Gå til innhold

Er terapeuten din sympatisk eller empati ovenfor din smerte/lidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt ingen av/begge deler? Jeg strever litt med å forstå forskjellen.

Anonymkode: 924a7...21f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja

Anonymkode: f2cde...968

AnonymBruker
Skrevet

De jeg har hatt har virket støttende. Men den siste virket helt ærlig litt lei på slutten. Jeg hadde gått hos henne i nesten 5 år. Jeg var også lei. 

Anonymkode: 8cc44...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De jeg har hatt har virket støttende. Men den siste virket helt ærlig litt lei på slutten. Jeg hadde gått hos henne i nesten 5 år. Jeg var også lei. 

Kanskje hun var utbrent, ja. Det er synd. Var det privat eller DPS?

psykedeliker
Skrevet

En av de jeg gikk til var altfor sympatisk. Hun skulle isteden ha stilt flere saklige og kritiske spørsmål til det jeg la frem.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Eventuelt ingen av/begge deler? Jeg strever litt med å forstå forskjellen.

Enklere forklart:  

Endret av XbellaX
psykedeliker
Skrevet
XbellaX skrev (4 minutter siden):

Empati er evne til å sette seg selv inn i andre personers følelser. Det vil si at en klarer leve seg inn i andre personers situasjoner slik en kan kjenne på de samme følelsene, forstår hvorfor en føler det slik og anerkjenner andres følelsesmessige tilstand og reaksjoner.

Det mange glemmer i denne sammenheng - spesielt når de beskylder andre for å være empatiløse - er at det også et kunnskapsspørsmål å klare å leve seg inn i andre personers situasjoner.

"Man kan sette seg selv i Den Andres sko, men det er likevel seg selv man setter i Den Andres sko" er det vel flere filosofer som har sagt.

Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det mange glemmer i denne sammenheng - spesielt når de beskylder andre for å være empatiløse - er at det også et kunnskapsspørsmål å klare å leve seg inn i andre personers situasjoner.

"Man kan sette seg selv i Den Andres sko, men det er likevel seg selv man setter i Den Andres sko" er det vel flere filosofer som har sagt.

Sitatet er viktig. Kontekst og livserfaring er relevant å trekke inn, men jeg mener jo man ikke trenger å selv ha opplevd alt av grusomheter for å hente frem et snev av empati i menneskemøter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt ennå, men jeg velger å tro og tolke det empatisk. 

Anonymkode: 0c0ab...e0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje hun var utbrent, ja. Det er synd. Var det privat eller DPS?

Dps. Hun virket så begeistret for meg i begynnelsen. Så ble hun lei. Jeg hadde sikkert blitt lei selv.

FjellOgDalar
Skrevet

de fleste jeg har hatt med å gjøre vil jeg si har vært det. Men innen rimelighetens grenser selvsagt. De skal ikke være så empatiske at de ender med å tulle med en. Da kommer man ingen vei

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dps. Hun virket så begeistret for meg i begynnelsen. Så ble hun lei. Jeg hadde sikkert blitt lei selv.

Huff, det er ikke noen god følelse å kjenne på! Jeg er sikker på at hun ble lei av forhold utenfor og ikke av deg som person. Ble du frisk av behandlingen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...