Gå til innhold

Helt ærlig; har du kjøpt/gitt alkohol til ungdommen din under 18 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har inntrykk av at det er vanlig i dagens samfunn.

Anonymkode: 607fb...ce1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ca 20 år siden da vi var ny-konfirmanter og dro på offentlige fester så var det relativt normalt å få med seg litt drikke ja. Trodde det var blitt strengere idag? Vi kunne stå å drikke rein sprit/hjemmebrent foran politi og dørvakt uten at det ble sagt noe som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har inntrykk av at det er vanlig i dagens samfunn.

Anonymkode: 607fb...ce1

Ikke som i "sendt med på fest" nei, men om de har hatt lyst så har de fått smake. Ikke at vi drikker noe å snakke om, men på ferie på Kreta så fikk vi jo både raki (?) og rødvin av og til etter maten når vi spiste ut - og om ungene (fra 14 år) ville få fikk de smake en liten slurk av oss. Ingen av dem er spesielt glade i alkohol og jeg tror ikke de drikker i dag (begge er i siste halvdel av 20-årene).

Gjest Sakura
Skrevet

Nei, jeg har ikke kjøpt alkohol til noen ikke meg selv en gang. 

Snill gutt
Skrevet
Sakura skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg har ikke kjøpt alkohol til noen ikke meg selv en gang. 

Ikke jeg heller. 

påskelilje
Skrevet

Eldste dattera har bursdag i slutten av juni, og jeg husker jeg kjøpte en flaske vin til henne et par uker før hun fylte 18. Om det var til henne selv eller det var en gave til ei venninne som fylte 18, husker jeg ikke. Hun drikker veldig sjelden alkohol nå, og når hun gjør det, er det bare et par enheter, så tror ikke hun tok skade av det 😄

Kan ikke huske eksakt med hun yngste om jeg gjorde det samme, men tror ikke det. Hun kan feste en del innimellom 🤪

Eldstemann drikker ikke alkohol, jeg har aldri kjøpt noe til ham.

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg har 3 barn og jeg mener å huske at jeg under tvil gjorde det en gang med den mellomste og roligste av dem. 

De fleste er jo bekymret for at ungene skal feste og drikke for mye.  Min bekymring rundt han var det motsatte, så jeg ville sparke han ut på fest når han fikk muligheten. Tror jeg kjøpte et par cider til han den gangen. 

Skrevet
Nicklusheletida skrev (1 time siden):

Jeg har 3 barn og jeg mener å huske at jeg under tvil gjorde det en gang med den mellomste og roligste av dem. 

De fleste er jo bekymret for at ungene skal feste og drikke for mye.  Min bekymring rundt han var det motsatte, så jeg ville sparke han ut på fest når han fikk muligheten. Tror jeg kjøpte et par cider til han den gangen. 

Jeg husker at du fortalte om det her inne:-) Og at selv om jeg ikke selv har kjøpt alkohol til ungdom, så skjønte jeg hvordan du tenkte. 

Jeg lot derimot min niese feire både 16 og 17-årsdagen sin i mitt hus, med masse venner til stede og de drakk så avgjort alkohol. Jeg var hjemme hele tiden, og logikken min var at disse ungdommene festet alt for ofte under utrygge forhold uten noen form for voksenkontroll. Jeg viste meg et noen ganger i løpet av kvelden, og ble blant annet overrasket over at 17 år gamle gutter syntes det var gøy (og passende) å hoppe i sofaen...  

Skrevet

Min eldste er 14 så nei har ikke det. 

Mine foreldre gjorde det aldri med meg. Jeg fikk kjøpt via venner som var eldre. Drakk meg stupfull på sprit på 16-årsdagen min. 

Gjest Sakura
Skrevet
Snill gutt skrev (10 timer siden):

Ikke jeg heller. 

Da er vi to. 

stjernestøv
Skrevet

Ungene fikk smake litt cider og øl hjemme da de var tenåringer, tok ikke skade av det. 

Nicklusheletida
Skrevet
frosken skrev (15 timer siden):

Jeg husker at du fortalte om det her inne:-) Og at selv om jeg ikke selv har kjøpt alkohol til ungdom, så skjønte jeg hvordan du tenkte. 

Jeg lot derimot min niese feire både 16 og 17-årsdagen sin i mitt hus, med masse venner til stede og de drakk så avgjort alkohol. Jeg var hjemme hele tiden, og logikken min var at disse ungdommene festet alt for ofte under utrygge forhold uten noen form for voksenkontroll. Jeg viste meg et noen ganger i løpet av kvelden, og ble blant annet overrasket over at 17 år gamle gutter syntes det var gøy (og passende) å hoppe i sofaen...  

Ja, det stemmer :) Det må ha vært 15-16 år siden. Det er skremmende så fort årene går. Jeg skrev vel dette innlegget fordi jeg forsto at jeg egentlig gjorde noe galt. Samtidig følte jeg det var riktig når det gjaldt akkurat han. Jeg forventet kjeft og det fikk jeg :)

Skrevet

Min eldste har fødselsdag akkurat når sommerferien er slutt. Den sommeren hun manglet noen uker på å bli 18, skulle hun på festival i en del av landet der det er vanlig at alkoholen er hjemmelaget og medbrakt eller til salgs "bak hekken". Hun sa at hun gjerne ville ha med seg litt vin, slik at det ble lettere å unngå "tilbudet" om hjemmebrent. Det argumentet hadde jeg såpass forståelse for at jeg kjøpte litt  rødvin til henne. 

Jeg visste at dette ikke var alkoholdebuten, hun hadde vært på festival i Danmark tidligere 🙃

Det er eneste gangen jeg har kjøpt inn noe. Jeg husker ikke detaljene rundt eventuell "prøvesmaking" hjemme, men de kan har fått en slurk hvis de var interessert. Vi foreldrene foretrakk stort sett tørr hvitvin, og det er jo ikke noe de yngste synes smaker godt. Jeg har tro på ufarliggjøring - ungdom tåler helt fint å se at man kan drikke litt vin iblant uten å bli beruset og uten at det er hemmelig, ulovlig eller farlig. 

Skrevet

Jeg har aldri kjøpt eller latt femtenåringen smake alkohol. Det kommer jeg nok til å holde på.

Vi snakker mye om det å ha gjort seg opp en tydelig mening om alkohol før en møter gruppepress. Vi snakker om påvirkning alkohol har på hjernen som enda ikke er ferdig utviklet. Og så snakker vi om at han som har en far med alkoholisme har en sårbarhet for å utvikle et ugreit forhold til alkohol. Foreløpig sier sønnen at han ønsker et likt forhold til alkohol som jeg har. Da måtte jeg si til han at du vet jeg også av og til blir full? Det tror jeg ikke han visste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...