Gå til innhold

Nær én av tre har psykiske plager – kraftig økning siden pandemien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Årene siden pandemien vist en negativ utvikling når det gjelder psykiske problemer i befolkningen.

– Flere i yrkesaktiv alder rapporterer om psykiske plager og søvnvansker sammenlignet med 2020, samtidig som færre oppgir å ha høy grad av sosial støtte. Det gjelder særlig aldersgruppene 30 til 59 år, sier direktør Guri Rørtveit i Folkehelseinstituttet (FHI) i en pressemelding.

https://www.tv2.no/nyheter/naer-en-av-tre-har-psykiske-plager-okning-siden-pandemien/18775068/

Nyhetsbildet gir få holdepunkter for optimisme. Det er derfor ikke rart at mange kjenner på stress. Jeg merker det selv, og har valgt å skjerme meg fra nyheter fordi det er mentalt belastende. Tanken på å etablere seg virker mindre attraktiv. Hvilken framtid møter barna? Tidligere generasjoner opplevde tydelig framgang og optimisme, mens dagens situasjon preges av mer pessimisme. Det påvirker naturlig nok den psykiske belastningen for mange.

Kanskje tilsette SSRI i drikkevannet? Mulig det er billigste løsning.

Anonymkode: 8ee6c...6e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Årene siden pandemien vist en negativ utvikling når det gjelder psykiske problemer i befolkningen.

– Flere i yrkesaktiv alder rapporterer om psykiske plager og søvnvansker sammenlignet med 2020, samtidig som færre oppgir å ha høy grad av sosial støtte. Det gjelder særlig aldersgruppene 30 til 59 år, sier direktør Guri Rørtveit i Folkehelseinstituttet (FHI) i en pressemelding.

https://www.tv2.no/nyheter/naer-en-av-tre-har-psykiske-plager-okning-siden-pandemien/18775068/

Nyhetsbildet gir få holdepunkter for optimisme. Det er derfor ikke rart at mange kjenner på stress. Jeg merker det selv, og har valgt å skjerme meg fra nyheter fordi det er mentalt belastende. Tanken på å etablere seg virker mindre attraktiv. Hvilken framtid møter barna? Tidligere generasjoner opplevde tydelig framgang og optimisme, mens dagens situasjon preges av mer pessimisme. Det påvirker naturlig nok den psykiske belastningen for mange.

Kanskje tilsette SSRI i drikkevannet? Mulig det er billigste løsning.

Anonymkode: 8ee6c...6e7

Hva regnes som "psykiske plager" her da, det er jo ganske vesentlig. Jeg tror mange har et litt løssluppent forhold til begrepet "psykiske plager". Samtidig står det at "Resultatene viser at nær tre av fire nordmenn vurderer egen helse som god eller svært god, og at tilfredsheten med livet er høy i befolkningen." Den negative utviklingen siden pandemien er vel egentlig bare et tegn på tiden vi lever i. Verden er kaotisk, Trump og Putin utgjør mye av dette. Og så tenker jeg litt på hvor godt vi har hatt det i veldig mange år. Mange i aldersgruppen artikkelen referer til er også barn av generasjonene som bygde opp landet vårt. Mange av oss har kommet til ferdig dekket bord. Vi er bortskjemt på mange vis. Og det synes jeg egentlig den siste setningen din også viser ... tilsette antidepp i drikkevannet fremfor å brette opp ermene og ta i et tak. Tilpasse oss denne "nye" hverdagen. Spare mer (for de som har mulighet), bruke opp det vi har, hjelpe naboen, riste liv i dugnadsånden. For vi mennesker er heldigvis skapt slik at vi er kolossalt tilpasningsdyktige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...