Gå til innhold

Lamictal eller Abilify eller Latuda mot angst? Er det ingen medisiner som kan hjelpe meg? har ikke livskvalitet igjen...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

(Jeg har mest sannsynlig bipolar 2. ?) ( har ikke blitt utredet)... Hatt depresjoner siden jeg var 16 år og angst siden jeg var 7 år....Har diagnosene 

PTSD og tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg får ikke mer behandling på DPS , da de mente jeg er for dårlig for terapi. Det eneste behandling de ville tilby var EMDR. Den behandlingen gjennomførte jeg en tid, men ble dårligere. Siste dag ved "utskriving " fikk jeg resept på Solian. Jeg bruker fra før Lamictal 200mg og Venlafaxin. Jeg har brukt sporadisk Zyprexa , og når jeg har gått på det fast har jeg gått veldig opp i vekt. Jeg er i kategorien  fedme så kan ikke fortsette å bruke dem fast.  Jeg prøvde Solian i 2 uker, men følte jeg hadde influensa  og fikk svake smerter i armene så jeg avsluttet den.

Nå er jeg i en situasjon som er veldig vanskelig. Jeg er veldig deprimert, har angst og indre uro hele døgnet og føle at jeg ikke klarer å ha det slik så mye lenger...Jeg har prøvd nesten alt av antidepressiva, ingen av dem har hatt god nok effekt på angst...

Jeg kan ikke bruke zyprexa mer, jeg er 160cm høy og 92kg 😞 

Jeg har ingen psykiater lenger som jeg kan spørre om medisiner lenger , og legen er nyutdannet og han er veldig dårlig i norsk ...så jeg " må "

selv finne ut , eller prøve å komme med forslag til medisiner....

Kan Latuda  hjelpe mot angst og depresjon? 

Kan Abilify hjelpe mot angst?

Noen som har noen forslag? 

Jeg tenkte på seroquel  depot som et alternativ, men den er vanskelig å få tak i nå for tiden?

Kan økning i Lamictal hjelpe mot angst? 

Hva er deres erfaring?

Anonymkode: 3425a...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angst er så knyttet til BP2 at det diskuteres om det bør oppfattes som et av flere symptomer ved BP2 heller enn som en komorbid lidelse.

Det første jeg ville gjort, er å sjekke om du har riktig dose lamotrigin/Lamictal med en serumkonsentrasjonsmåling.

Så vurdere dosen på venlafaxin/Efexor.

Hvis dette ikke er tilstrekkelig, er Seroquel/quetiapin neste steg. Har ikke opplevd leveringsvansker på dette. Her kan det være snakk om doser opp til 300mg.

Kognitiv/metakognitiv psykoterapi bør alltid tilbys.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

(Jeg har mest sannsynlig bipolar 2. ?) ( har ikke blitt utredet)... Hatt depresjoner siden jeg var 16 år og angst siden jeg var 7 år....Har diagnosene 

PTSD og tilbakevendende depressiv lidelse. Jeg får ikke mer behandling på DPS , da de mente jeg er for dårlig for terapi. Det eneste behandling de ville tilby var EMDR. Den behandlingen gjennomførte jeg en tid, men ble dårligere. Siste dag ved "utskriving " fikk jeg resept på Solian. Jeg bruker fra før Lamictal 200mg og Venlafaxin. Jeg har brukt sporadisk Zyprexa , og når jeg har gått på det fast har jeg gått veldig opp i vekt. Jeg er i kategorien  fedme så kan ikke fortsette å bruke dem fast.  Jeg prøvde Solian i 2 uker, men følte jeg hadde influensa  og fikk svake smerter i armene så jeg avsluttet den.

Nå er jeg i en situasjon som er veldig vanskelig. Jeg er veldig deprimert, har angst og indre uro hele døgnet og føle at jeg ikke klarer å ha det slik så mye lenger...Jeg har prøvd nesten alt av antidepressiva, ingen av dem har hatt god nok effekt på angst...

Jeg kan ikke bruke zyprexa mer, jeg er 160cm høy og 92kg 😞 

Jeg har ingen psykiater lenger som jeg kan spørre om medisiner lenger , og legen er nyutdannet og han er veldig dårlig i norsk ...så jeg " må "

selv finne ut , eller prøve å komme med forslag til medisiner....

Kan Latuda  hjelpe mot angst og depresjon? 

Kan Abilify hjelpe mot angst?

Noen som har noen forslag? 

Jeg tenkte på seroquel  depot som et alternativ, men den er vanskelig å få tak i nå for tiden?

Kan økning i Lamictal hjelpe mot angst? 

Hva er deres erfaring?

fastleger kan byttes, du kan velge selv hvem du vil gå til. du kan også velge om du ønsker gå til privat behandler.

Anonymkode: 6acf1...d35

AnonymBruker
Skrevet

Kan du @ISW Komme med noen tanker her? 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Angst er så knyttet til BP2 at det diskuteres om det bør oppfattes som et av flere symptomer ved BP2 heller enn som en komorbid lidelse.

Det første jeg ville gjort, er å sjekke om du har riktig dose lamotrigin/Lamictal med en serumkonsentrasjonsmåling.

Hvis dette ikke er tilstrekkelig, er Seroquel/quetiapin neste steg. Har ikke opplevd leveringsvansker på dette. Her kan det være snakk om doser opp til 300mg.

Takk for svar 🙂 Jeg kan ikke øke venlafaxin, bruker 75mg, har brukt 150 før, men fikk så mye kvalme og smerter i øynene, så klarer ikke å øke den...Jeg er også for dårlig til å bytte antidepressiva....Kan økning av Lamictal hjelpe mot angst? ...hvor lang tid før jeg bør forvente bedring etter doseøkning?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar 🙂 Jeg kan ikke øke venlafaxin, bruker 75mg, har brukt 150 før, men fikk så mye kvalme og smerter i øynene, så klarer ikke å øke den...Jeg er også for dårlig til å bytte antidepressiva....Kan økning av Lamictal hjelpe mot angst? ...hvor lang tid før jeg bør forvente bedring etter doseøkning?

Hva med Litium?

Anonymkode: eb086...3e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med Litium?

takk for tips, men har forstått det slik at man kan få veldig diare av det..så ikke så fristende

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

takk for tips, men har forstått det slik at man kan få veldig diare av det..så ikke så fristende

Det har jeg aldri hørt om!

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det fikk ikke jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 26.4.2026 den 9.50):

Tusen takk for tips 🙂 Nå har jeg fått resept på Seroquel tabletter, men ikke depot. Står at jeg skal bruke to tabletter 25 mg to ganger daglig ved behov.  Og økes til 50mg to ganger daglig ...Er ikke dette sovetabletter egentlig? Hvordan virker de? hjelper de på angst og bedre humøret med en gang? hvor lang tid etter jeg har inntatt de? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan du @ISW Komme med noen tanker her? 

Hei,

Jeg deler @nachnoo sitt syn her. Jeg ville også brukt Seroquel med sånne plager.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for tips 🙂 Nå har jeg fått resept på Seroquel tabletter, men ikke depot. Står at jeg skal bruke to tabletter 25 mg to ganger daglig ved behov.  Og økes til 50mg to ganger daglig ...Er ikke dette sovetabletter egentlig? Hvordan virker de? hjelper de på angst og bedre humøret med en gang? hvor lang tid etter jeg har inntatt de? 

Er det du som har serumkonsentrasjon på 13, eller har du ikke målt?

Første tiltak er å dosere Lamictal korrekt.

Deretter kan Seroquel være aktuelt. Den dosen du nevner vil dempe angst. Er du heldig, virker den litt også på depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 27.4.2026 den 16.44):

Hei,

Jeg deler @nachnoo sitt syn her. Jeg ville også brukt Seroquel med sånne plager.

Tusen takk for svar. Mener du da Quetiapin Teva? ( det har jeg fått resept på). Kan den også virke mot depresjon? Men da i høyere doser? Jeg burde vel ideelt brukt Seroquel depot mot depresjon? 

For mange år siden fikk jeg resept på Seroquel 25mg, vanlige tabletter / ikke depot...da klarte jeg nesten ikke å stå på beina...Og nå skal jeg liksom bruke 25mg to ganger i døgnet og så øke til 50mg to ganger i døgnet...ser ikke for meg hvordan jeg skal klare å holde meg våken

Worrisome_plenty
Skrevet

Seroquel gir ekstrem tretthet de første dagene, så går det over. 

AnonymBruker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (6 timer siden):

Seroquel gir ekstrem tretthet de første dagene, så går det over. 

Avhenger det også av dose?  Er det slik at lav dose hjelper på søvn og høyere dose hjelper mot depresjon? ( ikke depottabletter)

Worrisome_plenty
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Avhenger det også av dose?  Er det slik at lav dose hjelper på søvn og høyere dose hjelper mot depresjon? ( ikke depottabletter)

Det vet jeg ikke, da jeg ikke har vært behandlet for depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 27.4.2026 den 18.39):

Er det du som har serumkonsentrasjon på 13, eller har du ikke målt?

Første tiltak er å dosere Lamictal korrekt.

Deretter kan Seroquel være aktuelt. Den dosen du nevner vil dempe angst. Er du heldig, virker den litt også på depresjon.

Jeg hadde serumkonsentrasjon på 14 da jeg brukte 210mg

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde serumkonsentrasjon på 14 da jeg brukte 210mg

Det er for lavt. Du skal minimum øke dosen med 50%

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (På 27.4.2026 den 16.44):

Hei,

jeg prøvde Seroquel 25mg for noen dager siden. En fæl opplevelse. Klarte såvidt å snakke, hadde ikke kontroll på tungen . 

Jeg bruker zyprexa, men legger veldig på meg, kan det være lurt å bytte til abilify?

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg prøvde Seroquel 25mg for noen dager siden. En fæl opplevelse. Klarte såvidt å snakke, hadde ikke kontroll på tungen . 

Jeg bruker zyprexa, men legger veldig på meg, kan det være lurt å bytte til abilify?

abilify hjelper ikke mot angst. Rart du ble sånn av seroquel da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...