Gå til innhold

Noen som jobber i skolen her og vet hvordan organisering av hjelp til elever med spesielle behov foregår?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at om man i barnehagen har hatt spes.ped hjelp og det blir vurdert at man trenger det inn i skolen også; så får man et vedtak på et visst antall timer i uken der også? Hva om 5 elever i samme klasse har vedtak på hjelp. Hvordan organiseres hjelpen?

Anonymkode: af39c...117

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det slik at om man i barnehagen har hatt spes.ped hjelp og det blir vurdert at man trenger det inn i skolen også; så får man et vedtak på et visst antall timer i uken der også? Hva om 5 elever i samme klasse har vedtak på hjelp. Hvordan organiseres hjelpen?

Det stemmer. Hvordan hjelpen praktisk utføres er ganske ulikt fra skole til skole. Jeg har jobbet steder der alle samles i en "haug" og andre skoler der hver enkelt får 1:1 hjelp. Vær litt "på" og følg med på hva som gjøres så tidlig som mulig.

Anonymkode: 4bdb2...0e9

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det slik at om man i barnehagen har hatt spes.ped hjelp og det blir vurdert at man trenger det inn i skolen også; så får man et vedtak på et visst antall timer i uken der også?

Hva PPT og BUP vurderer at barnet skal ha av hjelp, står ikke alltid i samsvar med hva skolen har av økonomiske ressurser. Det gjelder å kjenne lovverket, spørre hvilken hjelp og støtte barnet virkelig fikk i løpet av skolehverdagen og følge opp. Dessverre, dokumentere fra første stund, i tilfelle det blir nødvendig.

Skolene er presset økonomisk og ser de at et barn med 1-1-vedtak, kan låne bort sin assistent 30% av tiden, ja da skjer det.

Her er et 30 år gammelt eksempel, men jeg har nylig hørt via egen familie at dette, eller tilsvarende, praktiseres i dag også...

Da jeg gikk på skolen hadde jeg 1-1-assistent i mange fag. Skolen trengte assistent til en elev som måtte ut av klassen (de hadde ikke nok dekket med assistenttimer og god nok finansiering).  Jeg satt stille og laget lite uro og utad gikk det knirkefritt å bruke min assistent på en annen elev. Jeg mistet de tre første årene av undervisningen i engelsk. Det merkes godt den dag i dag. Mine foreldre fikk først vite når de spurte direkte og de så at karakteren i kun ett fag sank betydelig.

Det er dessverre trist at hver og en må kjempe for sitt barn. De barna som ikke har foreldre som kjemper, trenger også likevel hjelp... Det er en systemfeil.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (7 minutter siden):

Her er et 30 år gammelt eksempel, men jeg har nylig hørt via egen familie at dette, eller tilsvarende, praktiseres i dag også...

Det gjelder i høyeste grad i dag også!! Hilsen en som jobber i skole. Eksemplet ditt er like aktuelt, dessverre.

TS: du må være på så tidlig som mulig.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (15 minutter siden):

Hva PPT og BUP vurderer at barnet skal ha av hjelp, står ikke alltid i samsvar med hva skolen har av økonomiske ressurser. Det gjelder å kjenne lovverket, spørre hvilken hjelp og støtte barnet virkelig fikk i løpet av skolehverdagen og følge opp. Dessverre, dokumentere fra første stund, i tilfelle det blir nødvendig.

Skolene er presset økonomisk og ser de at et barn med 1-1-vedtak, kan låne bort sin assistent 30% av tiden, ja da skjer det.

Da jeg gikk på skolen hadde jeg 1-1-assistent i mange fag. Skolen trengte assistent til en elev som måtte ut av klassen (de hadde ikke nok dekket med assistenttimer og god nok finansiering).  Jeg satt stille og laget lite uro og utad gikk det knirkefritt å bruke min assistent på en annen elev. Jeg mistet de tre første årene av undervisningen i engelsk. Det merkes godt den dag i dag. Mine foreldre fikk først vite når de spurte direkte og de så at karakteren i kun ett fag sank betydelig.

Det er dessverre trist at hver og en må kjempe for sitt barn. De barna som ikke har foreldre som kjemper, trenger også likevel hjelp... Det er en systemfeil.

Det er nok mange barn som har og vil oppleve det samme som du gjorde i fremtiden. En skam er det!

AnonymBruker
Skrevet

Vit at ppt sin anbefaling er nettopp det. En anbefaling. Ppt gjør ingen vedtak. Det vil si at skolen står helt fritt til å gjøre et helt annet vedtak enn det ppt anbefaler.

Dette har betydning for hvordan de organiserer skolehverdagen. Jeg er spesialpedagog og forskningen har vist oss at en til en undervisning i de fleste tilfeller er skadelig for elevene. Iallefall slik som den ble utført før hvor man ble tatt ut en hel skoletime. Derfor prøver de fleste skoler å unngå dette. Mange foreldre synes dette høres rart ut, og de får ofte støtte fra kontaktlærer fordi kontaktlærer er så presset at hen gjerne vil at noen andre skal ta ansvaret for det barnet i en time eller ti. Men det er altså sjeldent det beste for barnet.

Det beste viser seg å være at barnet med ekstra utfordringer får være en naturlig del av den vanlige klassen og at man heller forsterker lærertettheten i klassen. Derfor ser en hos mange skoler at man tar vekk alle en til en timer i en klasse, slår sammen alle elever med vedtak sine timer og setter inn en ekstra lærer på deling mellom alle barna i klassen. Dette viser seg å være gunstig for eleven både skolefaglig og sosialt.

Anonymkode: f30b8...d97

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vit at ppt sin anbefaling er nettopp det. En anbefaling. Ppt gjør ingen vedtak. Det vil si at skolen står helt fritt til å gjøre et helt annet vedtak enn det ppt anbefaler.

Dette har betydning for hvordan de organiserer skolehverdagen. Jeg er spesialpedagog og forskningen har vist oss at en til en undervisning i de fleste tilfeller er skadelig for elevene. Iallefall slik som den ble utført før hvor man ble tatt ut en hel skoletime. Derfor prøver de fleste skoler å unngå dette. Mange foreldre synes dette høres rart ut, og de får ofte støtte fra kontaktlærer fordi kontaktlærer er så presset at hen gjerne vil at noen andre skal ta ansvaret for det barnet i en time eller ti. Men det er altså sjeldent det beste for barnet.

Det beste viser seg å være at barnet med ekstra utfordringer får være en naturlig del av den vanlige klassen og at man heller forsterker lærertettheten i klassen. Derfor ser en hos mange skoler at man tar vekk alle en til en timer i en klasse, slår sammen alle elever med vedtak sine timer og setter inn en ekstra lærer på deling mellom alle barna i klassen. Dette viser seg å være gunstig for eleven både skolefaglig og sosialt.

Kanskje best for den ressurssvake eleven ja, men hva er best for resten av klassen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det tror jeg er VELDIG avhengig av hva grunnene til ekstra oppfølging er.

Eva Sofie
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det beste viser seg å være at barnet med ekstra utfordringer får være en naturlig del av den vanlige klassen og at man heller forsterker lærertettheten i klassen. Derfor ser en hos mange skoler at man tar vekk alle en til en timer i en klasse, slår sammen alle elever med vedtak sine timer og setter inn en ekstra lærer på deling mellom alle barna i klassen.

Jeg leste om en studie gjort på ungdom vokst opp på 90-tallet, at de som hadde 1-1-assistent på ungdom-/VGS, i snitt oftere ble uføretrygdet da man fulgte de opp 10-20 år senere i livet. Årsak til assistent var dysleksi og fysisk funksjonsnedsettelse. Det å ha 1-1-assistent, kan lett føre til en mindre naturlig samhandling med resten av klassen. Det hører jeg mange si som voksne.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette viser seg å være gunstig for eleven både skolefaglig og sosialt.

Hvorfor eleven får assistent må vurderes her? Statped gir også sine anbefalinger. Jeg hadde fag alene med en lærer, på VGS fordi den pedagogiske metodikken i faget var en annen. Jo mer spesialundervisning, jo mer tilretteleggingsgrad.

Den eleven jeg nevnte over som skolen hadde for få assistenttimer til, var alvorlig utviklingshemmet. Den eleven var det ikke mulig å ha inni klassen.

Endret av Eva Sofie
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg leste om en studie gjort på ungdom vokst opp på 90-tallet, at de som hadde 1-1-assistent på ungdom-/VGS, i snitt oftere ble uføretrygdet da man fulgte de opp 10-20 år senere i livet. Årsak til assistent var dysleksi og fysisk funksjonsnedsettelse. Det å ha 1-1-assistent, kan lett føre til en mindre naturlig samhandling med resten av klassen. Det hører jeg mange si som voksne.

Hvorfor eleven får assistent må vurderes her? Statped gir også sine anbefalinger. Jeg hadde fag alene med en lærer, på VGS fordi den pedagogiske metodikken i faget var en annen. Jo mer spesialundervisning, jo mer tilretteleggingsgrad.

Den eleven jeg nevnte over som skolen hadde for få assistenttimer til, var alvorlig utviklingshemmet. Den eleven var det ikke mulig å ha inni klassen.

Jeg føler litt for å utdype innlegget mitt over. Jeg tenkte på de "utagerende" elevene. Det blir jo noe annet med f.eks elever med dysleksi og fysisk funksjonsnedsettelse. De er det jo mer uforståelig at må taes ut av klasserommet, hvis man bruker det som tiltak. Men utagerende elever som bare driver spikk og skaper uro og bråk i klasserommet, tenker jeg at burde taes ut av klasserommet av hensyn til de andre i klassen slik at disse får bedre vilkår for læring. 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (6 timer siden):

Jeg føler litt for å utdype innlegget mitt over. Jeg tenkte på de "utagerende" elevene. Det blir jo noe annet med f.eks elever med dysleksi og fysisk funksjonsnedsettelse. De er det jo mer uforståelig at må taes ut av klasserommet, hvis man bruker det som tiltak. Men utagerende elever som bare driver spikk og skaper uro og bråk i klasserommet, tenker jeg at burde taes ut av klasserommet av hensyn til de andre i klassen slik at disse får bedre vilkår for læring. 

Men hvordan skal disse lære å fungere i klasserommet hvis de ikke er i det. Med flere lærere har man feks mulighet til å dele klassen i strategiske grupper hvor disse elevene kunne lære seg bedre fungering.

Eva Sofie
Skrevet
Vendi skrev (På 27.4.2026 den 8.53):

Men utagerende elever som bare driver spikk og skaper uro og bråk i klasserommet, tenker jeg at burde taes ut av klasserommet av hensyn til de andre i klassen slik at disse får bedre vilkår for læring. 

Jeg forstår tankegangen din.

Men hvorfor tenker du at noen elever er urolige, mangler konsentrasjon og skaper bråk og uro i klasserommet?

Er det barn som med vilje skaper uro eller barn som er urolige av en årsak?

Det å få manglende oppfølgning, ikke forstå faget, streve med konsentrasjon uavhengig av årsak - det kan f.eks. gi utagering og uro eller inadventhet og indre verden.

AnonymBruker
Skrevet

Her er et 30 år gammelt eksempel til. Elev som ikke klarer å konsentrere seg, lager uro i klassen og bråker, plasseres konsekvent ved siden av en medelev: meg. Jeg med min autisme og meget direkte fremtoning var den eneste som gjorde at medeleven satt pinne stille. Hva stakkaren fikk ut av undervisningen vet jeg ikke, jeg fikk fred, læreren fikk ro i klassen, inntil jeg klagde, og nektet å fortsette å ta på meg ansvaret til læreren. Husker ikke hvordan det endte, men vet personen fikk seg en karriere i militæret. 

Anonymkode: ff2b2...d89

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...