Gå til innhold

Pengeproblemer og selvmord

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja dette kommer frem i media nå og det er jo ikke noe nytt fenomen. Dette har vedvart blant norges befolkning i årevis. Alle burde vite at penge problemer og psykisk helse henger sammen. 

Anonymkode: 2279e...75e

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

I en del tilfeller har nok folk bare seg selv å takke, når man ser på måten de forvalter ressursene de faktisk har.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja dette kommer frem i media nå og det er jo ikke noe nytt fenomen. Dette har vedvart blant norges befolkning i årevis. Alle burde vite at penge problemer og psykisk helse henger sammen. 

Anonymkode: 2279e...75e

Ja godt poeng, alle som stemmer for politikk som er ødeleggende for økonomien, f.eks klima-fanatikere (og sosialistene), må huske på det. Folk virker være veldig bortskjemte i Norge, og tror at en bare kan gjøre alt dyrere og dyrere for alle er så rike så det har vi jo råd til! men det er ikke virkeligheten for mange, mange er fattige og jo mer klimafanatisme en pusher jo fattigere blir DE

Anonymkode: 46535...8db

Skrevet

Her må man være villig til å se på retningen av årsaksforhold. Mange får dårligere psykisk helse av dårlig råd. Disse vill bli bedre med mer penger.

Men det er også mange som har dårlig råd pga psykisk sykdom. Disse burde få bedre tilgang til god behandling.

Skrevet
nachnoo skrev (11 timer siden):

Her må man være villig til å se på retningen av årsaksforhold. Mange får dårligere psykisk helse av dårlig råd. Disse vill bli bedre med mer penger.

Men det er også mange som har dårlig råd pga psykisk sykdom. Disse burde få bedre tilgang til god behandling.

Hvis økonomi er årsak til nedstemthet og suicidalitet, er det egentlig da en depresjon?

For det høres jo mer ut som reaksjon på en helt reell omstendighet. Klart sosiokulturell bakgrunn spiller en rolle sammen med en del andre risikofaktorer, når det kommer til å utløse eller forverre en depresjon - men er man nødvendigvis deprimert fordi man f.eks begår suizid pga alvorlige økonomiske problemer? 

Skrevet

I diagnosekriteriene skille man ikke på om man er "deprimert med god grunn" eller ikke.

Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

I diagnosekriteriene skille man ikke på om man er "deprimert med god grunn" eller ikke.

Står da kanskje heller oppført under sorg- eller stressreaksjon? Er det ingen som rett og slett bare har det vanskelig fordi de har fucka noe til eller er blitt utsatt for noe fælt eller urettferdig? Er alt sykdom? 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, nachnoo said:

Det er også mange som har dårlig råd fordi de ikke klarer å styre pengebruken sin.

Anonymkode: 35a14...1e1

Trinity80
Skrevet

Økonomisk suicidalitet har som oftes med skam å gjøre. Skam er en ekstrem sterk emosjon, som mange sliter med å håndtere på en fornuftig måte.

‘Jeg er feil’ isteden for ‘jeg gjorde noe feil’ - som de fleste ville ha tenkt.  

I barneskolealder tok faren til en klassevenninne livet sitt etter å ha gjort feilinvesteringer med familiens penger - og avsluttet livet før familien fikk vite noe.

Skam er tungt å bære og for noen vil det for tungt. Selv om de er psykisk friske. 

Skrevet
Trinity80 skrev (På 29.4.2026 den 0.04):

Økonomisk suicidalitet har som oftes med skam å gjøre. Skam er en ekstrem sterk emosjon, som mange sliter med å håndtere på en fornuftig måte.

‘Jeg er feil’ isteden for ‘jeg gjorde noe feil’ - som de fleste ville ha tenkt.  

I barneskolealder tok faren til en klassevenninne livet sitt etter å ha gjort feilinvesteringer med familiens penger - og avsluttet livet før familien fikk vite noe.

Skam er tungt å bære og for noen vil det for tungt. Selv om de er psykisk friske. 

Jeg tenker dette kan deles i flere elementer (som kjent er dette et fagområde jeg selv jobber med).

Den "klassiske" grunnen er en brå reduksjon i formuen, f.eks. en investor som taper hele sin formue og vel så det på et krakk i aksjemarkedet, en konkurs hvor vedkommende privat har stilt garantier, eller lignende. Her har du både et element av forverret livssituasjon, skam, skyld og dette med "falling from grace".

Så har du mer dagligdagse utfordringer av typen arbeidsledighet (miste jobben), sykdom, etc. som fører til en reduksjon i inntekt og en forverret økonomisk situasjon. Her blir ofte folk handlingslammet der det finnes god hjelp (avdragsfrihet på boliglånet, etc).

Den tredje situasjonen er de som har mer eller mindre kroniske betalingsvansker, betalingsanmerkninger og mange inkassosaker. Disse bør etter mitt syn søke hjelp hos NAV / offentlig gjeldsrådgivning for å komme ut av uføret og forhandle med kreditorene.

Hjelp finnes, i de aller fleste tilfeller.

Grendel
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2026 den 19.15):

Ja godt poeng, alle som stemmer for politikk som er ødeleggende for økonomien, f.eks klima-fanatikere (og sosialistene), må huske på det. Folk virker være veldig bortskjemte i Norge, og tror at en bare kan gjøre alt dyrere og dyrere for alle er så rike så det har vi jo råd til! men det er ikke virkeligheten for mange, mange er fattige og jo mer klimafanatisme en pusher jo fattigere blir DE

Anonymkode: 46535...8db

Jeg er enig et stykke på vei. En dramatisk økning i betalingsproblemer og matkøer (situasjonen i 2022/23) vil helt sikkert jo dytte noen over kanten. 

Jeg vil ikke trekke frem klima og sosialisme. Det får bli en annen tråd. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...