Gå til innhold

Har jeg vært for forsiktig? 10 år med 10.000,- mnd på høyrentekonto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger en liten ærlig vurdering. I 10 år har jeg spart 10.000 kroner i måneden på høyrentekonto, i stedet for i fond, hovedsakelig for å bygge opp en trygg egenkapital uten risiko.

Sett i ettertid, hvor mye "dumskap" (potensiell tapt avkastning) vil dere si det er å ha spart ca. 1,2 millioner (+ renter) på denne måten i en tiårsperiode fremfor i indeksfond?

Videre planlegger jeg å spare i 1-4 år til for å nå målet mitt. Jeg føler det er for sent å starte med aksjefond nå når jeg trenger pengene om så kort tid, og tenker å fortsette på høyrente.

Anonymkode: b9570...15a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ønsket å spare egenkapital uten risiko og det har vært vellykket. Er veldig enkelt å være etterpåklok og si at det var dumt du ikke sparte i fond fordi du da ville fått en god gevinst. Trygge løsninger gir gjerne lavere avkastning.

Å spare i fond er ikke uten risiko og nå når du har maks fire år igjen å spare ville jeg latt være å gå inn i fond, eventuelt bare med en del av sparebeløpet. Det er en generell regel hvor man sier at er sparehorisonten 5 år eller kortere bør man ikke spare i fond. 

Skrevet

Ville ikke gått over til fond så lenge en gal mann styrer USA.

Skrevet
35 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger en liten ærlig vurdering. I 10 år har jeg spart 10.000 kroner i måneden på høyrentekonto, i stedet for i fond, hovedsakelig for å bygge opp en trygg egenkapital uten risiko.

Sett i ettertid, hvor mye "dumskap" (potensiell tapt avkastning) vil dere si det er å ha spart ca. 1,2 millioner (+ renter) på denne måten i en tiårsperiode fremfor i indeksfond?

Videre planlegger jeg å spare i 1-4 år til for å nå målet mitt. Jeg føler det er for sent å starte med aksjefond nå når jeg trenger pengene om så kort tid, og tenker å fortsette på høyrente.

Anonymkode: b9570...15a

Du har tapt så mye at det nok er best å ikke fortelle deg hvor mye 😅Særlig de pengene du investerte for 10 år siden blir stygt å regne på siden renten var så lav så lenge og aksjemarkedet steg så mye siden da

Generelt om du spurte for 10 år siden om du bør godta nær 0% rente i banken eller investere i globalt aksjefond med 10 års perspektiv, vill nok de fleste rådet deg til aksjefond. Ting er litt annerledes nå, renten er høy, og global usikkerhet er også høy. 1-4 år er også kort nok til at det er mye risiko mtp timing, jeg ville holdt meg unna med den tidshorisonten (men jeg er ikke en finansiell rådgiver, bare et forumtroll)

Markedet er høyt nå tross Iran, fordi markedet regner med at Iran "må" gi seg, for ellers vil de bli så upopulære at de har et giga problem, hvis folk i alle land begynner å sulte til døde vil de kreve at Iran blir "håndtert" uansett hva, selv dette forumets engler som er livredde for at trump skal bombe strømforsyningen til Iran 😅 vil begynne å rope etter blod når de begynner å sulte og ikke har noen jobb pga Iran, da vil sympatien og den moralske overlegenheten synke, men Iran vil ta med seg verdensøkonomien i fallet samtidig som de blir jevnet med jorden, så det er en prekær situasjon som ingen vet utfallet av. 

Uansett, gjort er gjort, alle gjør tabber, en må leve med det :) 

Anonymkode: 65e64...e1c

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...