Gå til innhold

Hvis jeg plasserer en halv million kroner i fond i 3 år i stedet for å ha dem på en 5 % sparekonto, er risikoen stor for at jeg sitter igjen med mindre gevinst (i form av fondsoppgang) enn de garanterte renteinntektene på konto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg plasserer en halv million kroner i fond i 3 år i stedet for å ha dem på en 5 % sparekonto, er risikoen stor for at jeg sitter igjen med mindre gevinst (i form av fondsoppgang) enn de garanterte renteinntektene på konto?

Anonymkode: 07b7c...daa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tre ting

1. Ingen vet. Men det en kan gjøre er å lage et estimat basert på historisk utvikling, men det blir aldri noen fasit, for fremtiden vil aldri være identisk med fortiden.. (Ingen vet hvordan fremtiden blir, men en må gjøre valg uansett på tross av det og leve med uvissheten)

2. Du bør formulere spørsmålet basert på hvor mye nedside du "kan" tåle å oppleve, hvis f.eks 30% ned totalt, isteden for 5% opp per år i 3 år (ca 16% opp totalt pga renters rente) er grensen din, så spør basert på den grensen. 

3 Spør AI, ikke oss 😅 Slike ting er vanskelige å regne på (du glemte til og med å oppgi hvilket fond så da blir det enda vanskeligere), og egner seg best for roboter/datamaskiner. AI vil som regel gi ganske gode svar (ingen garanti selvsagt). Husk ikke del privat info med AI de samler all data du gir dem og er ikke din venn.

If I invest in a global index fund today that tracks the MSCI global index in the currency NOK, what is the probability based on historical data that after 3 years my investment will be down 30% or more from here? "

Svaret du da får tilsvarer sannsynligheten for å ende opp med -30% isteden for å tjene 16%, før skatt altså. Så kan du bytte tall og se hvordan svaret endrer seg etc. 

Anonymkode: 5526a...ac5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...