Gå til innhold

Bruker aktivitetsklokke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som bruker det her og at angst IKKE slår ut på klokken? Jeg kan ligge og føle jeg går ut av mitt gode skinn, men pulsen nei den er på 60 og stressnivåene er kjempe lave. Så rart?

Anonymkode: 18c24...dbf

Videoannonse
Annonse
emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som bruker det her og at angst IKKE slår ut på klokken? Jeg kan ligge og føle jeg går ut av mitt gode skinn, men pulsen nei den er på 60 og stressnivåene er kjempe lave. Så rart?

Jeg bruker aktivitetsklokke, men jeg sjekker ikke sånt. Jeg sjekker hvor høy puls jeg har og hvor lenge den er høy når jeg trener, ellers ikke.  Klokka er ikke 100% korrekt og jeg bruker den mer som et hjelpemiddel og motivator til å bevege meg mer og til å se om jeg greier å være mer aktiv en dag.  

AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart i det hele tatt. De er ikke tilregnelige, derfor bør de brukes for å være konsekvent og ikke for sin nøyaktighet.

Anonymkode: 1509d...41b

Skrevet

Angst kan grovt sett være to ting, og to stresshormoner. Disse virker ulikt.

1) Du kan få en sterk utskillelse av adrenalin fra binyrene. Dette utvider blodårene, gir rødming, svetting, rask puls og harde hjerteslag, men ikke spesielt stor blodtrykksøkning all den tid de store blodårene utvides. Adrenalin virker sterkest på såkalte betareseptorer i kroppen.

2) Du kan få sterk utskillelse av noradrenalin fra nervesystemet. Dette trekker sammen blodårene, gir kalde hender og føtter, uro og ganske sterk blodtrykksøkning all den tid blodårene trekkes sammen. Det gjør ofte at pulsen synker som en respons på det økte blodtrykket (det er sånn kroppen regulerer blodtrykket sitt) og at vagusnerven "slår inn". En aktivitetsklokke vil respondere på dette som at du er avslappet selv om du kjenner deg ekstremt engstelig.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Angst kan grovt sett være to ting, og to stresshormoner. Disse virker ulikt.

1) Du kan få en sterk utskillelse av adrenalin fra binyrene. Dette utvider blodårene, gir rødming, svetting, rask puls og harde hjerteslag, men ikke spesielt stor blodtrykksøkning all den tid de store blodårene utvides. Adrenalin virker sterkest på såkalte betareseptorer i kroppen.

2) Du kan få sterk utskillelse av noradrenalin fra nervesystemet. Dette trekker sammen blodårene, gir kalde hender og føtter, uro og ganske sterk blodtrykksøkning all den tid blodårene trekkes sammen. Det gjør ofte at pulsen synker som en respons på det økte blodtrykket (det er sånn kroppen regulerer blodtrykket sitt) og at vagusnerven "slår inn". En aktivitetsklokke vil respondere på dette som at du er avslappet selv om du kjenner deg ekstremt engstelig.

Okei.. jeg har både lav puls og lavt blodtrykk jeg 😝 og ikke noen av de symptomene der. Bare føler meg helt på tuppa og ekstremt wired i hodet og kroppen . Tror kanskje det ikke er angst da

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okei.. jeg har både lav puls og lavt blodtrykk jeg 😝 og ikke noen av de symptomene der. Bare føler meg helt på tuppa og ekstremt wired i hodet og kroppen . Tror kanskje det ikke er angst da

Hvorfor føler du deg som du gjør? Hva er du redd?

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Hvorfor føler du deg som du gjør? Hva er du redd?

Er ikke redd. Det er fysisk 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor stiller du da spørsmålet om angst som ikke slår ut i hovedinnlegget?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor stiller du da spørsmålet om angst som ikke slår ut i hovedinnlegget?

Fordi jeg lurer på om det kan være angst som er sånn 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 17.00):

Fordi jeg lurer på om det kan være angst som er sånn 

Jeg har det slik du beskriver. Jeg har i mange år tenkt at siden det ikke er de typisk kroppslige angstsymptomene, er det ikke angst. Etter terapitimene får jeg gjerne varsel om at jeg har sovet i 30-40 minutter, men det har jeg definitivt ikke gjort.  Jeg er ikke avslappet i muskulaturen.

AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 16.37):

Er ikke angst en ekstrem form for redsel? Det er mulig å bli redd uten å få en kraftig fysiologisk respons? Hvor den grensen går er individuelt.

Jeg vet ikke...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...