Gå til innhold

Er det vanlig praksis å la pasienten selv bestemme doseøkning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en avtale med fastlegen om å selv si ifra om når jeg ønsker doseøkning på en medisin. Ingen kontroll, ingen oppfølging utover det. Ingen plan. Ingen måling av serumkonsentrasjon. Alt ligger i mine hender. 

Jeg er fra tidligere vant med at legen (psykiater) tar styringen og bestemmer opptrapping og hvordan det skal skje. 

Anonymkode: 0c099...35f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er vanlig, men jeg har det også sånn med min medisin. Tilsvarende med ungene sine.

Anonymkode: ee715...b1a

Skrevet

Det er dessverre mange dårlige leger i dette landet 😔

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om det er vanlig, men jeg har det også sånn med min medisin. Tilsvarende med ungene sine.

Anonymkode: ee715...b1a

Det er bare så vanskelig å vite om man behøver doseøkning eller ikke. Tidligere fikk jeg hjelp til å vurdere det. Nå er alt opp til meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Monika skrev (3 minutter siden):

Det er dessverre mange dårlige leger i dette landet 😔

Så du mener jeg har en dårlig lege?

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er bare så vanskelig å vite om man behøver doseøkning eller ikke. Tidligere fikk jeg hjelp til å vurdere det. Nå er alt opp til meg. 

Ja, det kan være vanskelig å vite. Selv kan jeg øke quetiapin opp til 200mg uten å konferere med legen. Der vet jeg når jeg bør øke, så det er ikke noe problem. Resten av medisinene bestemmer legen hvilke dose det skal være. Og sånn bør det vel være?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en avtale med fastlegen om å selv si ifra om når jeg ønsker doseøkning på en medisin. Ingen kontroll, ingen oppfølging utover det. Ingen plan. Ingen måling av serumkonsentrasjon. Alt ligger i mine hender. 

Jeg er fra tidligere vant med at legen (psykiater) tar styringen og bestemmer opptrapping og hvordan det skal skje. 

Ja, når en har erfaring med egen sykdom og kjenner symptomene og har et godt samarbeid med legen. Ikke om en er helt ny på alt

Anonymkode: 80760...295

AnonymBruker
Skrevet

Legen kan da virkelig ikke vite om man skal trappe opp? Det er det bare pasienten som kjenner.

Anonymkode: bd0c9...441

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, når en har erfaring med egen sykdom og kjenner symptomene og har et godt samarbeid med legen. Ikke om en er helt ny på alt

Synes ikke det er noe godt samarbeid rundt dette i alle fall. Han lar meg styre alt. Tipper at om jeg hadde sagt jeg ville ha mye høyere enn anbefalt, så ville jeg fått det. Savner en plan. 

AnonymBruker
Skrevet

Legen kan da virkelig ikke vite om man skal trappe opp? Det er det bare pasienten som kjenner.

Anonymkode: bd0c9...441

Tidligere har jeg som sagt gjort dette i samtid med psykiater som hadde en plan for opptrapping. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes ikke det er noe godt samarbeid rundt dette i alle fall. Han lar meg styre alt. Tipper at om jeg hadde sagt jeg ville ha mye høyere enn anbefalt, så ville jeg fått det. Savner en plan. 

Da må du si ifra at du ønsker vedkommende tar styringen.

AnonymBruker
Skrevet

Leger vet som regel hvilke dose som gir best effekt på sykdom og plager, og det står jo i felleskatalogen over alle medikamenter. Jeg har alltid hatt lege som har bestemt hvilke dose jeg skulle ta av medisiner. 

Anonymkode: 87d90...571

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Leger vet som regel hvilke dose som gir best effekt på sykdom og plager, og det står jo i felleskatalogen over alle medikamenter. Jeg har alltid hatt lege som har bestemt hvilke dose jeg skulle ta av medisiner. 

Nettopp. Det er det jeg savner. 

Skrevet (endret)

Jeg tipper legen ser litt an pasienten også. Om det er en person med god sykdomsinnsikt og erfaring med å bruke medisinen fra før, eller en person med f.eks aktiv psykose og ny medisin? 

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet

Legen er ikke pasienten som kjenner hvordan sykdommen oppleves, derfor er det alltid viktig med et samarbeid. Spesielt med folk som har vært sjuk ove rlang tid kan pasienten kjenne sin egen tilstand mye bedre enn en lege. I dette tilfellet høres det ikke slik ut og behandler må ta mye mer ansvar.

nachnoo
Skrevet

Dette er ekstremt dårlig legehåndverk, og jeg er sikker på at det ikke er vanlig praksis.

stjernestøv
Skrevet

Aldri vært ute for sånn dumskap. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...