AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Er det mange son føler seg slik? Syns det er så mye krav. Sliter med å følge med på ALT. Har angst for det offentlige. De operere med lov krav. Føler jeg trenger å bli tatt vare på. Tenkte kanskje jeg snart mister all støtte og da ønsker å ikke være belastning for samfunnet. Blir heller uteligger. Anonymkode: b2e2e...83e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det mange son føler seg slik? Syns det er så mye krav. Sliter med å følge med på ALT. Har angst for det offentlige. De operere med lov krav. Føler jeg trenger å bli tatt vare på. Tenkte kanskje jeg snart mister all støtte og da ønsker å ikke være belastning for samfunnet. Blir heller uteligger. Anonymkode: b2e2e...83e det blir jo nødt til å være noen krav for å få innvilget offentlige goder. Jeg har vært i nav i mange mange år og ser på dem mer som en fantastisk støtte og ressurs, uten dem hadde jeg antageligvis levd under en bro som i amerikanske samfunn. Det er mye tungvindt og i perioder har dte vært mye rot og tunge tak, men alt i alt er vi i dette landet sykt heldige som har den ordningen vi har. Anonymkode: 6e2d0...2c3 1 Siter
stjernestøv Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det mange son føler seg slik? Syns det er så mye krav. Sliter med å følge med på ALT. Har angst for det offentlige. De operere med lov krav. Føler jeg trenger å bli tatt vare på. Tenkte kanskje jeg snart mister all støtte og da ønsker å ikke være belastning for samfunnet. Blir heller uteligger. Anonymkode: b2e2e...83e Du blir jo ikke tatt vare på om du blir uteligger? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai stjernestøv skrev (5 minutter siden): Du blir jo ikke tatt vare på om du blir uteligger? Nei men kan iallefall slippe unna angst og være fri. Beholde selvrespekt. 😛 Anonymkode: b2e2e...83e 0 Siter
stjernestøv Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei men kan iallefall slippe unna angst og være fri. Beholde selvrespekt. 😛 Anonymkode: b2e2e...83e Tror ikke du slipper unna angst, det blir sikkert et Helvete det der opplegget der. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Syns det er så mye krav. Har du noen eksempler? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai psykedeliker skrev (9 minutter siden): Har du noen eksempler? Jo man må gjøre mye. Nå snakker jeg ikke kun om NAV men annet også. Må sende meldekort møte opp til tiltak, det er krav om at du leser og forstår vedtak,går til behandling. Krav fra skatteetaten om at du forstår skatten din bl.a. Anonymkode: b2e2e...83e 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo man må gjøre mye. Nå snakker jeg ikke kun om NAV men annet også. Må sende meldekort møte opp til tiltak, det er krav om at du leser og forstår vedtak,går til behandling. Krav fra skatteetaten om at du forstår skatten din bl.a. Anonymkode: b2e2e...83e å sende meldekort er da ikke så ille, det fikser du på 1 min på mobilen din. Å sjekke at du betaler riktig skatt er også noe man bør kunne forvente at voksne mennesker kan. Synes du det er vanskelig kan mye av det øknomiske settes til en verge. Anonymkode: 6e2d0...2c3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai 5 minutes ago, AnonymBruker said: Jo man må gjøre mye. Nå snakker jeg ikke kun om NAV men annet også. Må sende meldekort møte opp til tiltak, det er krav om at du leser og forstår vedtak,går til behandling. Krav fra skatteetaten om at du forstår skatten din bl.a. Anonymkode: b2e2e...83e Velkommen til voksenverdenen. Anonymkode: 39419...818 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (14 minutter siden): det er krav om at du leser og forstår vedtak,går til behandling. Krav fra skatteetaten om at du forstår skatten din bl.a. Nei, det er ingen krav om at du forstår vedtakene, og du har rett på å få dem forklart hvis du ikke gjør det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei men kan iallefall slippe unna angst og være fri. Beholde selvrespekt. 😛 Anonymkode: b2e2e...83e Du har ikke mye selvrespekt som uteligger... Anonymkode: 43d3c...564 0 Siter
Grendel Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det mange son føler seg slik? Syns det er så mye krav. Sliter med å følge med på ALT. Har angst for det offentlige. De operere med lov krav. Føler jeg trenger å bli tatt vare på. Tenkte kanskje jeg snart mister all støtte og da ønsker å ikke være belastning for samfunnet. Blir heller uteligger. Anonymkode: b2e2e...83e Jeg ser på dette som en urealistisk fantasi om å slippe unna alle samfunnets krav. Det vet du nok selv også. Du må nok bare gjøre det som må til i forhold til NAV. Jeg er enig i de alltids kunne vært mer brukervennlige. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du har ikke mye selvrespekt som uteligger... Anonymkode: 43d3c...564 Litt usikker om selvrespekt er høyere hos en uteligger enn en never per i dag. Jeg gjør alt for å komme meg bort fra nav, men dessverre trenger de av og til. Anonymkode: b2e2e...83e 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Det er beinhardt og krevende å være uteligger. Tror nok raskt du ville angret på det. 1 Siter
stjernestøv Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai nachnoo skrev (2 minutter siden): Du kan jo starte med å ta noen prøvenetter ute. Ja for det blir sikkert aktuelt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Jeg har også fantasert om å melde meg helt ut av samfunnet og bli "uteligger", men jeg skjønner jo at det er en teit feberdrøm som vil være et sant helvete i virkeligheten. Skulle man vært uteligger så måtte man som minimum ha holdt til i et område med mer temperert klima, men det kommer så mye negativt med det at det ikke er noe man gjør med mindre man er helt nødt. For min del handler det ikke så mye om at jeg nekter å forholde meg til systemet, men at systemet er bygget opp på en måte som er tilstrekkelig tilpasset majoriteten slik at disse aksepterer livene sine og mange også lever godt slik vi organiserer samfunnet slik det er i dag. Når man av ulike årsaker faller utenfor den kategorien og anser det som en umulighet å leve godt på "innsiden" uten å be NAV om trygd så er det jo gjerne sånn at man prøver å lete etter alternative måter å løse situasjonen sin på. F. eks fantaserer jeg en god del om selvberging. Jeg tror faktisk at jeg hadde hatt det bedre hvis jeg måtte slite med å dyrke egen mat og fiske/jakte på de proteinene jeg trenger for å klare meg kontra å ha en A4-jobb i samfunnet. Anonymkode: dd68a...f13 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Det er masse jobber man sikkert kunne ha hatt som kanskje er tilpasset nok til at man hadde klart å gjennomføre dem, men man vil jo helst ha et liv som oppleves meningsfullt. Å få deltidsstillinger i profesjoner som krever utdanning og/eller fagbrev er nesten ikke mulig. Man må som regel velge blant jobbene som ingen andre vil ha. Og det kan jeg isolert sett tåle, men helheten med at man blir behandlet som mindreverdig og i tillegg får så dårlige arbeidsvilkår og avtaler siden man konkurrerer om jobbene på bunnen i arbeidslivet når man i tillegg er psykisk syk og har større belastninger i hverdagen enn folk flest er en miks som bare ikke appellerer i det hele tatt. Da gjør man heller det man kan for å slippe og havne der. Anonymkode: dd68a...f13 0 Siter
psykedeliker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg tror faktisk at jeg hadde hatt det bedre hvis jeg måtte slite med å dyrke egen mat og fiske/jakte på de proteinene jeg trenger for å klare meg kontra å ha en A4-jobb i samfunnet. Det er ingen som hindrer deg i å gjøre dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Nei, og jeg planlegger å gjøre noe som likner, men det krever tross alt en viss startkapital. Har ikke lyst til å leve som en huleboer selv om jeg skal leve enkelt, så jeg trenger et bosted og basisutstyr til å kunne leve sånn. Anonymkode: dd68a...f13 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.