Gå til innhold

Bør jeg med fordel ta en benzo før terapien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utrolig stresset før timene. Er vant med å "skjule" den jeg er og alle følelsene mine. Kroppen og hodet føles adskilt. Kjenner på enten intens psykisk smerte/uro eller tomhet. Vil være en flink pasient for terapeuten, vet ikke hvordan han vil at jeg skal være. Bør jeg roe meg ned med en benzo for timene?

Anonymkode: e4c79...896

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Du bør heller gjøre noe med holdningen din om å være en "flink pasient for terapeuten".

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Du bør heller gjøre noe med holdningen din om å være en "flink pasient for terapeuten".

Ja, jeg ser at det er en uheldig holdning. Vet ikke helt hvordan gripe det fatt.

nachnoo
Skrevet

Du får intet utbytte av terapien om du tar benzo på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, jeg ser at det er en uheldig holdning. Vet ikke helt hvordan gripe det fatt.

åpne munnen å begynne snakke om det vanskelige? :) 

Anonymkode: c1b4e...178

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vet ikke helt hvordan gripe det fatt.

Da foreslår jeg at du fyller ut 1000 A4 ark med setningen "jeg skal ikke være en flink pasient for terapeuten", så husker du det nok.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (46 minutter siden):

Du får intet utbytte av terapien om du tar benzo på forhånd.

Den avslappende effekten gir fart på snakketøyet?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Målet er ikke å snakke mest mulig, men å oppnå bedring.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 minutter siden):

Målet er ikke å snakke mest mulig, men å oppnå bedring.

For å oppnå bedring må jeg snakke. Jeg sitter musestille, holder pusten og prater lite.

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

For å oppnå bedring må jeg snakke. Jeg sitter musestille, holder pusten og prater lite.

Da får du bestemme deg for å snakke. Det vil hjelpe om du forbereder deg og skriver huskeliste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vær voksen, ta tak i utfordringene dine på en bedre måte :) 

Anonymkode: c1b4e...178

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir glemsk og surrete av benzo, så det ville bli dårlig bruk av tid for både meg og behandler. Forbered deg, skriv punktvis liste over det du tenker på. Så kommer dere i gang, og det vil flyte lettere etter hvert. 

Anonymkode: 61b6a...d5d

tilstede
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil bare skrive under på nachnoo sitt bidrag. Jeg gikk i behandling lenge på benzo, oppnådde fint lite. Ikke før jeg sluttet begynte det å skje endring. Hva går du i terapi for? Du  må spørre deg selv om det?

AnonymBruker
Skrevet
tilstede skrev (1 minutt siden):

Jeg vil bare skrive under på nachnoo sitt bidrag. Jeg gikk i behandling lenge på benzo, oppnådde fint lite. Ikke før jeg sluttet begynte det å skje endring. Hva går du i terapi for? Du  må spørre deg selv om det?

Traumer, depresjon og angst. Tenkte at lavere skuldre ville gi mer fremgang. Men det stemmer nok slik dere sier.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tar benzo føler jeg meg normal. Da jeg var normal hadde jeg ikke behov for psykisk helsevern.

Anonymkode: d2566...e38

Anna Bananas
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 20.16):

Traumer, depresjon og angst. Tenkte at lavere skuldre ville gi mer fremgang. Men det stemmer nok slik dere sier.

Jeg går også i terapi for traumer og angst, og jeg spyr av svarene du får om å «være voksen» eller bare ta deg sammen. Hvis du er som meg så har du kanskje beskyttelsesmekanismer som du ikke bare kan skru av ved å bestemme deg for det.

Jeg håper terapeuten din klarer å se det dersom det er det som skjer med deg. Personlig har jeg flere ganger tatt meg et glass vin før timen for å slappe av, og har likevel fått mye ut av terapien. Jeg forstår så godt at det frister å prøve. Hvordan pleier du å bli når du tar benzo?

AnonymBruker
Skrevet
Anna Bananas skrev (56 minutter siden):

Jeg går også i terapi for traumer og angst, og jeg spyr av svarene du får om å «være voksen» eller bare ta deg sammen. Hvis du er som meg så har du kanskje beskyttelsesmekanismer som du ikke bare kan skru av ved å bestemme deg for det.

Jeg håper terapeuten din klarer å se det dersom det er det som skjer med deg. Personlig har jeg flere ganger tatt meg et glass vin før timen for å slappe av, og har likevel fått mye ut av terapien. Jeg forstår så godt at det frister å prøve. Hvordan pleier du å bli når du tar benzo?

Takk for fint svar. Benzo pleier å sløve meg litt ned. Ble det lettere for deg å gå i terapi etterhvert?

Anna Bananas
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for fint svar. Benzo pleier å sløve meg litt ned. Ble det lettere for deg å gå i terapi etterhvert?

Det varierer litt. Men det hjalp at vi jobbet med å forstå beskyttelsen, og anerkjenne at den har hatt en veldig viktig funksjon. Noen ganger klarer jeg å slappe av slik at jeg kan snakke relativt fritt, mens andre ganger er det helt låst. De gangene det låser seg, fokuserer vi på å forstå hva som skjer. Traumeterapi kan ta lang tid, og det er utfordrende å være tålmodig nok, for jeg vil jo helst rushe gjennom og bli ferdig. 

Men når jeg tenker meg om, så er det mye lettere å gå i terapi nå i forhold til da jeg trengte en liten promille.

AnonymBruker
Skrevet
Anna Bananas skrev (6 minutter siden):

Det varierer litt. Men det hjalp at vi jobbet med å forstå beskyttelsen, og anerkjenne at den har hatt en veldig viktig funksjon. Noen ganger klarer jeg å slappe av slik at jeg kan snakke relativt fritt, mens andre ganger er det helt låst. De gangene det låser seg, fokuserer vi på å forstå hva som skjer. Traumeterapi kan ta lang tid, og det er utfordrende å være tålmodig nok, for jeg vil jo helst rushe gjennom og bli ferdig. 

Men når jeg tenker meg om, så er det mye lettere å gå i terapi nå i forhold til da jeg trengte en liten promille.

Jeg vil også "bli ferdig " så fort som mulig. Så godt at det er lettere for deg nå.

Anna Bananas
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil også "bli ferdig " så fort som mulig. Så godt at det er lettere for deg nå.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det forstår jeg veldig godt. Å slite med traumer, angst og depresjon er ikke akkurat en dans på roser. Håper inderlig du har en terapeut med kompetanse på traumer, og ikke holder på med feks kognitiv atferdsterapi. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...