Gå til innhold

Kan sosial angst være komorbid lidelse til schizoaffektiv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg  sitter og leser epikrise fra DPS, der har jeg fått diagnose schizoaffektiv lidelse av manisk type, og sosial fobi. Er sosial fobi da en komorbid lidelse, og er dette en typisk tilleggsdiagnose til min hoveddiagnose? Eller er dette uvanlig? 

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Schizoaffektiv lidelse er tilnærmet schizofreni + en affektiv lidelse.

Jeg er vant med at man ikke stiller diagnosen sosial fobi hos personer med schizofreni da symptomene på sosial fobi vanligvis er til stede også i schizofrenien.

I DSM-IV under diagnostiske kriterier for sosial fobi under pkt G "....angsten forklares ikke bedre av en annen psykisk lidelse...."

AnonymBruker
Skrevet
GT1 skrev (På 10.5.2026 den 19.10):

Jeg  sitter og leser epikrise fra DPS, der har jeg fått diagnose schizoaffektiv lidelse av manisk type, og sosial fobi. Er sosial fobi da en komorbid lidelse, og er dette en typisk tilleggsdiagnose til min hoveddiagnose? Eller er dette uvanlig? 

Jeg har schizofreni og de fleste typer angst og tvang. Dette blander seg med psykose, de gangene jeg har vært psykotisk. Men forekommer hyppig alene også. Jeg trornikke jeg har hatt en dag uten angst på 20 år. Som diagnose står det bare paranoid schizofreni.

Anonymkode: 7d055...85a

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 10.5.2026 den 19.20):

Jeg er vant med at man ikke stiller diagnosen sosial fobi hos personer med schizofreni da symptomene på sosial fobi vanligvis er til stede også i schizofrenien.

Så det du sier her (uthevet) er at sosial fobi vanligvis er til stede ved schizofreni og schizoaffektiv?

Anonymkode: b4402...865

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det du sier her (uthevet) er at sosial fobi vanligvis er til stede ved schizofreni og schizoaffektiv?

Anonymkode: b4402...865

Korrekt. 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/10/2026 at 7:10 PM, GT1 said:

Hvordan funker det å ha sosial angst samtidig som man er manisk? De er jo ganske motsatte i symptombilde. 

Anonymkode: af3f5...80f

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan funker det å ha sosial angst samtidig som man er manisk? De er jo ganske motsatte i symptombilde. 

Det funker ikke. I mani blir personligheten totalt endret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, jeg reagerte litt på denne epikrisen Etter min mening er sosial tilbaketrekning en del av det schizofrene, jf. det nachnoo har svart

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Som @nachnoo sier så endrer man seg totalt under (hypo)mani. Jeg kan snakke masse og fritt til enhver person når jeg er høyt oppe, mens ellers er jeg redd fremmede mennesker og vet ikke hva jeg skal snakke med dem om. Av en eller annen grunn har jeg blitt så vant med helsepersonell at jeg kan snakke mer uanstrengt med dem, men ute i det virkelige liv er dette noe jeg sliter veldig med. 

Endret av Glitter
stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (7 minutter siden):

Som @nachnoo sier så endrer man seg totalt under (hypo)mani. Jeg kan snakke masse og fritt til enhver person når jeg er høyt oppe, mens ellers er jeg redd fremmede mennesker og vet ikke hva jeg skal snakke med dem om. Av en eller annen grunn har jeg blitt så vant med helsepersonell at jeg kan snakke mer uanstrengt med dem, men ute i det virkelige liv er dette noe jeg sliter veldig med. 

Ja det er som to ulike personer da og det er jo veldig rart i grunn at man kan forandre seg så mye, selv har jeg ikke vært høyt oppe på mange år derfor gjorde de det om til depressiv type. Nå kan jeg ikke forstå at jeg var oppe og hvem jeg var da, langt fra meg i hvert fall men hadde det gøy og da. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Ja det er som to ulike personer da og det er jo veldig rart i grunn at man kan forandre seg så mye, selv har jeg ikke vært høyt oppe på mange år derfor gjorde de det om til depressiv type. Nå kan jeg ikke forstå at jeg var oppe og hvem jeg var da, langt fra meg i hvert fall men hadde det gøy og da. 

Åja. Ja man blir en annen person. Savner du å være høyt oppe da? 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Åja. Ja man blir en annen person. Savner du å være høyt oppe da? 

Ja man blir det, ja jeg savner det for jeg hadde det gøy selv om alt ikke var så bra og selv om jeg forandret meg. Ungene hadde det gøy sammen med meg men de var så små, mannen likte det ikke. Men må ærlig si at jeg ikke husker siste gang for det er så lenge siden. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (23 minutter siden):

Ja man blir det, ja jeg savner det for jeg hadde det gøy selv om alt ikke var så bra og selv om jeg forandret meg. Ungene hadde det gøy sammen med meg men de var så små, mannen likte det ikke. Men må ærlig si at jeg ikke husker siste gang for det er så lenge siden. 

Skjønner...Var sikkert slitsomt for din mann. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Skjønner...Var sikkert slitsomt for din mann. 

Ja stakkars mann, det var nok slitsomt. Han sa alltid jeg minnet han om sin bipolare far når han var manisk og han sa det var ikke kjekt. Jeg var hensynsløs :( 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (33 minutter siden):

Ja stakkars mann, det var nok slitsomt. Han sa alltid jeg minnet han om sin bipolare far når han var manisk og han sa det var ikke kjekt. Jeg var hensynsløs :( 

Uff da. Det var jo leit. Men dere er nå gode sammen nå. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Uff da. Det var jo leit. Men dere er nå gode sammen nå. 

Ja mye dritt i fortiden men vi har det greit nå sammen :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...