Frigg Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Noen som kjenner til regler om å få vaskehjelp fra Nav? 0 Siter
emilie321 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Frigg skrev (35 minutter siden): Noen som kjenner til regler om å få vaskehjelp fra Nav? Tror vel det er kommunen en må be om hjelp til vasking. 0 Siter
Frigg Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai emilie321 skrev (7 minutter siden): Tror vel det er kommunen en må be om hjelp til vasking. Vet du om reglene hos kommunen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Frigg skrev (15 minutter siden): Vet du om reglene hos kommunen? Søk opp hjemmetjenesten i din kommune, der finner du et søknadsskjema. Noen kommuner har dette liggende via Helsenorge om du logger inn der. 0 Siter
Osten Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Frigg skrev (52 minutter siden): Vet du om reglene hos kommunen? De fra kommunen vil vurdere deg om du trenger hjelp. Husk at de tar med eventuelle pårørende i vurderingen, så like greit å være uten pårørende som kan hjelpe til 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai 1 hour ago, Frigg said: Noen som kjenner til regler om å få vaskehjelp fra Nav? Dette søkes vanligvis via kommunens tildelingskontor som hjemmehjelp, ikke direkte fra NAV. Kommunen har plikt til å tilby praktisk bistand hvis du ikke klarer rengjøring selv. NAV kan kun unntaksvis hjelpe med stønad til privat hjelp via hjelpestønad. Men det er ikke lett å få hjelp, og får du blir det kanskje bare en time i måneden. https://www.nrk.no/stor-oslo/kutter-hjemmehjelp-i-oslos-bydeler-1.17840509 Anonymkode: 2d049...1d6 0 Siter
Fru2020 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai I tillegg så er det ganske dyrt, samtidig som kommunal hjemmehjelp har flere begrensninger enn man får hos det private. 0 Siter
Frigg Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai Fru2020 skrev (3 timer siden): I tillegg så er det ganske dyrt, samtidig som kommunal hjemmehjelp har flere begrensninger enn man får hos det private. Må jeg betale full pris til bydelen? 0 Siter
emilie321 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Frigg skrev (44 minutter siden): Må jeg betale full pris til bydelen? Du betaler en egenandel etter hvor stor inntekt du har, inntil en viss grense selvfølgelig. Endret 13. mai av emilie321 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/tjenester-og-hjelpemidler-i-hjemmet/personlig-assistanse-i-hjemmet/praktisk-bistand-hjemmehjelp/ 0 Siter
Fru2020 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Frigg skrev (2 timer siden): Må jeg betale full pris til bydelen? For meg ble det ikke så veldig mye billigere enn de billigste på vaskehjelp.no, og der kunne jeg bestemme selv hva de skulle 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Frigg skrev (2 timer siden): Må jeg betale full pris til bydelen? De med lav inntekt betaler lite, mens de som har nettoinntekt over 4G betaler i overkant av 400 i timen. De fleste som får vedtak på praktisk bistand (hjemmehjelp), får en ganske snau tildeling og ofte er det tilnærmet null fleksibilitet mht å få endret avtalen. Moren min får 1,5 times hjelp hver 3 uke, som er til renhold og sengetøyskift. Det fungerer i utgangspunktet ok, med det unntaket at dersom hun f.eks. må til legen på det faste tidspunktet, så klarer firmaet sjelden å sette opp et annet tidspunkt. 0 Siter
emilie321 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai frosken skrev (Akkurat nå): De med lav inntekt betaler lite, mens de som har nettoinntekt over 4G betaler i overkant av 400 i timen. De fleste som får vedtak på praktisk bistand (hjemmehjelp), får en ganske snau tildeling og ofte er det tilnærmet null fleksibilitet mht å få endret avtalen. Moren min får 1,5 times hjelp hver 3 uke, som er til renhold og sengetøyskift. Det fungerer i utgangspunktet ok, med det unntaket at dersom hun f.eks. må til legen på det faste tidspunktet, så klarer firmaet sjelden å sette opp et annet tidspunkt. Tror det spørs litt hvor en bor, for her jeg bor, er det ikke noe problem å få byttet time. 0 Siter
frosken Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai emilie321 skrev (3 minutter siden): Tror det spørs litt hvor en bor, for her jeg bor, er det ikke noe problem å få byttet time. Ja, det varierer helt sikkert. Jeg ble ganske oppgitt og sur når hun ikke fikk endret tidspunkt da hun hadde en legetime - og firmaet fikk beskjed om det to uker i forveien. Men skjønte da at dette ser ut til å bli mer og mer vanlig i Oslo, noe som også samsvarer med avisoppslaget denne uken - han som ble intervjuet der sa noe av det samme. 0 Siter
emilie321 Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai frosken skrev (49 minutter siden): Ja, det varierer helt sikkert. Jeg ble ganske oppgitt og sur når hun ikke fikk endret tidspunkt da hun hadde en legetime - og firmaet fikk beskjed om det to uker i forveien. Men skjønte da at dette ser ut til å bli mer og mer vanlig i Oslo, noe som også samsvarer med avisoppslaget denne uken - han som ble intervjuet der sa noe av det samme. Med 2 ukers varsel er det vel vranghet fra firmaet? De burde være litt mer fleksibel. Skjønner at du blir oppgitt og sur da. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.