Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til regler om å få vaskehjelp fra Nav?

Videoannonse
Annonse
emilie321
Skrevet
Frigg skrev (35 minutter siden):

Tror vel det er kommunen en må be om hjelp til vasking.

Skrevet
emilie321 skrev (7 minutter siden):

Tror vel det er kommunen en må be om hjelp til vasking.

Vet du om reglene hos kommunen?

Lillemus
Skrevet
Frigg skrev (15 minutter siden):

Søk opp hjemmetjenesten i din kommune, der finner du et søknadsskjema. Noen kommuner har dette liggende via Helsenorge om du logger inn der.

Skrevet
Frigg skrev (52 minutter siden):

De fra kommunen vil vurdere deg om du trenger hjelp. Husk at de tar med eventuelle pårørende i vurderingen, så like greit å være uten pårørende som kan hjelpe til

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Frigg said:

Dette søkes vanligvis via kommunens tildelingskontor som hjemmehjelp, ikke direkte fra NAV. Kommunen har plikt til å tilby praktisk bistand hvis du ikke klarer rengjøring selv. NAV kan kun unntaksvis hjelpe med stønad til privat hjelp via hjelpestønad.

Men det er ikke lett å få hjelp, og får du blir det kanskje bare en time i måneden.

https://www.nrk.no/stor-oslo/kutter-hjemmehjelp-i-oslos-bydeler-1.17840509 

Anonymkode: 2d049...1d6

Fru2020
Skrevet

I tillegg så er det ganske dyrt, samtidig som kommunal hjemmehjelp har flere begrensninger enn man får hos det private.

Skrevet
Fru2020 skrev (3 timer siden):

I tillegg så er det ganske dyrt, samtidig som kommunal hjemmehjelp har flere begrensninger enn man får hos det private.

Må jeg betale full pris til bydelen?

emilie321
Skrevet (endret)
Frigg skrev (44 minutter siden):

Du betaler en egenandel etter hvor stor inntekt du har, inntil en viss grense selvfølgelig.

Endret av emilie321
Fru2020
Skrevet
Frigg skrev (2 timer siden):

For meg ble det ikke så veldig mye billigere enn de billigste på vaskehjelp.no, og der kunne jeg bestemme selv hva de skulle

frosken
Skrevet
Frigg skrev (2 timer siden):

De med lav inntekt betaler lite, mens de som har nettoinntekt over 4G betaler i overkant av 400 i timen. De fleste som får vedtak på praktisk bistand (hjemmehjelp), får en ganske snau tildeling og ofte er det tilnærmet null fleksibilitet mht å få endret avtalen. Moren min får 1,5 times hjelp hver 3 uke, som er til renhold og sengetøyskift. Det fungerer i utgangspunktet ok, med det unntaket at dersom hun f.eks. må til legen på det faste tidspunktet, så klarer firmaet sjelden å sette opp et annet tidspunkt. 

emilie321
Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

De med lav inntekt betaler lite, mens de som har nettoinntekt over 4G betaler i overkant av 400 i timen. De fleste som får vedtak på praktisk bistand (hjemmehjelp), får en ganske snau tildeling og ofte er det tilnærmet null fleksibilitet mht å få endret avtalen. Moren min får 1,5 times hjelp hver 3 uke, som er til renhold og sengetøyskift. Det fungerer i utgangspunktet ok, med det unntaket at dersom hun f.eks. må til legen på det faste tidspunktet, så klarer firmaet sjelden å sette opp et annet tidspunkt. 

Tror det spørs litt hvor en bor, for her jeg bor, er det ikke noe problem å få byttet time.

frosken
Skrevet
emilie321 skrev (3 minutter siden):

Tror det spørs litt hvor en bor, for her jeg bor, er det ikke noe problem å få byttet time.

Ja, det varierer helt sikkert. Jeg ble ganske oppgitt og sur når hun ikke fikk endret tidspunkt da hun hadde en legetime - og firmaet fikk beskjed om det to uker i forveien. Men skjønte da at dette ser ut til å bli mer og mer vanlig i Oslo, noe som også samsvarer med avisoppslaget denne uken - han som ble intervjuet der sa noe av det samme. 

emilie321
Skrevet
frosken skrev (49 minutter siden):

Ja, det varierer helt sikkert. Jeg ble ganske oppgitt og sur når hun ikke fikk endret tidspunkt da hun hadde en legetime - og firmaet fikk beskjed om det to uker i forveien. Men skjønte da at dette ser ut til å bli mer og mer vanlig i Oslo, noe som også samsvarer med avisoppslaget denne uken - han som ble intervjuet der sa noe av det samme. 

Med 2 ukers varsel er det vel vranghet fra firmaet?  De burde være litt mer fleksibel. Skjønner at du blir oppgitt og sur da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...