Gå til innhold

Koble sammen tilfeldige hendelser - angst eller psykosesymptom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ofte kobler sammen tilfeldige hendelser som resulterer i frykt, er det et symptom på angst eller psykose?

Feks, det var en taxi parkert utenfor huset mitt, som jeg syntes var rart. Allerede da ble jeg litt redd. Etter en liten stund kom en mann gående ned gaten og satt seg i taxien også kjørte de. Akkurat da begynte det å blinke i den ene lampa i gangen. Jeg ble redd for at han som gikk inn i taxien har vært og plassert en bombe eller noe annet farlig, som har fått lampa til å begynne å reagere ved å blinke. Det tok kanskje en time før jeg fant roen igjen, Jeg føler meg fortsatt litt utrygg, men tenker at det mest sannsynlig ikke var noe farlig likevel. 

Hjernen min elsker å trekke slike konklusjoner som gjør meg redd, men når jeg ser at det går bra så skjønner jeg at det ikke var en virkelig fare. Likevel skjer det igjen og igjen. Det er utrolig slitsomt. Jeg tenker umiddelbart at hvis det er psykosesymptom, så klarer man ikke å bli realitetsorientert så fort? Så er det noen med angst som kjenner seg igjen i dette?

(Har schizofreni diagnose, men har ikke vært psykotisk på lenge og er medisinert). 

Anonymkode: 66c1b...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
nachnoo skrev (11 minutter siden):

Typisk tegn på psykose. 

Men er det psykose når man lett blir realitetsorientert? Kanskje man er psykotisk akkurat når man har slike tanker, og så slipper den igjen når man skjønner at det ikke var noe hold i tankene? 

Anonymkode: 3f8fc...032

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...