Gå til innhold

Jeg har forstått det slik at relasjonen pasient-behandler er viktig i psykodynamisk terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere tid på og har fokus på relasjonen mellom dere?

Anonymkode: fc644...1b9

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Relasjonen er viktig i alle typer terapi.

Man tar det opp som et tema om den føles dårlig. Ellers er ikke dette er tema man snakker om/bruker tid på.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (26 minutter siden):

Relasjonen er viktig i alle typer terapi.

Man tar det opp som et tema om den føles dårlig. Ellers er ikke dette er tema man snakker om/bruker tid på.

Det stemmer nok som du sier. Jeg leste at det er forskjell på vektlegging av relasjon i psykodynamisk og kognitiv terapi. Jeg (strever med?) idealisering av behandler. Er det noe jeg bør ta opp?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg (strever med?) idealisering av behandler. Er det noe jeg bør ta opp?

Generelt for deg og andre, vil jeg anbefale å fokusere på egne mål med behandlingen i stedet for på behandler. Du er i behandling for å endre noe hos deg selv. Dette skal være i fokus.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Generelt for deg og andre, vil jeg anbefale å fokusere på egne mål med behandlingen i stedet for på behandler. Du er i behandling for å endre noe hos deg selv. Dette skal være i fokus.

Jeg er helt med på den. Allikevel er det noe i meg som sier at jeg kan lære mye om meg selv og hvordan jeg er i relasjoner ved å bruke en time på dette. Jeg er usikker på hvordan behandler, som er privat, vil se på dette, da idealiseringen er/ligger hos hans kollega.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt med på den. Allikevel er det noe i meg som sier at jeg kan lære mye om meg selv og hvordan jeg er i relasjoner ved å bruke en time på dette. Jeg er usikker på hvordan behandler, som er privat, vil se på dette, da idealiseringen er/ligger hos hans kollega.

Som var min tidligere behandler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ganske normal forestilling i begynnelsen, pleier å avta etter hvert. Fokuser på dine problemer.

Anonymkode: 7da65...395

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ganske normal forestilling i begynnelsen, pleier å avta etter hvert. Fokuser på dine problemer.

Utfordringen min er at det aldri avtok, det ble bare sterkere etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utfordringen min er at det aldri avtok, det ble bare sterkere etterhvert.

da er du i hvert fall i en bedre posisjon nå med ny behandler til å fokusere på de problemer du kom med i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

da er du i hvert fall i en bedre posisjon nå med ny behandler til å fokusere på de problemer du kom med i utgangspunktet.

Jeg fokuserer på min angst og depresjon. Jeg skal spørre min nye behandler hva han tenker han tenker om problemstillingen. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Bruker dere tid på og har fokus på relasjonen mellom dere?

Veldig lite av tiden sammenlignet med det totale timeantallet. Om det skjer, tar det kanskje 5-10 minutter å oppklare noe i snitt én gang i året.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Allikevel er det noe i meg som sier at jeg kan lære mye om meg selv og hvordan jeg er i relasjoner ved å bruke en time på dette.

Jeg tenker at om du ønsker å ta dette opp med nåværende behandler, kan du lære vel så mye dersom problemstillingen er: Hva skjer i meg når en behandler får så stor betydning for meg? Hvordan påvirket det terapien? Hva er annerledes nå?

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er usikker på hvordan behandler, som er privat, vil se på dette, da idealiseringen er/ligger hos hans kollega.

Påvirker idealiseringen av kollegaen den behandlingen du går i nå på noen måte?

PS: Jeg ser at mange tar ansvar for terapeutens reaksjoner og følelser; hva om h*n tenker/reagerer... Det er ikke ditt ansvar å tenke over hvordan terapeuten vil se på noe du tar opp. Din eneste oppgave i terapi er å legge frem det du ønsker å ta opp.

Jeg selv synes at det hjelper å tenke at jeg tar opp noe med fagpersonen, ikke privatpersonen. I blant kan jeg også si det, "dette gjelder deg som profesjon", for å gjøre samtalen enklere for meg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (31 minutter siden):

Veldig lite av tiden sammenlignet med det totale timeantallet. Om det skjer, tar det kanskje 5-10 minutter å oppklare noe i snitt én gang i året.

Jeg tenker at om du ønsker å ta dette opp med nåværende behandler, kan du lære vel så mye dersom problemstillingen er: Hva skjer i meg når en behandler får så stor betydning for meg? Hvordan påvirket det terapien? Hva er annerledes nå?

Påvirker idealiseringen av kollegaen den behandlingen du går i nå på noen måte?

PS: Jeg ser at mange tar ansvar for terapeutens reaksjoner og følelser; hva om h*n tenker/reagerer... Det er ikke ditt ansvar å tenke over hvordan terapeuten vil se på noe du tar opp. Din eneste oppgave i terapi er å legge frem det du ønsker å ta opp.

Jeg selv synes at det hjelper å tenke at jeg tar opp noe med fagpersonen, ikke privatpersonen. I blant kan jeg også si det, "dette gjelder deg som profesjon", for å gjøre samtalen enklere for meg selv.

Takk.Jeg tar stort ansvar for terapeutens følelser og reaksjoner. Bruker tid på å analysere stemmebruk, blikk, ord, engasjement osv. Jeg tenker ofte på tidligere behandler med savn. H*n hjalp meg da jeg ville ende livet mitt. Tilstedeværelsen h*n's har alltid vært veldig sterk for meg. Den første som virkelig så meg?

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk.Jeg tar stort ansvar for terapeutens følelser og reaksjoner. Bruker tid på å analysere stemmebruk, blikk, ord, engasjement osv. Jeg tenker ofte på tidligere behandler med savn. H*n hjalp meg da jeg ville ende livet mitt. Tilstedeværelsen h*n's har alltid vært veldig sterk for meg. Den første som virkelig så meg?

Det er jo ikke helt rett da at du skal ta ansvar for det, det er jo jobben deres og de skal være proff på det. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke helt rett da at du skal ta ansvar for det, det er jo jobben deres og de skal være proff på det. 

Jeg tenker at jeg gjør det fordi jeg er så vant med å tilpasse meg alt og alle. Jeg er redd for å skuffe/ikke være god nok. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at jeg gjør det fordi jeg er så vant med å tilpasse meg alt og alle. Jeg er redd for å skuffe/ikke være god nok. 

Ok håper du kommer over det etter hvert, du er alltid god nok for terapeuten. Den er jo der for å hjelpe deg med f.eks sånne ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Alt kommer an på hva du er i behandling for, og hva slags terapi du går i. I min terapi er relasjonen med behandler kanskje 1/3 av det vi bruker tid på. Et av målene mine er å ta mer plass i relasjoner, være friere sammen med mennesker, og tenke mindre på hva andre tenker om meg. Jeg bruker masse tid i livet på å monitorere hva som er ok å si og snakke om i alle mulige situasjoner, og føler mye skam npr jeg har "brutt reglene". Det er helt supert å bruke terapirelasjonen til å jobbe med dette, og skulle jeg hørt på råd herfra om å ikke fokusere på behandler ville jeg begrenset meg, altså gjort det motsatte av hva jeg er der for. Jeg ville gått glipp av en øvingsarena og viktig erfaring. 

Ta opp tankene dine med terapeuten din heller enn å spørre om det her, er mitt råd. 

Anonymkode: fe9d1...faa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alt kommer an på hva du er i behandling for, og hva slags terapi du går i. I min terapi er relasjonen med behandler kanskje 1/3 av det vi bruker tid på. Et av målene mine er å ta mer plass i relasjoner, være friere sammen med mennesker, og tenke mindre på hva andre tenker om meg. Jeg bruker masse tid i livet på å monitorere hva som er ok å si og snakke om i alle mulige situasjoner, og føler mye skam npr jeg har "brutt reglene". Det er helt supert å bruke terapirelasjonen til å jobbe med dette, og skulle jeg hørt på råd herfra om å ikke fokusere på behandler ville jeg begrenset meg, altså gjort det motsatte av hva jeg er der for. Jeg ville gått glipp av en øvingsarena og viktig erfaring. 

Ta opp tankene dine med terapeuten din heller enn å spørre om det her, er mitt råd. 

Takk! Dette er som om lese om meg selv! Hvilken type terapi går du i?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg bruker masse tid i livet på å monitorere hva som er ok å si og snakke om i alle mulige situasjoner, og føler mye skam npr jeg har "brutt reglene".

Har du noen eksempler på dette? Hvor finner jeg disse reglene?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Har du noen eksempler på dette? Hvor finner jeg disse reglene?

Dette er mine interne uskrevne regler jeg en gang har laget for meg selv, og jeg tror det kommer ganske godt frem i det jeg skriver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette er mine interne uskrevne regler jeg en gang har laget for meg selv, og jeg tror det kommer ganske godt frem i det jeg skriver. 

Hvordan har det hjulpet deg å sette ord på dette til behandler?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...