Gå til innhold

Overmedisinert?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har i lang tid opplevd at jeg etter en til halvannen time etter inntak av abilify og cipralex, blir litt rar og føler et veldig press i hodet. Blir også mer daff i kroppen og det er utrolig tungt å komme i gang med ting, også lystbetonte ting. Dette varer til utpå ettermiddagen, da blir jeg kvikkere igjen. Har lenge tenkt at det er psykisk, men nå heller jeg mer til at dette kan være pga overmedisinering.

Bruker 15mg abilify og 10mg cipralex (måtte gå fra 20mg cipralex til 10mg da jeg begynte med nexium da den visstnok øker mengden av cipralex i blodet) Bruker også flere hjertemedisiner og diabetesmedisiner.  Har prøvd å ta abilify og cipralex 2 timer før de andre medisinene og merker da at dette kommer av abilify eller cipralex. Glemte å skrive at jeg bruker 100mg quetiapin på kvelden, men er jo i fin form før jeg tar morgenmedisinene.

Har gått på slike medisiner i hele mitt voksne liv, men har vært stabil de siste årene. Diagnose: bipolar med psykose og PTSD. Har også det siste 1,5året gått ned 12kg. Er også over 60, så kan det ha noe å si på mengden medisin jeg trenger? 

Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen, men hun er uerfaren når det gjelder psykiatri. Trenger noen tips. 

@nachnoo? @ISW@frosken?  andre?

Endret av emilie321
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg betviler sterkt at det er Cipralex 10mg som er årsak til dette.

Du kan trygt gjøre et forsøk med å ikke ta Abilify en fast ukedag tre uker på rad og observere hvordan du da føler deg. Hvis du ikke får denne downperioden disse dagene, synes jeg du kan snakke med legen din om å redusere til 10mg.

Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Jeg betviler sterkt at det er Cipralex 10mg som er årsak til dette.

Du kan trygt gjøre et forsøk med å ikke ta Abilify en fast ukedag tre uker på rad og observere hvordan du da føler deg. Hvis du ikke får denne downperioden disse dagene, synes jeg du kan snakke med legen din om å redusere til 10mg.

Tusen takk!

Da skal jeg gjøre det. Hadde vært godt å slippe denne downperioden.

Skrevet
emilie321 skrev (31 minutter siden):

Hei!

Har i lang tid opplevd at jeg etter en til halvannen time etter inntak av abilify og cipralex, blir litt rar og føler et veldig press i hodet. Blir også mer daff i kroppen og det er utrolig tungt å komme i gang med ting, også lystbetonte ting. Dette varer til utpå ettermiddagen, da blir jeg kvikkere igjen. Har lenge tenkt at det er psykisk, men nå heller jeg mer til at dette kan være pga overmedisinering.

Bruker 15mg abilify og 10mg cipralex (måtte gå fra 20mg cipralex til 10mg da jeg begynte med nexium da den visstnok øker mengden av cipralex i blodet) Bruker også flere hjertemedisiner og diabetesmedisiner.  Har prøvd å ta abilify og cipralex 2 timer før de andre medisinene og merker da at dette kommer av abilify eller cipralex. Glemte å skrive at jeg bruker 100mg quetiapin på kvelden, men er jo i fin form før jeg tar morgenmedisinene.

Har gått på slike medisiner i hele mitt voksne liv, men har vært stabil de siste årene. Diagnose: bipolar med psykose og PTSD. Har også det siste 1,5året gått ned 12kg. Er også over 60, så kan det ha noe å si på mengden medisin jeg trenger? 

Skal selvfølgelig ta dette opp med fastlegen, men hun er uerfaren når det gjelder psykiatri. Trenger noen tips. 

@nachnoo? @ISW?  @frosken?  andre?

Jeg trodde rarheten var psykisk og det trodde fact og, det var pga risperidon. Kom seg når jeg trappet ned så medisiner gjør noe med oss. 

Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Jeg trodde rarheten var psykisk og det trodde fact og, det var pga risperidon. Kom seg når jeg trappet ned så medisiner gjør noe med oss. 

Ja, det gjør noe med oss. Hadde det feks vært hjertemedisinene jeg hadde reagert sånn på, så måtte jeg jo bare tålt det. Kan jeg få det bedre ved å gå ned 5mg abilify, så hadde det vært utrolig fint. Bruker mye krefter til å sparke meg igang, spesielt på dagtid + at det er ubehagelig å ha det slik.

Skrevet
emilie321 skrev (3 minutter siden):

Kan jeg få det bedre ved å gå ned 5mg abilify, så hadde det vært utrolig fint.

I første omgang bør du ikke gå lengre ned enn til 10mg. Om det er nok til å fjerne downperioden, bør du ikke forsøke å redusere ytterligere før etter 6 mnd.

Skrevet
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Ja, det gjør noe med oss. Hadde det feks vært hjertemedisinene jeg hadde reagert sånn på, så måtte jeg jo bare tålt det. Kan jeg få det bedre ved å gå ned 5mg abilify, så hadde det vært utrolig fint. Bruker mye krefter til å sparke meg igang, spesielt på dagtid + at det er ubehagelig å ha det slik.

Ja det er jo sant, ja håper det hjelper deg å trappe litt ned på abilify for det er ikke greit å ha det sånn. Jeg gikk jo i mange år og var rar, ikke måte på heller. Psykiater var en gang inne på at det kunne være pga risperidon men sykepleieren kalte det angst, syns det var feilbehandling. Klart det er ubehagelig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...