Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har brukt det?

Jeg har veldig mye fysiske symptomer, aktivering og fight flight. Har lite nytte av ad,ap osv for å roe ned, så tenkte høre med legen om betablokker. Vil gjerne høre om erfaring med det. Og roer det ned et stresssa hodet ? Ikke i form av tankekjør og sånt men bare stress, (som jeg tror kommer av fight flight i kroppen) :) 

Anonymkode: 7a9da...5f5

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Betablokker virker på hjertebank, skjelving og svetting. Ikke på tanker.

Ikke prøv det om du har astma eller diabetes. Snakk med legen din om det.

emilie321
Skrevet
nachnoo skrev (29 minutter siden):

Betablokker virker på hjertebank, skjelving og svetting. Ikke på tanker.

Ikke prøv det om du har astma eller diabetes. Snakk med legen din om det.

Jeg har fått betablokker og jeg har både astma og diabetes. Har også hatt hjerteinfarkt. Hvorfor skal en ikke få det når en har astma og/eller diabetes?

nachnoo
Skrevet

Betablokkere finnes som uselektive (som Inderal/propanolol) og som selektive (som metoprolol/Seloken). Det er særlig de uselektive som forverrer astma, men også de selektive må kun gis etter nøye vurdering av lege.

Betablokkere demper/maskerer symptomer på hypoglykemi/hjertebank. Også her må legen gjøre en nøye vurdering.

Betablokkere etter hjerteinfarkt er nærmest obligatorisk. Forebygger arrytmier og gjør at man lever lengre.

emilie321
Skrevet
nachnoo skrev (38 minutter siden):

Betablokkere finnes som uselektive (som Inderal/propanolol) og som selektive (som metoprolol/Seloken). Det er særlig de uselektive som forverrer astma, men også de selektive må kun gis etter nøye vurdering av lege.

Betablokkere demper/maskerer symptomer på hypoglykemi/hjertebank. Også her må legen gjøre en nøye vurdering.

Betablokkere etter hjerteinfarkt er nærmest obligatorisk. Forebygger arrytmier og gjør at man lever lengre.

Tusen takk!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen her som har brukt det?

Jeg har veldig mye fysiske symptomer, aktivering og fight flight. Har lite nytte av ad,ap osv for å roe ned, så tenkte høre med legen om betablokker. Vil gjerne høre om erfaring med det. Og roer det ned et stresssa hodet ? Ikke i form av tankekjør og sånt men bare stress, (som jeg tror kommer av fight flight i kroppen) :) 

Jeg har brukt propranolol (betablokker) mot både høyt stoffskifte, tremor pga medisiner og eksamensangst. Jeg har god erfaring med at det demper de fysiske angstsymptomene og det kan hende den også har hjulpet på det psykiske - i hvert fall har jeg opplevd redusert psykisk angst når jeg har tatt den. Jeg hadde f.eks null angst under eksamen, til tross for mye angst hele uken før. Men det kan selvsagt også ha vært fordi jeg var fokusert på en oppgave e.l.

Uansett er det deilig å få en pause uten å være så plaget med skjelving og andre fysiske angstsymptomer. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 timer siden):

Jeg har brukt propranolol (betablokker) mot både høyt stoffskifte, tremor pga medisiner og eksamensangst. Jeg har god erfaring med at det demper de fysiske angstsymptomene og det kan hende den også har hjulpet på det psykiske - i hvert fall har jeg opplevd redusert psykisk angst når jeg har tatt den. Jeg hadde f.eks null angst under eksamen, til tross for mye angst hele uken før. Men det kan selvsagt også ha vært fordi jeg var fokusert på en oppgave e.l.

Uansett er det deilig å få en pause uten å være så plaget med skjelving og andre fysiske angstsymptomer. 

Jeg har liksom intens stress og angst følelse i kroppen konstant, våkner på natta og på morgen med hjertebak og uro og hele hodet bare suser og piper og er så aktivert. Og kan ikkke fokusere eller tenke eller konsentrere meg, er bare «hyper» på en måte. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 timer siden):

Er hjertebank og angstfølelsen symptomer på hypoglykemi?

nachnoo
Skrevet

TS: Hvor gammel var du da dette begynte?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

TS: Hvor gammel var du da dette begynte?

Tenker du på om det kan være overgangsalder? Det kan godt hende hormoner spiller inn. Men jeg har også fått ME. Så sammensatt antageligvis?

Hadde du noen innspill ift evt hormoner?

og foresten er det slik at betablokkere forverrer allergi og overfølsomhetsreaksjoner?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde du noen innspill ift evt hormoner?

og foresten er det slik at betablokkere forverrer allergi og overfølsomhetsreaksjoner?

Nei, ingen innspill på hormoner.

Skikkelig alvorlige allergiske reaksjoner kan kreve behandling med adrenalin. Effekten av adrenalin kan bli svakere om man bruker betablokker. Ved "vanlige" allergier er det uten betydning.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (19 minutter siden):

Nei, ingen innspill på hormoner.

Skikkelig alvorlige allergiske reaksjoner kan kreve behandling med adrenalin. Effekten av adrenalin kan bli svakere om man bruker betablokker. Ved "vanlige" allergier er det uten betydning.

Ah okei takk. 
Hvorfor spurte du om alderen min da?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ah okei takk. 
Hvorfor spurte du om alderen min da?

Jeg lurte på om det begynte i barndommen. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (58 minutter siden):

Jeg lurte på om det begynte i barndommen. 

Ah. Nei kommet i voksen alder. Aldri vært slik før 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker betablokker pga høy puls, snitter på tett under 100 når jeg sover. Virker ikke på tanke kjør men etter jeg har fått ned sove pulsen til 60 så sover jeg ofte igjennom hele natta. Våkner sjeldent uthvilt men håper det blir bedre med tiden.

Bruker det vel egentlig fordi det sympatiske delen av nervesystemet mitt blir meget lett aktivert og parasympatiske delen motsatt. Føler meg ikke stressa men virker som om kroppen er fanga/har fått kronisk stress etter mange år med tanke kjør og 3-4t søvn per natt.

Anonymkode: ceda4...00a

Skrevet

Jeg bruker betablokker daglig, men det er av en fysisk årsak, dvs utfordringer med mitt hjerte.

Jeg har ikke merket noen andre effekter eller bivirkninger med det, men så er jeg heller ikke plaget med angst generelt sett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bruker betablokker pga høy puls, snitter på tett under 100 når jeg sover. Virker ikke på tanke kjør men etter jeg har fått ned sove pulsen til 60 så sover jeg ofte igjennom hele natta. Våkner sjeldent uthvilt men håper det blir bedre med tiden.

Bruker det vel egentlig fordi det sympatiske delen av nervesystemet mitt blir meget lett aktivert og parasympatiske delen motsatt. Føler meg ikke stressa men virker som om kroppen er fanga/har fått kronisk stress etter mange år med tanke kjør og 3-4t søvn per natt.

Hjelper det for «angstfølelse»/nervøs følelse i kroppen? Jeg kan ha ok hvilepuls innimellom, men den reagerer veldig lett og er hektisk og jeg føler veldig på adrenalin i kroppen. Hvis jeg har sovet så kan dette kjøre i gang i det jeg våkner eller beveger litt på meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hjelper det for «angstfølelse»/nervøs følelse i kroppen? Jeg kan ha ok hvilepuls innimellom, men den reagerer veldig lett og er hektisk og jeg føler veldig på adrenalin i kroppen. Hvis jeg har sovet så kan dette kjøre i gang i det jeg våkner eller beveger litt på meg. 

Jeg har egentlig ikke noe særlig angst og føler meg ikke nervøs i kroppen annet enn høy puls.

Skrevet
Sokk skrev (På 14.5.2026 den 22.12):

Min erfaring er at propranolol hjelper en del på psykisk angst også. Selektive betablokkere i mindre grad.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...