Gå til innhold

Behandler sier at mange må bearbeide opplevelsen ved å ha vært innlagt i terapi


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det vært for deg? Jeg kjenner det ikke på den måten. Har blitt gode ivaretatt,  selv om symptomene på sykdommen har vært skremmende.

Anonymkode: 5cf43...95d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hvis det handler om å vær einnlagt på tvang så er det riktig, hvis ikke høres det ut som BS.

Anonymkode: df784...e18

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

hvis det handler om å vær einnlagt på tvang så er det riktig, hvis ikke høres det ut som BS.

Anonymkode: df784...e18

Han presiserte ikke hva han mente. Tolket det som "vanlig" innleggelse.

Anonymkode: 5cf43...95d

stjernestøv
Skrevet

Det er ikke noe man trenger å bearbeide, man er jo der for å få hjelp og får jo det. Merkelig sagt. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (32 minutter siden):

Det er ikke noe man trenger å bearbeide, man er jo der for å få hjelp og får jo det. Merkelig sagt. 

Han mente at både egne og andres inntrykk kunne være såpass sterke...

Anonymkode: 5cf43...95d

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Han mente at både egne og andres inntrykk kunne være såpass sterke...

Anonymkode: 5cf43...95d

Å okay, har jo sett ting når jeg har vært innlagt da ang andre pasienter men stort sett er de greie. Møtte to gode venner der og vi har god kontakt i dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bearbeider man ting egentlig? Har ekstremt mange sterke inntrykk av alt mulig og alt er bare kaos i meg 

Anonymkode: 4c296...4d2

Glitter
Skrevet

Det utsagnet er jeg ikke enig i. Jeg har sett litt av hvert under mange innleggelser, men trenger ikke bearbeide det. Uansett om det er innleggelse på tvang eller frivillig. 

Var litt skummelt da ei fikk hjertestans og jeg hørte de bruke hjertestarteren, men jeg trenger ikke bearbeide det. Det gikk bra med henne tross alt. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Det utsagnet er jeg ikke enig i. Jeg har sett litt av hvert under mange innleggelser, men trenger ikke bearbeide det. Uansett om det er innleggelse på tvang eller frivillig. 

Var litt skummelt da ei fikk hjertestans og jeg hørte de bruke hjertestarteren, men jeg trenger ikke bearbeide det. Det gikk bra med henne tross alt. 

Det meste er vel individuelt . Hva man trenger bearbeide og ikke . For andre med annet utgangspunkt kan det hende den opplevelsen hadde trigga noe og trenger bearbeiding, mens noe som er traumatisk for deg ikke nødvendigvis er det for andre . Osv 

Anonymkode: 4c296...4d2

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det meste er vel individuelt . Hva man trenger bearbeide og ikke . For andre med annet utgangspunkt kan det hende den opplevelsen hadde trigga noe og trenger bearbeiding, mens noe som er traumatisk for deg ikke nødvendigvis er det for andre . Osv 

Anonymkode: 4c296...4d2

Det er sant. 

nachnoo
Skrevet

Har aldri opplevd at noen som har hatt en vanlig innleggelse trenger å bearbeide det.

Derimot har jeg opplevd at flere som er blitt tvangsmedisinert har vært i behov av samtaleterapi for å bearbeide dette. Som følge av dette innførte vi at alle som skulle tvangsmedisineres først fikk en injeksjon med lorazepam. Større doser benzo gir emosjonell amnesi og dermed ingen traumeproblemer i ettertid.

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (På 15.5.2026 den 1.36):

Det er ikke noe man trenger å bearbeide, man er jo der for å få hjelp og får jo det. Merkelig sagt.

Nei, det er ikke alle som får den hjelpen de trenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt behov for parallelle samtaler mens jeg har vært innlagt. Altså samtaler med en behandler som ikke var tilknyttet stedet/avdelingen der jeg var innlagt, for å klare å stå i innleggelsen. Og jeg har hatt behov for debriefing etter innleggelse, og behov for å bearbeide innleggelse i ettertid. For meg har enkelte innleggelser vært ekstremt triggende, og har nok ligget såpass oppimot gamle traumer, at det har resultert i retraumatisering. Gjelder både somatikk og psykiatri.

Anonymkode: fb3c3...059

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (4 timer siden):

Nei, det er ikke alle som får den hjelpen de trenger.

Ok er vel ikke det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...