Gå til innhold

Du som er psykisk syk. Hva hadde du gjort om du ble gravid i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og da tenker jeg på dere som er "aktivt" syke/har utbrudd av sykdom. Jeg har bp2-depresjon og GAD. Jeg hadde enten tatt abort eller adoptert bort barnet.

Anonymkode: bf96d...5db

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og da tenker jeg på dere som er "aktivt" syke/har utbrudd av sykdom. Jeg har bp2-depresjon og GAD. Jeg hadde enten tatt abort eller adoptert bort barnet.

Bruker du prevensjon unngår du det med stor sannsynlighet. 

Anonymkode: 6832f...500

Skrevet

Hvis man er sikker på at man ikke vil ha barn bør man jo passe på å bruke sikker prevensjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette var mer tenkt som et tenkt scenario.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette var mer tenkt som et tenkt scenario.

Et scenario kun for de mindre begavede. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke 100% sikkert, og derfor er jeg fullstendig avholds. Jeg kommer til å få innbilt svangerskap. Jeg kan ikke forestille meg om jeg skulle blitt gravid. Jeg hadde måttet flytte, økonomien blitt trangere og ikke minst dårlig samvittighet for å sette til verden et liv som mest sannsynlig vil arve diagnosene. Siden barnet kom fra meg, vet jeg heller ikke om jeg hadde klart å bli glad i den.

Ei bekjent sa (som vet om mine problemr) «jeg kjenner folk som mener de ikke liker seg selv, men de elsker barna sine». Da sier hun «hvordan kan du elske barnet ditt når det er 50% deg?». Så disse folka kan ikke mislike seg selv. Man orker bare ikke å skaffe avkom, hvis man misliker seg selv.

UtakknemligDiva
Skrevet
Ekstra skrev (1 time siden):

Hvis man er sikker på at man ikke vil ha barn bør man jo passe på å bruke sikker prevensjon. 

hva er sikker prevensjon? og hva straffer deg ikke negative bivirkninger? Vi straffes for å ta prev. Ofte med økt hårvekst, vektøkning, ødem og diverse andre sykdommer. Sier ikke at man er garantert dette av å bruke det, men alle jeg kjenner med helseproblemer fra tidlig alder bruker p-piller. Noen har vært uheldige og blitt gravide selv om de brukte. 
Er disse bivirkningene en straff for å lure naturen? 

Og er å måtte unngå sex straffen for å ikke ønske barn? Hvis jeg ville hatt det, så må jeg vel også leve med konsekvensen av evt abort eller å bare bli gravid, for sex er jo ikke for å nytes ikke sant? 

Helsgvis er jeg litt død i utgangspunktet. Men det minner meg jo på at jeg er skrudd sammen feil. De fleste har lyst, og de fleste har HVERTFAL hatt sex innen de når min alder. 

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (11 minutter siden):

Det er faktisk ikke 100% sikkert, og derfor er jeg fullstendig avholds. Jeg kommer til å få innbilt svangerskap. Jeg kan ikke forestille meg om jeg skulle blitt gravid. Jeg hadde måttet flytte, økonomien blitt trangere og ikke minst dårlig samvittighet for å sette til verden et liv som mest sannsynlig vil arve diagnosene. Siden barnet kom fra meg, vet jeg heller ikke om jeg hadde klart å bli glad i den.

Ei bekjent sa (som vet om mine problemr) «jeg kjenner folk som mener de ikke liker seg selv, men de elsker barna sine». Da sier hun «hvordan kan du elske barnet ditt når det er 50% deg?». Så disse folka kan ikke mislike seg selv. Man orker bare ikke å skaffe avkom, hvis man misliker seg selv.

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har?

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har?

asd, dystymi og adhd. Adhd kan leves med. Dystymi er vel resultat av at alt har vært slitsomt.

Glitter
Skrevet (endret)

Jeg er egentlig imot abort når det gjelder meg selv, men tror jeg måtte ha gjort det. Det hadde jeg gjort med veldig tungt hjerte. 

Ikke hadde jeg klart å ta godt nok vare på ungen og dessuten hadde vel barnevernet tatt barnet med mindre jeg ble mye bedre. 

Endret av Glitter
hattifnattus
Skrevet

Jeg hadde glatt tatt abort. Nå fungerer heldigvis prevensjon på meg så jeg har aldri blitt gravid og jeg planlegger å sterilisere meg, men hadde den sviktet så hadde jeg ikke nølt.

Skrevet
UtakknemligDiva skrev (10 timer siden):

Sier ikke at man er garantert dette av å bruke det, men alle jeg kjenner med helseproblemer fra tidlig alder bruker p-piller.

Nå er det veldig mange som bruker P-piller, så en slik sammenheng trenger absolutt ikke være årsak og virkning. 

Er disse bivirkningene en straff for å lure naturen? 

P-piller er hormontilførsel, og noen reagerer på hormonforandringer. Akkurat som når noen reagerer på hormonpåvirkningen ved mens, svangerskap og overgangsalder. Det finnes flere typer P-piller, så det er mange som finner noen som ikke gir så mange bivirkninger. Mange har større plager når de har "naturlig" mens uten hormonprevensjon, så vi kan nok se bort fra "straffeteorien".

Og er å måtte unngå sex straffen for å ikke ønske barn? Hvis jeg ville hatt det, så må jeg vel også leve med konsekvensen av evt abort eller å bare bli gravid, for sex er jo ikke for å nytes ikke sant? 

Jeg vet ikke om jeg skjønte den logikken. Det er en reell sammenheng mellom sex uten prevensjon og barn, og den har vært der siden lenge før noen fant på moralske regler rundt sex. 

Når man er over 25 år, er sterilisering en mulighet. Det (og avholdenhet) er den eneste 100% sikre prevensjonen. Samtidig er det en endelig avgjørelse, så det er ganske drastisk å gjøre det hvis man ikke har barn. 

UtakknemligDiva
Skrevet
laban skrev (13 timer siden):

Nå er det veldig mange som bruker P-piller, så en slik sammenheng trenger absolutt ikke være årsak og virkning. 

P-piller er hormontilførsel, og noen reagerer på hormonforandringer. Akkurat som når noen reagerer på hormonpåvirkningen ved mens, svangerskap og overgangsalder. Det finnes flere typer P-piller, så det er mange som finner noen som ikke gir så mange bivirkninger. Mange har større plager når de har "naturlig" mens uten hormonprevensjon, så vi kan nok se bort fra "straffeteorien".

Jeg vet ikke om jeg skjønte den logikken. Det er en reell sammenheng mellom sex uten prevensjon og barn, og den har vært der siden lenge før noen fant på moralske regler rundt sex. 

Når man er over 25 år, er sterilisering en mulighet. Det (og avholdenhet) er den eneste 100% sikre prevensjonen. Samtidig er det en endelig avgjørelse, så det er ganske drastisk å gjøre det hvis man ikke har barn. 

Jeg må bruke timer på operasjonsbenken da. Bare i tilfelle jeg skal ha sex liksom. men der har vi kjønnssykdommer igjen. Så det skal straffe seg på en eller annen måte virker det som. Men mest sannsynlig kommer jeg ikke til å ha sex. 

Fru2020
Skrevet

Jeg hadde beholdt barnet.  Men jeg er glad for at jeg ikke skal ha flere barn. Det hadde vært svært vanskelig med mitt energinivå. Depresjonene tror jeg vi hadde klart oss gjennom med hjelp fra samboer.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Jeg hadde beholdt barnet.  Men jeg er glad for at jeg ikke skal ha flere barn. Det hadde vært svært vanskelig med mitt energinivå. Depresjonene tror jeg vi hadde klart oss gjennom med hjelp fra samboer.

Det er sterkt av deg etter hva jeg har lest om din situasjon. Jeg hadde ikke klart å lent meg så mye på partner, han ville ha blitt utslitt.

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å ta abort så hadde beholdt barnet men det hadde blitt ramaskrik og en ny runde med BV os styr, dessuten tror jeg ikke jeg kan bli gravid i min alder. 

Fru2020
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er sterkt av deg etter hva jeg har lest om din situasjon. Jeg hadde ikke klart å lent meg så mye på partner, han ville ha blitt utslitt.

Handler mest om mitt menneskesyn. Jeg kunne aldri tatt abort. Det strider mot den jeg er. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...