Gå til innhold

Er det vits å nevne noe for psykolog?


Anbefalte innlegg

k.r.i.s.t.i.n.e
Skrevet

Syns det er litt vanskelig og flaut fordi det er så mye i media om motediagnose, overdiagnostisering og avslag.
Men kort fortalt: veldig mye av det jeg ser om ADHD hos voksne kvinner treffer ekstremt hardt. Ting jeg alltid har slitt med, men det har aldri klikket for meg at det kan være en grunn for det, annet enn at jeg er udugelig på å takle livet og meg selv.
Skjønner at disse tingene er noe alle mer eller mindre kan kjenne seg igjen i, men lurer på om det kan være verdt å nevne til psykologen siden jeg allerede er i gang med utredning hos DPS?
Er ikke slik at jeg nødvendigvis tror jeg har ADHD, men har mange trekk som påvirker både jobb, hjemme, forhold, psyke og selvbilde, så tenker kanskje det uansett kan ha betydning for utredningen jeg allerede er i eller behandlingen videre selv om det ikke nødvendigvis blir en ADHD utredning/diagnose.

Men jeg syns det er flaut bare å tenke på, så vet ikke om det er noe jeg skal nevne eller om jeg bare skal la det ligge. Kanskje jeg bare overdriver helt normale ting og kommer til å virke helt tåpelig?

Noen som har noen erfaringer eller tanker om dette å dele?

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
k.r.i.s.t.i.n.e skrev (7 minutter siden):

Syns det er litt vanskelig og flaut fordi det er så mye i media om motediagnose, overdiagnostisering og avslag.
Men kort fortalt: veldig mye av det jeg ser om ADHD hos voksne kvinner treffer ekstremt hardt. Ting jeg alltid har slitt med, men det har aldri klikket for meg at det kan være en grunn for det, annet enn at jeg er udugelig på å takle livet og meg selv.
Skjønner at disse tingene er noe alle mer eller mindre kan kjenne seg igjen i, men lurer på om det kan være verdt å nevne til psykologen siden jeg allerede er i gang med utredning hos DPS?
Er ikke slik at jeg nødvendigvis tror jeg har ADHD, men har mange trekk som påvirker både jobb, hjemme, forhold, psyke og selvbilde, så tenker kanskje det uansett kan ha betydning for utredningen jeg allerede er i eller behandlingen videre selv om det ikke nødvendigvis blir en ADHD utredning/diagnose.

Men jeg syns det er flaut bare å tenke på, så vet ikke om det er noe jeg skal nevne eller om jeg bare skal la det ligge. Kanskje jeg bare overdriver helt normale ting og kommer til å virke helt tåpelig?

Noen som har noen erfaringer eller tanker om dette å dele?

Du burde absolutt ta det opp, datteren min tror hun har den diagnosen og da sier jeg hun må bli utredet for det. Man kan ikke diagnostisere seg selv. 

nachnoo
Skrevet

Jeg synes absolutt du skal nevne det. 

AnonymBruker
Skrevet
k.r.i.s.t.i.n.e skrev (3 timer siden):

Syns det er litt vanskelig og flaut fordi det er så mye i media om motediagnose, overdiagnostisering og avslag.
Men kort fortalt: veldig mye av det jeg ser om ADHD hos voksne kvinner treffer ekstremt hardt. Ting jeg alltid har slitt med, men det har aldri klikket for meg at det kan være en grunn for det, annet enn at jeg er udugelig på å takle livet og meg selv.
Skjønner at disse tingene er noe alle mer eller mindre kan kjenne seg igjen i, men lurer på om det kan være verdt å nevne til psykologen siden jeg allerede er i gang med utredning hos DPS?
Er ikke slik at jeg nødvendigvis tror jeg har ADHD, men har mange trekk som påvirker både jobb, hjemme, forhold, psyke og selvbilde, så tenker kanskje det uansett kan ha betydning for utredningen jeg allerede er i eller behandlingen videre selv om det ikke nødvendigvis blir en ADHD utredning/diagnose.

Men jeg syns det er flaut bare å tenke på, så vet ikke om det er noe jeg skal nevne eller om jeg bare skal la det ligge. Kanskje jeg bare overdriver helt normale ting og kommer til å virke helt tåpelig?

Noen som har noen erfaringer eller tanker om dette å dele?

Du skal 100% ta det opp! :) 

Anonymkode: be6cb...a2c

k.r.i.s.t.i.n.e
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ❤️

nachnoo
Skrevet

Ca hver annen uke utreder jeg en voksen kvinne for ADHD. Uten unntak kan jeg si at alle har fått et mye bedre liv etter at de fikk behandling. Det samme fikk deres partnere og bern.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (8 minutter siden):

Ca hver annen uke utreder jeg en voksen kvinne for ADHD. Uten unntak kan jeg si at alle har fått et mye bedre liv etter at de fikk behandling. Det samme fikk deres partnere og bern.

Så merkelig at "alle" plutselig har ADHD! 

Anonymkode: ad372...960

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så merkelig at "alle" plutselig har ADHD! 

Anonymkode: ad372...960

Alle har ikke ADHD. De er i et lite mindretall. Men for de som virkelig har det, er en lettelse å få riktig behandling slik det er også for andre som har sykdommer.

For personer med AD(H)D er det en stor tilleggsbelastning at gud og hvermann, som aldri har lest en vitenskapelig artikkel om temaet, mener seg berettiget til å ha en mening om både forekomst og korrekt behandling av sykdommen.

k.r.i.s.t.i.n.e
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Alle har ikke ADHD. De er i et lite mindretall. Men for de som virkelig har det, er en lettelse å få riktig behandling slik det er også for andre som har sykdommer.

For personer med AD(H)D er det en stor tilleggsbelastning at gud og hvermann, som aldri har lest en vitenskapelig artikkel om temaet, mener seg berettiget til å ha en mening om både forekomst og korrekt behandling av sykdommen.

Det jeg håper på er at selv om det gjerne ikke møter kriteriene til ADHD diagnose, så kan det i det minste hjelpe meg med å forklare noen av utfordringene mine til psykologen. Det gir jo uansett henne informasjon som hun eventuelt kan bruke videre. Men frykten for å bli oppfattet som at jeg «vil ha ADHD» er ikke helt uten grunn 😅 Det vises godt i media osv for tiden.
 

Føler meg uansett litt tryggere på å ta det opp nå. Trengte nok bare å høre at jeg ikke er helt på bærtur, så takk for svar 😊
 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...