Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har dødsangst og det har jeg hatt hele mitt liv.

Anonymkode: 1efad...1aa

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har dødsangst og det har jeg hatt hele mitt liv.

Anonymkode: 1efad...1aa

Jeg har hatt mye dødsangst hele livet men vi skal alle dø, det er den veien vi går alle sammen. Syns det er litt godt å tenke på at man er ikke alene om det, alle dør en etter en. 

Skrevet

Har hatt det jeg også. Vært redd for å dø og hatt sinnsykt til helseangst i perioder. Helt til jeg ble utbrent. Etter det har jeg ikke stressa over særlig mye egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Henger meg på dette. Blitt mer og mer med årene. Ja, alle vet at vi skal, men frykten for hvordan osv. 

Anonymkode: a190b...967

AnonymBruker
Skrevet

Kognitiv terapi, bestill!

Anonymkode: 30c47...921

nachnoo
Skrevet

Jeg synes det er trist at folk ødelegger et helt liv på å være redd for døden. De kunne hatt det godt om de hadde innsett at denne angsten ikke utsetter døden med et eneste minutt, og at de heller bare må ta døden når den måtte komme.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er trist at folk ødelegger et helt liv på å være redd for døden. De kunne hatt det godt om de hadde innsett at denne angsten ikke utsetter døden med et eneste minutt, og at de heller bare må ta døden når den måtte komme.

Angst suger! Heldigvis finnes det hjelp å få!

Anonymkode: 30c47...921

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er trist at folk ødelegger et helt liv på å være redd for døden. De kunne hatt det godt om de hadde innsett at denne angsten ikke utsetter døden med et eneste minutt, og at de heller bare må ta døden når den måtte komme.

Det er veldig lett å si når en ikke har peiling på hvordan det er å ha angst. 

Anonymkode: f4c09...ac5

nachnoo
Skrevet

Ja, det er lettere å si noe enn å gjøre noe. Men heldigvis er det mulig å gjøre noe med det for den som vil 🙂

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ja, det er lettere å si noe enn å gjøre noe. Men heldigvis er det mulig å gjøre noe med det for den som vil 🙂

Det er vel veldig mange som ikke får hjelp i det offentlige😭ikke alle har til å betale 2000 kr timen i det private.

Anonymkode: 30c47...921

nachnoo
Skrevet

Så er det noen som alltid vil fokusere på det negative heller enn å se etter muligheter. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Så er det noen som alltid vil fokusere på det negative heller enn å se etter muligheter. 

Hvordan kan en snu det da? Fortell metoden du bruker.

Anonymkode: f4c09...ac5

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Så er det noen som alltid vil fokusere på det negative heller enn å se etter muligheter. 

Alltid. Da blir de vel uansett avsluttet på DPS. 

Anonymkode: 30c47...921

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2026 den 22.25):

Hvordan kan en snu det da? Fortell metoden du bruker.

Anonymkode: f4c09...ac5

Jeg kan ta noen sentrale trekk.

Aksepter at du er dødelig. Uansett hvor mye man passer på, sjekker seg, går til legen, tar vitaminer og mineraler, så slipper man ikke unna.

Personer som frykter døden bekymrer seg ofte også for mange andre ting. Prøv å finne en slik bekymring som er litt mindre alvorlig enn å dø som man kan trene på. Noe som man selv ikke kan påvirke. F.eks. om det blir trivelig å komme hjem til foreldre/svigerforeldre til jul, eller om neste 17. mai blir fin eller ikke.

Når er det på tide å begynne å bekymre seg for det? Hvis det gjelder julen, bør man begynne i juli, i oktober eller er det tidlig nok med 20.desember? Blir det noen forskjell avhengig av hva man velger? Etter å ha diskutert dette, finner de fleste ut at det ikke gjør noen forskjell uansett tidspunkt man velger. Så blir spørsmålet: Kan man legge bekymringen i "skuffen" til 20. des? Hva er fordelen med det? Ja, sannsynligvis vil høsten bli mye enklere. Man kan bruke tiden på helt andre og mer positive aktiviteter enn julebekymring.

Forhåpentligvis har jeg klargjort prinsippene. Så gjelder det å overføre dette også til dødsangsten.

Skrevet

Jeg er redd for livet og redd for døden.

AnonymBruker
Skrevet
Alba skrev (2 minutter siden):

Jeg er redd for livet og redd for døden.

Jeg også. Men det kan bli bedre! Oppsøk terapi/medisiner.

Anonymkode: 30c47...921

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...