Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det snakkes her i en annen tråd om at man får dårlig livskvalitet av AP (og det kjenner jeg provoserer meg litt fordi det kan føre til motstand mot AP hos brukere her som trenger det, og i verste fall få folk til å avbryte behandlingen på egenhånd).

Men er det ikke litt avhengig av doser om man får god eller dårlig livskvalitet? Det går jo fint an å ta AP hvis dosen er riktig med de typer AP som finnes i dag? Jeg prøver å tenke at AP hjelper meg mot psykosesymptomer samtidig som det også har en viss stemningsstabiliserende effekt på meg. Og sånn er det for veldig mange. Det er mange som trenger AP. Og så er det jo også sånn at AP i små doser brukes til andre formål enn psykose, f.eks hjelp til søvn. Så jeg synes ikke AP kun er "svart", men at det også kan være "hvitt". I alle tilfeller håper jeg det er god dialog mellom behandlende lege og pasienten om disse tingene sånn at det blir best mulig utfall. 

Endret av Vendi
Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
Vendi skrev (1 time siden):

Det snakkes her i en annen tråd om at man får dårlig livskvalitet av AP (og det kjenner jeg provoserer meg litt fordi det kan føre til motstand mot AP hos brukere her som trenger det, og i verste fall få folk til å avbryte behandlingen på egenhånd).

Men er det ikke litt avhengig av doser om man får god eller dårlig livskvalitet? Det går jo fint an å ta AP hvis dosen er riktig med de typer AP som finnes i dag? Jeg prøver å tenke at AP hjelper meg mot psykosesymptomer samtidig som det også har en viss stemningsstabiliserende effekt på meg. Og sånn er det for veldig mange. Det er mange som trenger AP. Og så er det jo også sånn at AP i små doser brukes til andre formål enn psykose, f.eks hjelp til søvn. Så jeg synes ikke AP kun er "svart", men at det også kan være "hvitt". I alle tilfeller håper jeg det er god dialog mellom behandlende lege og pasienten om disse tingene sånn at det blir best mulig utfall. 

Folk må jo få dele erfaringer og er din erfaring med ap positiv er jo det topp for deg, det gjelder sikkert flere enn deg. Hele Norges befolkning har ikke skrevet her inne. 

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (26 minutter siden):

Folk må jo få dele erfaringer og er din erfaring med ap positiv er jo det topp for deg, det gjelder sikkert flere enn deg. Hele Norges befolkning har ikke skrevet her inne. 

Selvfølgelig. Nå var det tvangsbruk som var tema i den tråden jeg sikter til, og der har jeg ingenting å komme med. Det jeg reagerte på var at det fra noen brukere ble påstått at AP generelt gir dårlig livskvalitet, og til og med at psykiatere/psykiatrien ikke er opptatt av pasientenes livskvalitet. Det synes jeg er hårreisende å påstå, for det stemmer jo ikke. AP er nok negativt for noen, men det gir også bedre livskvalitet for mange, og jeg vet at psykiatere flest (hvis de er gode) er opptatte av at pasientene skal ha best mulig livskvalitet, om det så innebærer å tilby AP. Vil man fortelle om egne erfaringer synes jeg det bør komme tydelig fram at det nettopp er ens egne erfaringer og meninger, ikke bruke generelle vendinger som om ting var en sannhet. Nyanser er viktig. Tenkte derfor at et motsvar var på sin plass. 

Endret av Vendi
Skrevet
Vendi skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig. Nå var det tvangsbruk som var tema i den tråden jeg sikter til, og der har jeg ingenting å komme med. Det jeg reagerte på var at det fra noen brukere ble påstått at AP generelt gir dårlig livskvalitet, og til og med at psykiatere/psykiatrien ikke er opptatt av pasientenes livskvalitet. Det synes jeg er hårreisende å påstå, for det stemmer jo ikke. AP er nok negativt for noen, men det gir også bedre livskvalitet for mange, og jeg vet at psykiatere flest (hvis de er gode) er opptatte av at pasientene skal ha best mulig livskvalitet, om det så innebærer å tilby AP. Vil man fortelle om egne erfaringer synes jeg det bør komme tydelig fram at det nettopp er ens egne erfaringer og meninger, ikke bruke generelle vendinger som at ting var en sannhet. Tenkte derfor at et motsvar var på sin plass. 

Det er ofte egne erfaringer folk skriver om og det trodde jeg var en selvfølge at folk forstod, man kan ikke skrive på vegne av alle andre heller. De psykiatere og psykologer jeg har møtt har vært fornøyd så lenge ap tok psykosen vekk og ikke min livs kvalitet ellers, en sa jeg var frisk da jeg tok store dose trilafon og jeg var jo helt vekke. Men selvfølgelig spiller sykdom inn, ikke alle blir friske av å ta ap og det har jeg aldri blitt. Er ikke frisk med og ikke uten heller så hvorfor ta det da? Alle har vi vår egen sannhet og det er jo det vi skriver om, psykiaters oppgave er jo medisiner. Behandling tar andre seg av og de legger listen lavt. 

Skrevet
Vendi skrev (15 minutter siden):

Det synes jeg er hårreisende å påstå, for det stemmer jo ikke.

Som jeg har prøvd å forklare deg i den andre tråden, i noen tilfeller er det en helt rasjonell konklusjon ut fra de faktiske hendelser, som f. eks. at institusjonene ikke vil innrømme sine feil og mangler.

Skrevet
Vendi skrev (3 timer siden):

Jeg prøver å tenke at AP hjelper meg mot psykosesymptomer samtidig som det også har en viss stemningsstabiliserende effekt på meg.

Likevel sliter du stadig med noe og du mener du har god livs kvalitet? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...