Gå til innhold

Jeg er treg, men har alltid bipolar depresjon en utløsende faktor (eks mobbing, økonomi, familie)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Psykologen min (privat) sa det. Jeg har trodd at ved bp så kunne depresjonen bare komme uten større belastninger. 

Anonymkode: f8bc1...3d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

nei. svingninger kan oppstå helt spontant.

Anonymkode: 6cae7...321

nachnoo
Skrevet

Nei, det trenger ingen utløsende faktor. 

Drømmeautomat
Skrevet

Etter min erfaring har bipolar depresjon som hovedregel ikke en utløsende faktor. 

Glitter
Skrevet

Jeg har ikke opplevd at det har hatt noen utløsende faktor. Det bare kommer spontant. Gjerne til samme tider på året. 

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (52 minutter siden):

Etter min erfaring har bipolar depresjon som hovedregel ikke en utløsende faktor. 

Mener tydelig å huske at du har sagt tidligere at bipolar kan utløses av barndomstraumer?

Anonymkode: a6ddf...737

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mener tydelig å huske at du har sagt tidligere at bipolar kan utløses av barndomstraumer?

Anonymkode: a6ddf...737

Legg merke til ordet «kan»

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 minutter siden):

Legg merke til ordet «kan»

Min sykdom ble utløst av høyt stress over lang tid. Mine nærmeste tror ikke på legene som sier at jeg lider av dette da jeg er en rolig og stabil person.

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Da tenkte jeg på at man får sykdommen i det hele tatt, ikke enkeltepisoder. Barndomstraumer er assosiert med bipolar lidelse, men er ikke en nødvendig faktor for at man får sykdommen.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 minutt siden):

Da tenkte jeg på at man får sykdommen i det hele tatt, ikke enkeltepisoder. Barndomstraumer er assosiert med bipolar lidelse, men er ikke en nødvendig faktor for at man får sykdommen.

Er barndomstraumer assosiert med bipolar lidelse?

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er barndomstraumer assosiert med bipolar lidelse?

Ja. Jeg lar ChatGPT utdype:

Det finnes en ganske tydelig statistisk sammenheng mellom barndomstraumer og senere utvikling av Bipolar lidelse. Men det er viktig å forstå hvordan forskningen tolker dette: traumer anses vanligvis som en risikofaktor, ikke som en enkel årsak alene.

Forskningen viser blant annet at personer med bipolar lidelse oftere rapporterer:

• emosjonell omsorgssvikt

• fysisk mishandling

• seksuelle overgrep

• kronisk uforutsigbarhet eller kaotiske omsorgsforhold

• tidlig tap, ustabil tilknytning eller vold i hjemmet

Det er særlig sterk sammenheng med:

• tidligere debutalder

• mer alvorlig sykdomsforløp

• flere depressive episoder

• høyere risiko for rusproblemer

• større selvmordsrisiko

• raskere stemningssvingninger (“rapid cycling”)

Men samtidig:

• Mange med alvorlige traumer utvikler aldri bipolar lidelse.

• Mange med bipolar lidelse rapporterer ingen tydelige traumer.

Det meste tyder derfor på en modell der:

• genetisk sårbarhet,

• biologisk temperament,

• søvn/stress-systemer,

• og miljøbelastninger (inkludert traumer)

samvirker.

Det finnes også noen viktige nyanser i forskningen:

1. Traumer kan påvirke stress-systemet

Kronisk barndomsstress ser ut til å påvirke HPA-aksen (kortisol/stressregulering), emosjonsregulering og søvnrytmer — alle systemer som også er involvert i bipolaritet.

2. Emosjonell mishandling ser ofte sterkest ut

Interessant nok finner mange studier at ikke bare “store” traumer, men langvarig emosjonell invalidasjon, uforutsigbarhet eller følelsesmessig ustabilitet i hjemmet kan være sterkt assosiert med bipolaritet.

3. Retrospektiv forskning er komplisert

Mye av forskningen baserer seg på voksne som ser tilbake på barndommen. Det betyr ikke at funnene er ugyldige, men det gjør kausalitet vanskeligere å bevise helt sikkert.

4. Ikke alt er spesifikt for bipolar lidelse

Barndomstraumer er også assosiert med:

• Depresjon

• Posttraumatisk stresslidelse

• Borderline personlighetsforstyrrelse

• angstlidelser

• ruslidelser

Så traumer gir ikke nødvendigvis en spesifikk “bipolar-signatur”.

En del forskere mener i dag at bipolar lidelse ofte best forstås som:

en biologisk sårbarhet som i noen tilfeller blir modulert eller “formet” av tidlige belastninger.

Altså ikke enten “genetisk” eller “traumebasert”, men ofte en kombinasjon.

FjellOgDalar
Skrevet

I utgangspunktet nei, men samtidig vil jeg påstå at man har økt sårbarhet om det f.eks. skjer en belastende hendelse. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...