Gå til innhold

Jeg er åpen for ideen med å ta slankeoperasjon. Vil psykisk uhelse setter kjepper i hjulene?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Veier mellom 100 og 150 kg.... er ulykkelig i kroppen(spiser følelsene mine).  Bipolar depresjon, ustabil enda.

 

Anonymkode: cfea2...672

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er det vel bedre å ta slankesprøyter?

Anonymkode: d0a3e...ad8

Skrevet

Ble nektet operasjon pga psykisk lidelser, begynte på slankesprøyter i stedet og det funket bra

psykedeliker
Skrevet
Marye skrev (4 minutter siden):

Ble nektet operasjon pga psykisk lidelser, begynte på slankesprøyter i stedet og det funket bra

Hvilken lovhjemmel lå til grunn for dette?

AnonymBruker
Skrevet
Marye skrev (2 timer siden):

Ble nektet operasjon pga psykisk lidelser, begynte på slankesprøyter i stedet og det funket bra

Kan jeg spørre hvilke lidelser? Bp, angst, depresjon og unnvikende pf her.

Anonymkode: cfea2...672

frosken
Skrevet
psykedeliker skrev (4 timer siden):

Hvilken lovhjemmel lå til grunn for dette?

Feil spørsmål. Man nektes ikke spesifikk inngrep som følge av lovbestemmelser, da man har ikke et rettslig krav på spesifikke inngrep. Derimot har man krav på å behandles i samsvar med god faglig praksis og faglige retningslinjer. I retningslinjen for overvekt og fedme, sier følgende om overvektskirurgi: "Denne behandlingsstrategien egner seg ikke for pasienter med alvorlig psykisk lidelse, kognitiv dysfunksjon og misbruks problematikk."

Men dette visste du vel allerede;-)

 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hvilke lidelser? Bp, angst, depresjon og unnvikende pf her.

Anonymkode: cfea2...672

Schizoaffektiv

nachnoo
Skrevet
psykedeliker skrev (6 timer siden):

Hvilken lovhjemmel lå til grunn for dette?

Igjen: Dette er ikke juss, men god medisinsk praksis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Veier mellom 100 og 150 kg.... er ulykkelig i kroppen(spiser følelsene mine).  Bipolar depresjon, ustabil enda.

 

Anonymkode: cfea2...672

Så lenge du spiser følelsene dine så er sjansen stor for at du kommer til å gjøre det også etter en slankeoperasjon og at du dermed øker magevolumet og går opp i vekt igjen. Så da vil slankeoperasjon bare være midlertidig.

Anonymkode: 3ad67...b64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så lenge du spiser følelsene dine så er sjansen stor for at du kommer til å gjøre det også etter en slankeoperasjon og at du dermed øker magevolumet og går opp i vekt igjen. Så da vil slankeoperasjon bare være midlertidig.

Anonymkode: 3ad67...b64

Ja, riktig. Jeg hadde nok ikke blitt godkjent.

Anonymkode: cfea2...672

frosken
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da er det vel bedre å ta slankesprøyter?

Anonymkode: d0a3e...ad8

For folk med svak økonomi, er «slankesprøytene» ofte ikke en mulighet pga prisen. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (12 minutter siden):

For folk med svak økonomi, er «slankesprøytene» ofte ikke en mulighet pga prisen. 

Bruker pengene mine på privat psykolog😅ts

Anonymkode: cfea2...672

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (4 timer siden):

Feil spørsmål. Man nektes ikke spesifikk inngrep som følge av lovbestemmelser, da man har ikke et rettslig krav på spesifikke inngrep. Derimot har man krav på å behandles i samsvar med god faglig praksis og faglige retningslinjer. I retningslinjen for overvekt og fedme, sier følgende om overvektskirurgi: "Denne behandlingsstrategien egner seg ikke for pasienter med alvorlig psykisk lidelse, kognitiv dysfunksjon og misbruks problematikk."

Spørsmålet er ikke feil, for det du beskriver her er en juridisk hjemmel til å nekte inngrepet, selv om den ikke direkte fremkommer av en spesifikk lovtekst.

 

frosken
Skrevet
psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Spørsmålet er ikke feil, for det du beskriver her er en juridisk hjemmel til å nekte inngrepet, selv om den ikke direkte fremkommer av en spesifikk lovtekst.

 

Hva mener du er hjemmelen for at den enkelte har et rettslig krav på inngrepet? 

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (12 minutter siden):

Hva mener du er hjemmelen for at den enkelte har et rettslig krav på inngrepet?

Det har jeg aldri hevdet. Men det meste som foregår i samfunnet omfattes av en eller annen juridisk regulering, selv om mange ikke tenker over det til daglig.

nachnoo
Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Det har jeg aldri hevdet. Men det meste som foregår i samfunnet omfattes av en eller annen juridisk regulering, selv om mange ikke tenker over det til daglig.

I medisinen er det stort sett ikke slik. 

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (20 minutter siden):

I medisinen er det stort sett ikke slik. 

Ikke i medisinen som fagfelt, men som samfunnssektor må den rette seg etter lovverket.

frosken
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Det har jeg aldri hevdet. Men det meste som foregår i samfunnet omfattes av en eller annen juridisk regulering, selv om mange ikke tenker over det til daglig.

De viktigste pasientrettighetene er hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven, og du har rett i at den enkeltes rett til faglig forsvarlig helsehjelp er hjemlet der. Men formuleringene er på et helt overordnet nivå, som f.eks. "Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten når pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen og den forventede ressursbruken står i et rimelig forhold til den forventede nytten av helsehjelpen.". 

Sånn sett er de faglige retningslinjene ofte resultatet av blant annet slike avveininger mellom nytte og ressursbruk. De faglige retningslinjene er et bedre sted å lete etter om man har fått en rettmessig behandling fra helsevesenet enn i lovverket. 

 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 0.36):

er ulykkelig i kroppen(spiser følelsene mine).  Bipolar depresjon, ustabil enda.

Anonymkode: cfea2...672

Det at du bruker mat som følelsesregulering, kan være det viktigste argumentet for hvorfor du ev. får avslag (på gruppenivå).

En operasjon vil endre kroppens mulighet for å innta mat, men ikke endre følelsene. Noen kan gå over til andre former for følelseshåndtering, når mat ikke fungerer som før.

 

Det er anbefalt å få jobbet med følelseshåndtering før ev. slankeoperasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...