Gå til innhold

Hva gjør man når man ikke klarer å være våken og forholde seg til livet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt jeg vil er å sove og bli borte. Å være våken gjør for vondt. Hva kan jeg gjøre? Gi etter eller tvinge meg til å gjøre en aktivitet eller flere? Tror egentlig jeg vet svaret/hva dere vil si, men jeg orker ikke 😕

Anonymkode: 91a7e...50f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alt jeg vil er å sove og bli borte. Å være våken gjør for vondt. Hva kan jeg gjøre? Gi etter eller tvinge meg til å gjøre en aktivitet eller flere? Tror egentlig jeg vet svaret/hva dere vil si, men jeg orker ikke 😕

Rutiner er så viktig for bedring! Får du medisiner og behandling?

Anonymkode: fea8d...44f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Rutiner er så viktig for bedring! Får du medisiner og behandling?

Jeg får medisiner, men er ikke i noen behandling for tiden. Dvs jeg har ingen å snakke med. 

AnonymBruker
Skrevet

@nachnoo : Er det tilrådelig å øke dosen litium på egenhånd? Jeg står på veldig lav dose i utgangspunktet, så jeg tenker å øke litt selv? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

@nachnoo : Er det tilrådelig å øke dosen litium på egenhånd? Jeg står på veldig lav dose i utgangspunktet, så jeg tenker å øke litt selv? 

Dette skal du ikke gjøre! Ring fastlegen tirsdag morgen. Har du bipolar?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette skal du ikke gjøre! Ring fastlegen tirsdag morgen. Har du bipolar?

Har schizoaffektiv, bipolar type. Ja, jeg bør vel kanskje ringe fastlegen på tirsdag og forhøre meg om veien videre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har schizoaffektiv, bipolar type. Ja, jeg bør vel kanskje ringe fastlegen på tirsdag og forhøre meg om veien videre. 

Det må du! I mitt tilfelle med bp2 ble jeg mye bedre av dobling av dose Litium. Men det var meg da. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det må du! I mitt tilfelle med bp2 ble jeg mye bedre av dobling av dose Litium. Men det var meg da. Lykke til!

Så bra at det funket for deg. 

Tusen takk.

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til dette må du finne noen aktiviteter som kan gi deg mening. Har du familie/venner?

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

På mange andre medisiner kunne jeg svart ja, men ikke for litium.

Du må ringe legen din. Få vite hva serumkonsentrasjonen er, og deretter diskutere om det er rom for en økning. Slik du beskriver deg, bør det være mulig å øke dosen til en konsentrasjon på 0,9-1,0. Når dette virker, bør du komme i gang med små hverdagsaktivteter.

Du burde også ha regelmessige samtaler med fastlegen inntil dette er klart bedre.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 minutter siden):

Du må ringe legen din. Få vite hva serumkonsentrasjonen er, og deretter diskutere om det er rom for en økning. Slik du beskriver deg, bør det være mulig å øke dosen til en konsentrasjon på 0,9-1,0. Når dette virker, bør du komme i gang med små hverdagsaktivteter.

Du burde også ha regelmessige samtaler med fastlegen inntil dette er klart bedre.

Er tilbud om samtaler noe som legen selv "burde" tilby? Jeg har aldri hørt som mye som et lite pip om dette når jeg har kommet til legen i krise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er tilbud om samtaler noe som legen selv "burde" tilby? Jeg har aldri hørt som mye som et lite pip om dette når jeg har kommet til legen i krise.

Ja, dette er absolutt noe legen burde tilby. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Ok, takk.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gåtur eller jogging kan hjelp deg🙂

Endret av Sakura

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...