Gå til innhold

Berner Sennen hund


Gjest hundeeier

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har aldri selv hatt en Berner sennenhund, man naboen vår har hatt en slik.

Jeg har forstått det slik at dette er en all rounder som glir utmerket inn i alle miljøer, også som familiehund. Berneren har vært nyttet som brukshund på gårdene i Sveits i de siste tusen år, og disse egenskapene som gårds-og vakthund har nok fremdeles godt feste i hunden. Den er med andre ord stedbundet, vandrer sjelden langt hjemmefra, er flokkbevisst og lett å dressere. Den trives ikke særlig godt alene, og vil passe godt på familiemedlemmene siden den ikke liker at gruppen deles (den er veldig sosial innen sin flokk, her: familien).

Disse hundene blir store, og vokser raskt. Og selv om de fra naturens side har et godt utviklet vaktinnstinkt (som kanskje bør dempes litt fra valpen er liten), har jeg et inntrykk av at de møter ukjente mennesker og situasjoner med ro, og er ikke lett å skremme til agressive handlinger.

Mitt inntrykk er at Berner sennenhunden er en ypperlig familiehund, som går godt sammen med barn, og som raskt knytter seg til hele familien :)

Men som for alle andre hunderaser, er nok også berneren avhengig av en god oppdretter for å bli en god hund :)

Valg av rase er elvfølgelig en viktig avgjørelse, men like viktig er avgjørelsen: hannhund eller tispe?

En tispe er som regel lettere å få lydig enn en hannhund, og er i motsetning til en hannhund uinteressert i å parre seg bortsett fra de to gangene i året hun har løpetid (syns jeg har hørt at Berner sennen tispene ikke bør få valper før de i alle fall er 2 år, men det gjelder nok for de fleste hunderasene ...). Hanhundene derimot går alltid på ivrige frierføtter ,) men jeg personlig setter likevel pris på deres tøffe og greie måte å være på (har selv en hanhund).

Får du deg ei tispe har du selvfølgelig muligheter til å få valper, men får en jobb med å passe på henne i løpetiden, for da kan hun forandre seg til en utspekulert rømnings-ekspert, alle kluter settes da inn i jakten på en partner ,).

Hvis tispene ikke får valper kan de få alvorlige problemer med innbilt drektighet, en mulighet er jo da å sterilisere den eller mindre dramatisk, gi den en hormonsprøyte hos veterinæren 6-8 uker før ventet løpetid.

*puh* dette ble visst langt :) lykke til med valget ditt, det er i alle fall utrolig flott med en hund i familien. Vi stortrives sammen med vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det kort og sier: kjønn spiller ingen rolle når det kommer til denne rasen, har du ingen erfaring med hund så velg tispe. Anbefales som familiehund så lenge man har plass og tid nok. Hvis familiehund menes sofahund er svaret nei. Den trenger hodetrening og fysisk trening! Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer om Berner:

http://www.berner-sennen.no/

Vet ikke hvordan det er med rasen nå, men for et par år tilbake var det lange ventelister på valp.

Oppdrettere av rasen er, heldigvis, seriøse og nøye på valpekjøpere.

Råder deg til å ta kontakt med klubben for info om rasen, samt tips om oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...