Gå til innhold

Flere terapeuter som jobber i samme psykologsenter. Har de taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller utveksles det mange historier i lunsjen/korridoren?

Anonymkode: 58042...ac5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De har taushetsplikt.

Anonymkode: f14a6...807

AnonymBruker
Skrevet

På julebordene går det i mange festlige historier om hvor idiotiske pasienter de har er

Anonymkode: 473e1...ff0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På julebordene går det i mange festlige historier om hvor idiotiske pasienter de har er

Anonymkode: 473e1...ff0

Det tviler jeg faktisk ikke på! Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Eller utveksles det mange historier i lunsjen/korridoren?

I lunchen og i korridorene utveksles det nok ikke historier. Men det er vanlig og faglig forbedrende at man tar opp vanskelige kasus med kolleger for å få nye innspill. Dette kan gjøres helt uten at personen kan identifiseres. Man nevner ikke navn, og man kan endre litt på fakta uten at det har noen betydning for problemløsingen, men anonymiserer pasienten. Det har ingen betydning for problemløsingen om man sier at kvinnen er 52 år i stedet for korrekte 55 eller at mannen er lastebilsjåfør i stedt for busssjåfør.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (15 minutter siden):

I lunchen og i korridorene utveksles det nok ikke historier. Men det er vanlig og faglig forbedrende at man tar opp vanskelige kasus med kolleger for å få nye innspill. Dette kan gjøres helt uten at personen kan identifiseres. Man nevner ikke navn, og man kan endre litt på fakta uten at det har noen betydning for problemløsingen, men anonymiserer pasienten. Det har ingen betydning for problemløsingen om man sier at kvinnen er 52 år i stedet for korrekte 55 eller at mannen er lastebilsjåfør i stedt for busssjåfør.

Vil terapeuten alltid fortelle pasienten at han har tatt opp problemstillinger vedrørende pasient i team?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil terapeuten alltid fortelle pasienten at han har tatt opp problemstillinger vedrørende pasient i team?

Vanligvis en generell opplysning i første time. "Jeg arbeider i en gruppe med tre andre kolleger. Om det er noe jeg ønsker råd om, kan jeg ta det opp anonymt med en av dem"

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant med at ting tas opp; både i lunsjpauser og i teamsmøter/læringsmøter/fagmøter. 

Med mindre man er flere fagpersoner som jobber på samme pasient, og alle dermed skal kjenne til oppdatert status på denne, så skal taushetsplikten overholdes. Det gjøres ved at man f.eks. tar opp problemstillinger, fagutfordringer på generell basis, eller man anonymiserer pasienten med å unnlate personlige faktorer som kan føre til at pasienten identifiseres. 

I uformelle settinger som f.eks lønningspils og julebord er det også vanlig at man kan ta opp mer humoristiske varianter av pasienthistorier, men da også helt anonymisert. 

Anonymkode: ccc4f...8bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er vant med at ting tas opp; både i lunsjpauser og i teamsmøter/læringsmøter/fagmøter. 

Med mindre man er flere fagpersoner som jobber på samme pasient, og alle dermed skal kjenne til oppdatert status på denne, så skal taushetsplikten overholdes. Det gjøres ved at man f.eks. tar opp problemstillinger, fagutfordringer på generell basis, eller man anonymiserer pasienten med å unnlate personlige faktorer som kan føre til at pasienten identifiseres. 

I uformelle settinger som f.eks lønningspils og julebord er det også vanlig at man kan ta opp mer humoristiske varianter av pasienthistorier, men da også helt anonymisert. 

Anonymkode: ccc4f...8bc

Kan tenke meg at det blir god latter på lønningspilsen🫣

AnonymBruker
Skrevet

Når man sitter med klienter 5 dager i uken, kan jeg love at det er det siste man ønsker å prate om i festlige sammenkomster. For å si det mildt.

Anonymkode: 654ae...666

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...