Gå til innhold

Bipolar type 1 eller type 2 - Har det noe å si?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg fikk bipolar diagnosen for noen år siden fikk jeg bipolar type 2. Sist jeg var på poliklinikken på begynnelsen av året merket jeg at behandler skrev bipolar type 1 i journalen men regnet med det var feilskrevet så gjorde ingenting med det (er avsluttet der nå). Hadde også nylig en innleggelse og i epikrisen skriver behandler også bipolar type 1 under diagnoser. Har det noe å si om man har type 1 i journalen når man har type 2 i realiteten og visa versa? 

Anonymkode: 6d2de...68e

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Ja, det har noe å si for valg av medisin. 
Det har også noe å si for hastegrad til innleggelse dersom man er på vei oppover. 
Har du hatt mani?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det har også noe å si for hastegrad til innleggelse dersom man er på vei oppover. 
Har du hatt mani?

Blir man innlagt ved hypomani/bp2?

Anonymkode: 49db7...35c

Glitter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Blir man innlagt ved hypomani/bp2?

Anonymkode: 49db7...35c

Det har jeg blitt, men den var kraftig, grenset til mani og kunne like gjerne bikket over i mani hadde jeg ikke blitt innlagt. 

Men de fleste hypomaniene har jeg ikke blitt innlagt. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (16 timer siden):

Har du hatt mani?

Jeg er usikker på om jeg har vært manisk eller om det bare var hypomani. Jeg har bare hatt en episode og det var da jeg var innlagt. De ansatte kaldte det da mani, men behandler på poliklinikken som satte diagnosen mente det var hypomani.

krøll9
Skrevet

Ved bipolar I er det antatt høyere risiko for psykose. Dersom en person med type II på et punkt vurderes som psykotisk endres diagnose til type I. 

En annen måte å få endret type er om man anses som manisk og ikke lenger hypoman. Symptomene og følgene blir mer uttalte. En person i mani vil nok ikke være arbeidsfør og den endrede adferden vil være synlig for alle. Det trenger ikke være slik ved hypomani og type II. 

Monoterapi med SSRI er vel heller omstridt ved bipolar, men noen med type II får dette. Det ville man ikke gjort ved type I, og antageligvis ikke SSRI i det hele tatt, snarere lithium i kombinasjon med AP. 

Slik har jeg oppfattet det, men kan være feil. 

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.5.2026 den 15.28):

Jeg er usikker på om jeg har vært manisk eller om det bare var hypomani. Jeg har bare hatt en episode og det var da jeg var innlagt. De ansatte kaldte det da mani, men behandler på poliklinikken som satte diagnosen mente det var hypomani.

Her kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Det må være noen som ser deg i RL der og da som kan avgjøre om det var hypomani eller mani.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...