Nicklusheletida Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Jeg trodde det skulle være lett å skrive tale til ei som fyller 60 som jeg har vært venninne med siden vi var 2 år. Men det er ikke så lett, fordi jeg klarer ikke å begrense meg og talen må ikke bli for lang og helst ingen oppramsing. Vi har jo et helt liv sammen og vært sammen om barndom i samme gate, i samme klasse, samme fritidsaktiviter, samme opplevelser i tenårene, vært med på hverandres forelskelser, de samme " teite" lærerne. Gjort de samme rampestrekene osv osv. Alt det morsomme vi har opplevd gjennom årene, som vi har opplevd sammen og som vi allerede har mimret over og ledd oss skakk over hundrevis av ganger over et glass vin. Det blir jo reprise av alt dette , samtidig som jeg må avslutte med egenskapene hennes som jeg setter pris på. Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai La den ligge noen dager og så tar du den frem igjen. Da får du litt mer avstand. Evt få sambo (noen som ikke står bursdagsbarnet nær) til å lese gjennom og røske ut ting som ikke fungerer eller har helt flyt i seg Anonymkode: 19237...98d 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Nicklusheletida skrev (6 minutter siden): Jeg trodde det skulle være lett å skrive tale til ei som fyller 60 som jeg har vært venninne med siden vi var 2 år. Men det er ikke så lett, fordi jeg klarer ikke å begrense meg og talen må ikke bli for lang og helst ingen oppramsing. Vi har jo et helt liv sammen og vært sammen om barndom i samme gate, i samme klasse, samme fritidsaktiviter, samme opplevelser i tenårene, vært med på hverandres forelskelser, de samme " teite" lærerne. Gjort de samme rampestrekene osv osv. Alt det morsomme vi har opplevd gjennom årene, som vi har opplevd sammen og som vi allerede har mimret over og ledd oss skakk over hundrevis av ganger over et glass vin. Det blir jo reprise av alt dette , samtidig som jeg må avslutte med egenskapene hennes som jeg setter pris på. Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? Ta med en god historie eller to og kort ned på resten? Anonymkode: 0f5ed...b2d 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): La den ligge noen dager og så tar du den frem igjen. Da får du litt mer avstand. Evt få sambo (noen som ikke står bursdagsbarnet nær) til å lese gjennom og røske ut ting som ikke fungerer eller har helt flyt i seg Anonymkode: 19237...98d Den må være ferdig i morgen Jeg begynte i siste liten som vanlig. Jeg skriver og skriver og skriver for harde livet og alt for mye ut i fra ei stikkordsliste jeg har laget meg. Ja, tanken er at jeg skal lese den opp til samboer i morgen, men jeg må korte den ned først. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta med en god historie eller to og kort ned på resten? Anonymkode: 0f5ed...b2d Jeg, det var det da. Nettopp det som er problemet. Har alt for mange gode historier , men skal prøve 0 Siter
Ekstra Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Nicklusheletida skrev (19 minutter siden): Jeg, det var det da. Nettopp det som er problemet. Har alt for mange gode historier , men skal prøve Kanskje litt vel snarvei, men jeg har god erfaring med å korte ned tekst ved hjelp av KI. 2 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. mai Forfatter Skrevet 27. mai Ekstra skrev (Akkurat nå): Kanskje litt vel snarvei, men jeg har god erfaring med å korte ned tekst ved hjelp av KI. Ja, det var lurt Det tenkte jeg ikke på, men jeg har jo gjort det innimellom på jobb, så det skal jeg prøve. 1 Siter
Grendel Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Ta utgangspunkt i hva du egentlig ønsker å formidle. Velg ut noen få historier som illustrerer det du ønsker å si om henne og vennskapet deres. Ikke tenk i det hele tatt at du må "få med alt". 3 Siter
laban Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Nicklusheletida skrev (8 timer siden): Det blir jo reprise av alt dette , samtidig som jeg må avslutte med egenskapene hennes som jeg setter pris på. Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? Noe er kanskje litt i samme gate, dvs. episoder som understreker/illustrerer det samme (mht. hennes egenskaper eller deres felles erfaringer)? Da velger du ut én av disse, gjerne en som ikke krever så mye bakgrunnsinformasjon for å forstå. Jeg skjønner problemet veldig godt, jeg er selv ganske "grundig" og omstendelig når jeg skal gjenfortelle noe. @Grendel oppsummerer veldig greit ovenfor her. 0 Siter
Stikkelsbær Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Du kan jo skrive den lange talen du egentlig har behov for å gi henne, skrive den ut på pent papir og overrekke henne. Så kan den muntlige talen kortes ned, gjøre et poeng av at du kunne holdt på i timevis. 1 Siter
nachnoo Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Nicklusheletida skrev (11 timer siden): Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? Legg den inn i KI og be denne begrense talen til den lengde du ønsker. 1 Siter
Lillemus Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Nicklusheletida skrev (11 timer siden): Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? Ta bort alt som blir veldig internt og som kun dere to vil skjønne noe av. 2 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Stikkelsbær skrev (1 time siden): Du kan jo skrive den lange talen du egentlig har behov for å gi henne, skrive den ut på pent papir og overrekke henne. Så kan den muntlige talen kortes ned, gjøre et poeng av at du kunne holdt på i timevis. Jeg har jo egentlig ikke holdt på i timesvis 🤣 Jeg begynte i går og skjønte etter kort tid at talen ville bli alt for lang. Stikkordslista har jeg laget tidligere da. Men jeg tror jeg funnet ut hvordan jeg skal legge opp talen nå. Må finskrive den i kveld, da jeg reiser med tog rett etter jobb i morgen 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Nå har jeg tenkt litt. Noe av det jeg husker i fra barndommen, ungdomstiden og voksenlivet, må nødvendigvis bli en kjapp oppramsing likevel, for at talen ikke skal bli for lang og skolestilaktig. Så får jeg heller trekke frem noen få episoder og si mer om dette og håpe på at jeg klarer å være litt morsom ( får ta et par glass vin først 😃 ) Så avslutter jeg talen og forteller hva og hvorfor hun har betydd mye for meg gjennom livet osv. Så bruker jeg KI til slutt for forbedringer. Litt mindre kaotisk i hodet mitt nå 3 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Nicklusheletida skrev (15 minutter siden): Nå har jeg tenkt litt. Noe av det jeg husker i fra barndommen, ungdomstiden og voksenlivet, må nødvendigvis bli en kjapp oppramsing likevel, for at talen ikke skal bli for lang og skolestilaktig. Så får jeg heller trekke frem noen få episoder og si mer om dette og håpe på at jeg klarer å være litt morsom ( får ta et par glass vin først 😃 ) Så avslutter jeg talen og forteller hva og hvorfor hun har betydd mye for meg gjennom livet osv. Så bruker jeg KI til slutt for forbedringer. Litt mindre kaotisk i hodet mitt nå Og tusen takk for alle svar 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai Stikkelsbær skrev (3 timer siden): Du kan jo skrive den lange talen du egentlig har behov for å gi henne, skrive den ut på pent papir og overrekke henne. Så kan den muntlige talen kortes ned, gjøre et poeng av at du kunne holdt på i timevis. KUNNE holdt på I timevis ja. Ja, det et sant. Godt tips ! Det skal jeg ta med 0 Siter
E7H7 Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Jeg har aldri hørt en tale, og tenkt: «Den var for kort» Utallige ganger har jeg tenkte at talen var alt for lang. Gjelder både bryllup, begravelser, julebord og jubileer. Riktig lenge: Kutt ut alt du tror kan være overflødig, deretter reduser med halvparten. Lykke til! 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai E7H7 skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri hørt en tale, og tenkt: «Den var for kort» Utallige ganger har jeg tenkte at talen var alt for lang. Gjelder både bryllup, begravelser, julebord og jubileer. Riktig lenge: Kutt ut alt du tror kan være overflødig, deretter reduser med halvparten. Lykke til! Jeg er ferdig med talen. Leste den opp for samboer i sted og lot som om han var min venninne. Jeg sier meg fornøyd nå. Jeg tror ikke den ble verken for lang eller for kort Jeg er enig I at alt for lange og omstendelige taler er kjedelig å høre på. 1 Siter
morsan Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Nicklusheletida skrev (1 time siden): Jeg er ferdig med talen. Lykke til med fremføringen og riktig god fest! 🥳 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. mai Forfatter Skrevet 28. mai morsan skrev (10 minutter siden): Lykke til med fremføringen og riktig god fest! 🥳 Takk ! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.