Gå til innhold

Klarer ikke å begrense meg i talen.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Skrevet

Jeg trodde det skulle være lett å skrive tale til ei som fyller 60 som jeg har vært venninne med siden vi var 2 år. Men det er ikke så lett, fordi jeg klarer ikke å begrense meg og talen må ikke bli for lang og helst ingen oppramsing. 

Vi har jo et helt liv sammen og vært sammen om barndom i samme gate, i samme klasse, samme fritidsaktiviter, samme opplevelser i tenårene, vært med på hverandres forelskelser, de samme " teite" lærerne. Gjort de samme rampestrekene osv osv. 

Alt det morsomme vi har opplevd gjennom årene, som vi har opplevd sammen og som vi allerede har mimret over og ledd oss skakk over hundrevis av ganger over et glass vin. 

Det blir jo reprise av alt dette , samtidig som jeg må avslutte med egenskapene hennes som jeg setter pris på. 

Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La den ligge noen dager og så tar du den frem igjen. Da får du litt mer avstand. Evt få sambo (noen som ikke står bursdagsbarnet nær) til å lese gjennom og røske ut ting som ikke fungerer eller har helt flyt i seg :)

Anonymkode: 19237...98d

AnonymBruker
Skrevet
Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde det skulle være lett å skrive tale til ei som fyller 60 som jeg har vært venninne med siden vi var 2 år. Men det er ikke så lett, fordi jeg klarer ikke å begrense meg og talen må ikke bli for lang og helst ingen oppramsing. 

Vi har jo et helt liv sammen og vært sammen om barndom i samme gate, i samme klasse, samme fritidsaktiviter, samme opplevelser i tenårene, vært med på hverandres forelskelser, de samme " teite" lærerne. Gjort de samme rampestrekene osv osv. 

Alt det morsomme vi har opplevd gjennom årene, som vi har opplevd sammen og som vi allerede har mimret over og ledd oss skakk over hundrevis av ganger over et glass vin. 

Det blir jo reprise av alt dette , samtidig som jeg må avslutte med egenskapene hennes som jeg setter pris på. 

Noen tips til hvordan korte ned en tale når alt føles viktig å få med ? 

Ta med en god historie eller to og kort ned på resten?

Anonymkode: 0f5ed...b2d

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La den ligge noen dager og så tar du den frem igjen. Da får du litt mer avstand. Evt få sambo (noen som ikke står bursdagsbarnet nær) til å lese gjennom og røske ut ting som ikke fungerer eller har helt flyt i seg :)

Anonymkode: 19237...98d

Den må være ferdig i morgen :) Jeg begynte i siste liten som vanlig. Jeg skriver og skriver og skriver for harde livet og alt for mye ut i fra ei stikkordsliste jeg har laget meg. Ja, tanken er at jeg skal lese den opp til samboer i morgen, men jeg må korte den ned først.

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ta med en god historie eller to og kort ned på resten?

Anonymkode: 0f5ed...b2d

Jeg, det var det da. Nettopp det som er problemet. Har alt for mange gode historier , men skal prøve :)

Skrevet
Nicklusheletida skrev (19 minutter siden):

Jeg, det var det da. Nettopp det som er problemet. Har alt for mange gode historier , men skal prøve :)

Kanskje litt vel snarvei, men jeg har god erfaring med å korte ned tekst ved hjelp av KI.

Nicklusheletida
Skrevet
Ekstra skrev (Akkurat nå):

Kanskje litt vel snarvei, men jeg har god erfaring med å korte ned tekst ved hjelp av KI.

Ja, det var lurt :) Det tenkte jeg ikke på, men jeg har jo gjort det innimellom på jobb, så det skal jeg prøve. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...