Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn dobbelt så syke som svenskene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe må jo være alvorlig galt med folkehelsen i Norge. Spørsmålet er om problemet skyldes sykehusene, kostholdet eller et helsevesen som stadig henger etter.

Anonymkode: d5694...fd3

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Én av grunnene er nok at vi definerer normale reaksjoner på unormale livshendelser som sykdom, og behandler det deretter. Da slipper det store flertallet av befolkningen å reflektere over - og ta stilling til - vanskelige verdispørsmål, og på den måten kan samfunnsløgnen opprettholdes.

Drømmeautomat
Skrevet

Det er mange mulige forklaringer. Svensker får trekk i lønn ved sykefravær, så sannsynligvis er det en del som presser seg til å gå på jobb når de egentlig er for syke. Norge har også svært lange ventetider på å komme til legespesialist og for operasjoner som ikke haster, og dette kan holde folk sykemeldt lenge. Sverige har vel også omtrent dobbelt så mange psykologer per innbygger som Norge.

Skrevet

Kanskje det er vanskeligere og bli sykemeldt i Sverige en i Norge😢mulig de må være aktivt sykemeldt eller perioden er kortere en i Norge for sykemelding. 

Skrevet

...og så er en større del av befolkningen vår i jobb enn i de fleste andre land.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler om hvor god hjelp en får med helsa på det preventive stadiet før man blir ordentlig syk. Altså jeg fikk nettopp en blodsukker måler på blå resept, men det er først etter jeg fikk diabetes. Ble sagt at det var slik at jeg kunne lære meg hva påvirker mitt blodsukker. Hvorfor fikk jeg ikke denne tidligere, slik at jeg kunne lære meg sånt tidligere, handler deretter før diabetes? Kanskje det kunne ha hjulpet meg å ikke få diabetes? 

Hvorfor er ikke trening billigere når det er så viktig for helsen?  I noen land er trening subsidiert, finnes kommunale alternativer. 

Hvorfor må man bli kjempe syk ofte før man får ordentlig hjelp? Antagelig har legene det for travelt, men ofte tar de ingenting du sier seriøst. Tenker hvis flere ting ble fanget opp og gitt behandling på tidligere stadium, ville vi vært mindre syke. I tillegg til billigere trenings alternativer. 

Dessuten handler det kanskje om hvor lykkelig man kan bli, hvor trygg og elsket en føler seg. Kanskje de i Sverige er bedre naboer/medmennesker per i dag? 

Anonymkode: 03a4a...dfa

Skrevet

Når man summerer sykefravær og arbeidsledighet ligger Norge og Sverige ganske likt. Tror det ligger noe der. Norge liker jo å skryte av lav arbeidsledighet, men tror noe av grunnen er at man relativt fort havner i sykemelding,

Skrevet

Jeg tror ikke helt på andre forklaringer enn at vi har mer generøse ordninger. Sverige har høyere sysselsettingsgrad enn Norge.

Derfor kan ikke jeg se at forskjellen kan forklares med mer inkluderende arbeidsliv eller at de som er sykemeldte i Norge ville vært arbeidsledige i Sverige som noen forskere sier.

Sverige har flere i arbeid, og i tillegg flere som ønsker å være i arbeid.

https://www.nrk.no/norge/gjor-samme-jobb-i-samme-bedrift_-ansatte-i-norge-er-sykere-enn-i-sverige-1.16974907

Jeg tenker disse ordningene er et gode vi har som gjør at vi kan være hjemme når vi er halvsyke. Jeg er egentlig for å ha å ha rause sykelønnsordninger, men vi kan være bevisst på at det gir høyere fravær. Ikke lulle oss inn i ideer om at vi blir friskere på sikt. Da skulle Norge hatt lavt sykefravær.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noe må jo være alvorlig galt med folkehelsen i Norge. Spørsmålet er om problemet skyldes sykehusene, kostholdet eller et helsevesen som stadig henger etter.

Anonymkode: d5694...fd3

Det henger sammen med bedre økonomiske vilkår for sykemeldte i Norge, og sannsynligvis med dårligere arbeidsmoral. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...