Gå til innhold

Hvorfor "klarer/orker" ikke mødre/fedre i dag å være hjemme med flere barn når de er i fødselspermisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjorde de det "før i tida"?

Anonymkode: b77c8...840

Videoannonse
Annonse
Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan gjorde de det "før i tida"?

Anonymkode: b77c8...840

Orker ikke ? Hvor har du fått det i fra ?

Skrevet

Før i tiden var "alle" mammaene hjemme med ungene sine. Da var der alltid tilgjengelige barn å leke med og utvikler seg sammen med. Idag må barna i barnehagen for å utvikle språk, kultur og sosiale ferdigheter i sammen med andre barn. Det forventes også at barn som begynner i første klasse idag at de har langt flere ferdigheter enn før. Før begynte man den formelle opplæringen når man ble 7. Nå starter den mange år før.

Om jeg hadde hatt all verdens overskudd hadde jeg ikke tatt barnet mitt ut av barnehagen helt, men gitt det kortere dager.

Skrevet
Nicklusheletida skrev (42 minutter siden):

Orker ikke ? Hvor har du fått det i fra ?

Tråden om ettåringer i barnehagen tipper jeg. 

Skrevet

Fordi de ikke trenger det. De kan være hjemme og ha rolige dager med babyen og storesøskenet kan være i barnehagen og leke og lære. Det er mye mer morsomt det enn å være med mamma og baby hvor alt handler om behovene til babyen. Jeg gav sønnen min kortere dager da jeg var i barselpermisjon med yngste. 

Skrevet

Er så enig med @Fru2020. En annen ting er at de må jo betale for barnehageplassen uansett. De kan jo ikke bare si den opp for å så få ny seinere. Da risikerer de å stå uten plass 

Skrevet

Handler dette om at eldre søsken i barnehagealder bør tas ut av barnehagen hvis en av foreldrene er hjemme med en ny baby?

Det er vanskelig nok å få et babysøsken som okkuperer mor omtrent på heltid, om ikke leken med vennene skal fjernes fra hverdagen også. Et storesøsken er svært ofte i treårsalderen eller eldre. I den alderen bør myten om at barnehagen er et fælt og stressende sted for barn, begraves dypt. Unntak hvis barnehagen er helt på felgen mht. personale eller er under oppussing eller noe annet helt spesielt og midlertidig. 

Svært mange førskolebarn liker å leke med jevnaldrende og å være en del av flokktilhørigheten i en barnehage. Det er (enkelte) voksne som tror de er så glade i å sulle rolig for seg selv uten stimulering. Jeg tviler på at å være alene med mor som har en baby ved puppen nesten konstant, muligens avbrutt av en tur til nærbutikken, er en bedre hverdag enn barnehagen for eldstebarnet. Den positive siden kan være at morgenene kan (muligens må, fordi den minste krever sitt) være litt roligere enn hvis foreldrene vanligvis har lang vei til jobb eller stramt tidskjema (husk at ikke alle jobber har fleksitid), og at den eldste kan være hjemme hvis han/hun er litt småsyk. Litt tidligere henting enn i det verste stengetid-kaoset i barnehagen kan også være mulig hvis det er en fordel.

Avsporing; For over 60 år siden gikk jeg i barnepark. Moren min jobbet, men hun hadde lørdagsfri, noe som ikke var vanlig da. (Ja, jeg hadde en far, men han mente at begge kjønn burde få bruke utdannelsen sin. Det var langt mellom slike fedre den gangen.) Vi hadde en utmerket, voksendagmamma som kom hjem til oss de andre fem dagene, hun tok også husarbeidet mens jeg var i parken. Nesten alle barna i parken hadde selvsagt mor som var hjemme. Likevel var parken åpen på lørdager også, men stengte kl. 13 i stedet for kl.14. Moren min lot meg gå dit de fleste lørdager hvis vi ikke skulle noe spesielt, men jeg ble ofte hentet litt tidligere enn stengetid - av grunner jeg forsto når jeg ble voksen. Jeg husker veldig godt den følelsen når jeg så mamma komme for å hente meg, som den aller første - den var ikke positiv 😠

Vi hadde en fin oppvekst, det var ikke sånn at det var dårlige forhold hjemme. På lørdagene var det ofte bollebaking mens vi ventet på far. Jeg har rikelig med gode barndomsminner selv om vi ikke hadde mor hjemme på heltid, selv da dette var et sjeldent unntak. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...