Gå til innhold

Hva er i hovedtrekk det som skiller en narsissist fra en psykopat?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du slår opp og leser kjennetegnene på de to så vil du kunne se det der.

Anonymkode: 819bf...a7e

Skrevet

Jeg tenker at et likhetstrekk mellom disse er at de kan gjøre "snille" ting, men (f.eks. når Donald Trump prøver å avslutte kriger) det er kun for å få noe ut av det selv (f.eks. en fredspris eller anerkjennelse). Det er ikke fordi man faktisk er snill. 

Ellers tror jeg at begge grupper kan være kriminelle (hvis det lønner seg for vedkommende) men at psykopater i større grad driver med brønnpissing (altså å gjøre noe dritt mot andre kun for å være jævlige) og oppnår glede av det. Narsissister handler nok i større grad i kraft av egen vinning og ikke ondskap.

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Jeg tenker at et likhetstrekk mellom disse er at de kan gjøre "snille" ting, men (f.eks. når Donald Trump prøver å avslutte kriger) det er kun for å få noe ut av det selv (f.eks. en fredspris eller anerkjennelse). Det er ikke fordi man faktisk er snill. 

Ellers tror jeg at begge grupper kan være kriminelle (hvis det lønner seg for vedkommende) men at psykopater i større grad driver med brønnpissing (altså å gjøre noe dritt mot andre kun for å være jævlige) og oppnår glede av det. Narsissister handler nok i større grad i kraft av egen vinning og ikke ondskap.

I rettsaken mot min eks så sa de at han var sadistisk i det han gjorde. Han fikk dyssosial pf av rettspsykiatere. Så det stemmer for han i hvertfall. At han gjorde det bare for å være jævlig. 

Skrevet

Googlet og det står. Psykopati og narisissme er personlighetstrekk som henger tett sammen med økt risiko for kriminalitet. 

Anonymkode: d659e...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Googlet og det står. Psykopati og narisissme er personlighetstrekk som henger tett sammen med økt risiko for kriminalitet. 

Anonymkode: d659e...996

Korrekt. Men ut fra diagnosekriteriene er graden og hyppigheten av kriminalitet det som skiller dem best.

Skrevet

Takk for oppklaringen. Og så har man dyssosial pf og antisosial pf. Hva er forskjellen der?

Anonymkode: d5aab...7ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for oppklaringen. Og så har man dyssosial pf og antisosial pf. Hva er forskjellen der?

To ulike diagnosesystem. Dyssosial - ICD-10. Antisosial DSM-IV.

Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

To ulike diagnosesystem. Dyssosial - ICD-10. Antisosial DSM-IV.

Ok. Har narsissister og psykopater den personlighetsforstyrrelsen? Eller er det bare psykopater?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har narsissister og psykopater den personlighetsforstyrrelsen? Eller er det bare psykopater?

Ingen av diagnosene dekker helt det vi kaller psykopati.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...