Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så viktig og så forståelig, at det må være riktig. Er enig i at man ikke trenger forskning for å kunne legitimere teorien. Men hadde man forsket, så ville man sikkert kunnet finne forskjeller i hormonhusholdningen til mennesker med svært ulik grad av eksponering for nærhet og hudkontakt, iaf på gruppenivå.

Akkurat som visse hormoner utløses ved nærhet i seksuell sammenheng, så er det vel ikke så hardt å tenke seg til at berøring ut av ren omsorg og andre årsaker, rent platoniske forbindelser, også vil ha innvirkning på velvære ut fra hormonell påvirkning også. Vi er flokkdyr, og uten fysisk nærhet til en viss grad, så får vi kanskje ingen ekte bekreftelse på vår tilhørighet og verdi. Følelsene våre skapes tross alt i hjernen, hjernen påvirker av sensoriske inntrykk, hormonelle forandringer m.m. Så ja. 

Intuitivt vil mange bruke kroppslig berøring til å gi trøst, og i de fleste parforhold er fysisk nærhet også et tegn på tilknytning. Venner og familie er også nærere rent fysisk, enn fremmede. 

En dispenser som sørger for at Olga får hjertemedisinen sin til riktig tid, gir ikke Olga god (nok) helse til tross for at medisinen beviselig kan påvirke og beskytte hjertehelsen i ganske stor grad. Olga trenger også varme stakkars. Og det andre jeg tenker mye over når det gjelder omgang med eldre som blir en digresjon, men fortsatt: Olga trenger å bli bekreftet som person og føle seg som en unik personlighet også - ikke bare et pleieobjekt. Dersom ikke den egentlige flokken til Olga skjønner det, så er siste halmstrå hjemmesykepleieren, frisøren, naboen med avisen, den unge høflige mannen i kassa på Kiwi - med både velvalgte ord og en berøring, der det passer seg. 

FuglFøniks
Skrevet

Fint innlegg og et skikkelig undervurdert tema. Er persolig ingen «klemmer» men skulle i grunn ønske jeg var det 🫣 OCD kompliserer en hel del for meg desverre 😔 Hadde en kollega på jobben som var veldig fysisk av seg. Hun var en klemmer. Et varmt og godt menneske. Hun kunne også legge hånden vennlig på skuleren min da vi møttes i gangen eller gikk forbi hverandre i en tett korridor. Det var helt naturlig for henne og slik ble det også naturlig for meg. Jeg husker dette som noe som gjorde godt for kropp og sjel. Savner henne 💗 

Er nok også en av grunnene til at det er bra for helsen å ha dyr. Om man ikke har mulighet for kroppskontakt med mennesker er dyr et fint alternativ til nærhet. Naturlig stressreduserende og forhåpentligvis også med noe blodtrykksenkende virkning. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...