AnonymBruker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai Legen sa jeg kunne gå rett over på 8-10 dråper alimemazin etter å ha brukt Imovane i mange år. Bør jeg ikke trappe ned denne? Anonymkode: 8c6a3...cdf 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Legen sa jeg kunne gå rett over på 8-10 dråper alimemazin etter å ha brukt Imovane i mange år. Bør jeg ikke trappe ned denne? Anonymkode: 8c6a3...cdf Søk det opp på chatgpt. Anonymkode: 1d570...cb5 0 Siter
krøll9 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Har brukt 7,5 mg i mange år. Brukt dette daglig i perioder på noen uker eller måneder om gangen, for så å ikke ha behov for uker, måneder om gangen. Har også i noen tilfeller brukt sporadisk for en dag eller to av gangen i ellers medisinfrie perioder. Aldri hatt noe opp- eller nedtrapping, men bare brukt som behovsmedisin, også for lengre perioder. Litt mer faktabasert svar tilsier noe annet. Det er mot generell anbefaling å bruke imovane annet enn som kur/kortvarig, sånn med tanke på hvorfor seponere. Ulike grunner til det: Se f.eks. punkt 7 i veilederen til Helsedirektoratet Til nedtrapping: I Felleskatalogen står det bl.a. at man skal vurdere gradvis nedtrapping før seponering etter langvarig bruk: https://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033?markering=0 Konkret beskrevet forslag i lenket kilde der (Norsk Legemiddelhåndbok😞 "Z-hypnotika: zopiklon, zolpidem Brukt i inntil 4 - 6 uker: Nedtrapping over få dager hvis mulig ut fra tablettstyrke. Kan eventuelt brukes ved behov i en periode. Brukt i over 4 – 6 uker: Gradvis nedtrapping over 2 - 3 uker med dosereduksjon en gang per uke hvis mulig ut fra tablettstyrke." --- Dersom du f.eks. har blitt avhengig eller av andre grunner ønsker å trappe ned istedenfor å bråseponere, så finnes argumenter for det. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Jeg trappet ned på imovane en gang for mange år siden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni nachnoo skrev (6 timer siden): Det kommer an på dose og varighet av bruken. 10+ års bruk. 7.5mg Anonymkode: 8c6a3...cdf 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (55 minutter siden): 10+ års bruk. 7.5mg Anonymkode: 8c6a3...cdf Del dem og ta 3,75 i to uker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.