Gå til innhold

Skal man ikke trappe ned imovane

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen sa jeg kunne gå rett over på 8-10 dråper alimemazin etter å ha brukt Imovane i mange år. Bør jeg ikke trappe ned denne?

Anonymkode: 8c6a3...cdf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Legen sa jeg kunne gå rett over på 8-10 dråper alimemazin etter å ha brukt Imovane i mange år. Bør jeg ikke trappe ned denne?

Søk det opp på chatgpt. 

Anonymkode: 1d570...cb5

nachnoo
Skrevet

Det kommer an på dose og varighet av bruken. 

krøll9
Skrevet

Har brukt 7,5 mg i mange år. Brukt dette daglig i perioder på noen uker eller måneder om gangen, for så å ikke ha behov for uker, måneder om gangen. Har også i noen tilfeller brukt sporadisk for en dag eller to av gangen i ellers medisinfrie perioder. Aldri hatt noe opp- eller nedtrapping, men bare brukt som behovsmedisin, også for lengre perioder. 

Litt mer faktabasert svar tilsier noe annet. 

Det er mot generell anbefaling å bruke imovane annet enn som kur/kortvarig, sånn med tanke på hvorfor seponere. Ulike grunner til det:

Se f.eks. punkt 7 i veilederen til Helsedirektoratet

Til nedtrapping: I Felleskatalogen står det bl.a. at man skal vurdere gradvis nedtrapping før seponering etter langvarig bruk: 

https://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033?markering=0

Konkret beskrevet forslag i lenket kilde der (Norsk Legemiddelhåndbok😞

"Z-hypnotika: zopiklon, zolpidem

Brukt i inntil 4 - 6 uker: Nedtrapping over få dager hvis mulig ut fra tablettstyrke. Kan eventuelt brukes ved behov i en periode. Brukt i over 4 – 6 uker: Gradvis nedtrapping over 2 - 3 uker med dosereduksjon en gang per uke hvis mulig ut fra tablettstyrke." 

---

Dersom du f.eks. har blitt avhengig eller av andre grunner ønsker å trappe ned istedenfor å bråseponere, så finnes argumenter for det. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg trappet ned på imovane en gang for mange år siden. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (6 timer siden):

Det kommer an på dose og varighet av bruken. 

10+ års bruk. 7.5mg

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

10+ års bruk. 7.5mg

Del dem og ta 3,75 i to uker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...