Gå til innhold

Er schizofreni en demenssykdom?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på ett schizofreni forum og flere der sammenlignet det med Alzheimer. Ble satt ut, stemmer dette? Det er jo i såfall en langvarig demens da. Ble litt satt ut og redd for at jeg sees på som dement.

Anonymkode: ef750...e36

Videoannonse
Annonse
nachnoo
Skrevet

Schizofreni fører vanligvis til en svekkelse av de kognitive funksjoner. I gamle dager var det noen som kalte det dementia precox - ungdomssløvsinn.

Men det regnes i dag ikke som en demenssykdom.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Schizofreni fører vanligvis til en svekkelse av de kognitive funksjoner. I gamle dager var det noen som kalte det dementia precox - ungdomssløvsinn.

Men det regnes i dag ikke som en demenssykdom.

Kan du gi et par eksempler på hva som er vanlige kognitive vansker blant schizofrene? 

Anonymkode: 6e313...30e

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan du gi et par eksempler på hva som er vanlige kognitive vansker blant schizofrene? 

Anonymkode: 6e313...30e

Nedsatt oppmerksomhet og konsentrasjon. Problemer med å planlegge og organisere hvordan problemer løses. Lærevansker. Nedsatt tempo i tenkningen.

Gjest Sakura
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om før er ikke det to forskjellige diagnoser.  

nachnoo
Skrevet
Sakura skrev (Akkurat nå):

Det har jeg aldri hørt om før er ikke det to forskjellige diagnoser.  

Jo, demens og schizofreni er to ulike diagnoser.

Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Nedsatt oppmerksomhet og konsentrasjon. Problemer med å planlegge og organisere hvordan problemer løses. Lærevansker. Nedsatt tempo i tenkningen.

Nedsatt tempo i tenkningen? Men jeg har jo tankekjør.  Det er ikke min tråd da men.

Glitter
Skrevet
Sonic1 skrev (5 timer siden):

Nedsatt tempo i tenkningen? Men jeg har jo tankekjør.  Det er ikke min tråd da men.

Jeg også, men tror ikke Nachnoo mente at ALLE får ALLE symptomer. 

Skrevet
Glitter skrev (På 2.6.2026 den 6.31):

Jeg også, men tror ikke Nachnoo mente at ALLE får ALLE symptomer. 

Ok, greit  😄

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (På 1.6.2026 den 22.07):

Schizofreni fører vanligvis til en svekkelse av de kognitive funksjoner. I gamle dager var det noen som kalte det dementia precox - ungdomssløvsinn.

Men det regnes i dag ikke som en demenssykdom.

Men man kan kanskje slite med hukommelsen også? Mannen lurer på noen ganger om jeg er dement. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (9 minutter siden):

Men man kan kanskje slite med hukommelsen også? Mannen lurer på noen ganger om jeg er dement. 

Jeg har også helt elendig hukommelse. Også før ECT. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Jeg har også helt elendig hukommelse. Også før ECT. 

Ja veldig bale, når folk snakker om ting har jeg ikke ide og bare nikker. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ja veldig bale, når folk snakker om ting har jeg ikke ide og bare nikker. 

Ja jeg har dårligere hukommelse enm min mor på 63. 

@nachnoo er dårlig hukommelse en del av kognitiv svikt? 

stjernestøv
Skrevet (endret)
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja jeg har dårligere hukommelse enm min mor på 63. 

@nachnoo er dårlig hukommelse en del av kognitiv svikt? 

Ja jeg har alltid hatt dårlig hukommelse og det er mye jeg ikke husker og kan derfor svare feil, at f.eks det har ikke jeg blitt informert om men så har jeg egentlig det uff. Og gjentar meg en del og mannen må si at det har jeg sagt. 

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 1.6.2026 den 22.18):

Nedsatt oppmerksomhet og konsentrasjon. Problemer med å planlegge og organisere hvordan problemer løses. Lærevansker. Nedsatt tempo i tenkningen.

Vil man kunne stå i jobb?

Anonymkode: e9f9c...181

Skrevet

Dårlig hukommelse kan jo og komme av medisiner. på høyere dose Leponex hadde jeg dårlig korttids hukommelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil man kunne stå i jobb?

Anonymkode: e9f9c...181

Det er vel Individuelt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er elendig på å huske navn. Men tror dette kommer av for mye streaming. Jeg går ikke inn for å huske navn. Så sosialiserer jeg svært lite også.

Anonymkode: ef750...e36

nachnoo
Skrevet
Glitter skrev (6 timer siden):

Ja jeg har dårligere hukommelse enm min mor på 63. 

@nachnoo er dårlig hukommelse en del av kognitiv svikt? 

Ja, korrekt. 

Glitter
Skrevet
nachnoo skrev (2 minutter siden):

Ja, korrekt. 

Ok. Da har jeg kognitiv svikt da. Det er ikke bare ECT som har gjort meg sånn. Har vært surrete og dårlig hukommelse lenge. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...