Gå til innhold

hvordan kan jeg best beskytte astmalungene mine

Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg sliter for tiden. Skal egentlig lese til eksamen, men d er ikke så lett når helsa skranter.

Jeg ligger rett ut med halsbetennelse, bronkitt, & sylte tett nese/bihuler. Jeg har nå lagt i 3uker. Etter 1 5ukers skikkelig forskjølelse. Astmaen min er helt løpsk for tia. D går toppen 5timer mellom hvert astma anfall. Jeg hoster så jeg spyr opp blod. Får store problemer med både å puste inn & ut. Sitter i senga så jeg ikke skal kveles gjør jeg. Surklinga, pipinga, hosten, & smertene i brystet er der heile tia. TAKK & LOV FOR FORSTØVEREN. Skjæresten min sier at jeg surkler & piper sånn i pusten, etterfulgt av hoste hoste hoste, så d er heilt umulig å få sove om natta. Så vi har vært vårt soverom i hver vår etasje nå.

Jeg har følt meg dårligere & dårligere de siste 14dagene. Så idag fikk jeg kreka meg ti legen igjen. Etter diverse prøver, pusteprøver, & røntgen av lungene blei d konstatert at jeg nå har fått lungebetennelse på toppen av d andre. Begge lungene mine er skikkelig betente.

Jeg fikk enda mere antibiotika, & kortisonsprøyter. Legen sa også at jeg måtte bare pøse på med astmasprayene mine. Jeg skal nå ta 5ganger så mye som jeg pleier. Jeg står på veldig høye doser fra før av.

Så er det ikke skjempe usunt å øke medisinene sånn????

Også er d noe annent jeg lurer på også:

Hva skal jeg gjøre for å redusere anntall lunebetennelser?

Hvorfor får jeg alltid infeksjoner når jeg er forskjøla?

Hvorfor kan jeg ikke bare bli verre i astmaen når jeg er forskjøla, for så å bli frisk igjen etter 1 14dagers tid?

Hva kan jeg gjøre for å unngå at halsbetennelsene mine setter seg til langvarige lungebetennelser, & langvarige bronkitt plager?

D begynner alltid med forskjølelse som setter seg til halsbetennelse.

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Ja, om jeg bare visste det. Jeg kjenner ikke deg og dine rutiner, men kan gi en del generelle råd: Når man har en så uregjerelig astma, er det viktig å leve relativt regelmessig. Inhalasjonssteroidene skal tas to ganger i døgnet med 12 timers mellomrom, og det er viktig at de tas riktig. De skal suges rolig inn, ikke brått, da kommer de ikke langt nok ned i lungene. Du skal drikke rikelig med vann. Anfallsmedisinen kan du ta så mye du vil. Jo mer du har behov for den, jo mer tyder det på at du er dårlig behandlet med steroider i utgangspunktet. Du må drikke mye vann. Det er viktig å finne ut om det kan være noe allergisk med i spillet, tobakk kan selvsagt være en årsak til at du ikke blir bedre (om du/dere røyker, altså). Når du føler at sykdommen kommer, bør du ta to inhalasjoner med steroider istedenfor en i den perioden du er syk, og en stund til etter at du er blitt frisk. Det aller viktigste er vel at du blir undersøkt av en spesialist på lungesykdommer, de finnes på mange sykehus og i privatpraksis. Av og til er nemlig astma meget vanskelig å få has på, og da er det greit med en spesialist. Du må ha en henvisning fra din lege. Det at du stadig får lungebetennelser er heller ikke som det skal, så alt tyder på at du altså bør kontakte lungelege.

Ja, om jeg bare visste det. Jeg kjenner ikke deg og dine rutiner, men kan gi en del generelle råd: Når man har en så uregjerelig astma, er det viktig å leve relativt regelmessig. Inhalasjonssteroidene skal tas to ganger i døgnet med 12 timers mellomrom, og det er viktig at de tas riktig. De skal suges rolig inn, ikke brått, da kommer de ikke langt nok ned i lungene. Du skal drikke rikelig med vann. Anfallsmedisinen kan du ta så mye du vil. Jo mer du har behov for den, jo mer tyder det på at du er dårlig behandlet med steroider i utgangspunktet. Du må drikke mye vann. Det er viktig å finne ut om det kan være noe allergisk med i spillet, tobakk kan selvsagt være en årsak til at du ikke blir bedre (om du/dere røyker, altså). Når du føler at sykdommen kommer, bør du ta to inhalasjoner med steroider istedenfor en i den perioden du er syk, og en stund til etter at du er blitt frisk. Det aller viktigste er vel at du blir undersøkt av en spesialist på lungesykdommer, de finnes på mange sykehus og i privatpraksis. Av og til er nemlig astma meget vanskelig å få has på, og da er det greit med en spesialist. Du må ha en henvisning fra din lege. Det at du stadig får lungebetennelser er heller ikke som det skal, så alt tyder på at du altså bør kontakte lungelege.

Tusen millioner takk for svaret ditt Wenke.

Neida, jeg røyker ikke. Jeg har hverken pust eller lunger til d.

Jada, jeg har blitt utredet av lungeleger & sånt opp & ned i mente i åresvis.

D eneste som er blitt funnet ut om meg der, d er som følgende:

# Jeg er skikkelig astmatisk & allergisk.

# Jeg har svært så svake lunger.

# Jeg har også svært så dårlig imunforsvar.

I tillegg så sliter både leger & lungeleger, med å finne noen medisiner til meg, som gir meg 1 varig virkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...