Gå til innhold

Kjempet du med "blod,svette og tårer" for å holde deg fast i arbeidslivet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller hadde du en annen tilnærming til det å måtte gi slipp på jobben? Jeg jobber 50% og jeg må si at det innebærer myyye psykisk smerte (bipolar depresjon) og jeg er overstimulert når jeg kommer hjem. Jeg er seig og sta og sannsynligvis er det bra for meg å stå i arbeidslivet.  Er veldig skamfull over å være "trygded" (utad), mest lettet innad. 

Anonymkode: 1dfaa...aa0

Videoannonse
Annonse
Glitter
Skrevet

Prøvde ganske hardt å komme tilbake. Bare to timer to ganger i uken, men jeg var for dårlig. Klartr ikke det en gang. Ble beskrevet i psykiatrien at jeg hadde et alvorlig og dramatisk funksjonsfall og det stemmer godt for hvordan det var. 

Fru2020
Skrevet

Jeg satt på sykehuset og laget opplegg som kollegaene mine kunne bruke, da jeg ble overført til dps hvor jeg var innlagt i tre måneder reiste jeg på jobb tre ganger i uken. Så hadde jeg pause en stund før jeg begynte deltid igjen og jobbet deltid en god stund.

Skulle ønske noen sa stopp til meg. Dette gjør deg sykere. Nå innser jeg at jeg sannsynligvis aldri kommer i jobb igjen.

stjernestøv
Skrevet

Jeg prøvde meg som renholder på en fabrikk, var livredd når jeg gikk rundt der og trodde noen skulle komme å voldta meg. Likte når meg og ei venninne vasket ned hus og vi tjente godt, det gikk ikke det heller å fake it until you make it. Men syns det var fint en periode å tjene mine egne penger men det var jo dømt til å feile. 

UtakknemligDiva
Skrevet

Jeg vet ikke. Jeg har 100% stilling. Men det blir likevel mer, fordi noen blir syk i siste liten og de rekker ikke å finne folk så jeg blir over. Jeg har også ansvar for et område som er mer fysisk tungt enn de andre, så ikke hvem som helst kan steppe inn. 

Jeg også har begynt å føle meg overstimulert. Har ikke så mye overskudd når jeg kommer hjem. Jeg må hvile bena, og all kjøp av nye klær og nødvendigheter blir utsatt. Jeg har aldri brukt opp sykedagene mine, så jeg har mindre enn 5 dager i året. 

Jeg brenner litt i leggene på morgenen etter at bena endelig får hvile når jeg sover. Så jeg har noen ben og en hofte som kanskje ikke har det så godt nå. Åpenbart et kne som ikke har det gått. 

Jeg vet ikke om man kan kalle det blod svette og tårer? Jeg blir heller bare irritert på meg selv og kroppen, for at jeg ikke har igjen mer energi. Synes vi er dårlig utstyrt. Burde klart å gå på trening etter jobb… 

psykedeliker
Skrevet

Jeg har oppfylt medvirkningsplikten som pasient og borger, og da har jeg gjort det jeg er pliktig til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 8.35):

Eller hadde du en annen tilnærming til det å måtte gi slipp på jobben? Jeg jobber 50% og jeg må si at det innebærer myyye psykisk smerte (bipolar depresjon) og jeg er overstimulert når jeg kommer hjem. Jeg er seig og sta og sannsynligvis er det bra for meg å stå i arbeidslivet.  Er veldig skamfull over å være "trygded" (utad), mest lettet innad. 

Jeg tenker at du kanskje bør vurdere å redusere på jobb når det koster deg så mye. Generelt er det jo positivt å kunne stå i jobb, men noen ganger er det også negativt for helsen, og kanskje er det slik i ditt tilfelle?

Selv kjempet jeg ikke med nebb og klør. Jeg ble 100% sykmeldt under depresjon og i løpet av sykmeldingen ble det klart at arbeidsgiver ikke ønsket meg tilbake. Da kjempet jeg ikke for å få bli et sted jeg var uønsket.

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at du kanskje bør vurdere å redusere på jobb når det koster deg så mye. Generelt er det jo positivt å kunne stå i jobb, men noen ganger er det også negativt for helsen, og kanskje er det slik i ditt tilfelle?

Selv kjempet jeg ikke med nebb og klør. Jeg ble 100% sykmeldt under depresjon og i løpet av sykmeldingen ble det klart at arbeidsgiver ikke ønsket meg tilbake. Da kjempet jeg ikke for å få bli et sted jeg var uønsket.

Du kunne "jo bare" søkt deg ny jobb?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kunne "jo bare" søkt deg ny jobb?

Ikke så lett å selge seg inn til en ny jobb mens man fortsatt er syk og ute av stand til å gjøre den jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Mange liker å være uføre og ha fri hele uka. Så slipper man å jobbe for "the man".

Anonymkode: e4478...16c

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (4 minutter siden):

Ikke så lett å selge seg inn til en ny jobb mens man fortsatt er syk og ute av stand til å gjøre den jobben. 

Det er helt sant! Er du frisk nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er helt sant! Er du frisk nå?

For tiden er jeg stort sett symptomfri, men jeg har hatt symptomer på min bipolare lidelse også det siste året. Men jeg føler det går i riktig retning og i år er bedre enn i fjor. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 minutter siden):

For tiden er jeg stort sett symptomfri, men jeg har hatt symptomer på min bipolare lidelse også det siste året. Men jeg føler det går i riktig retning og i år er bedre enn i fjor. 

Fint å høre! Hvor lenge har du vært syk? Jeg fikk bp2 i 2021. Har aldri blitt god etterpå. Men det er ikke så lett å se på meg for andre enn nærmeste familie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fint å høre! Hvor lenge har du vært syk? Jeg fikk bp2 i 2021. Har aldri blitt god etterpå. Men det er ikke så lett å se på meg for andre enn nærmeste familie.

Siden vinteren 22/23. Men jeg har det mye bedre nå, og jeg har stort sett mindre angst nå enn jeg har hatt gjennom livet før jeg kom i kontakt med psykiatrien.

Håper du blir bedre også. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange liker å være uføre og ha fri hele uka.

Ja, man må jo gjøre det man kan for å opprettholde samfunnsløgnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...