Gå til innhold

Løyner og vrangforestillinger.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Noe jeg har lurt på lenge, kan løyner egentlig være vrangforestillinger? At de tror det de forteller selv er sant? Går man rundt og er småpsykotisk da? Jeg vet jo at det er løyner for det blir for dumt rett og slett, det er visst flere enn meg som trenger ap hvis det er tilfellet. 

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet

Dette blir veldig generelt og svevende uten konkrete eksempler. Men det finnes nok mange eksempler på at folk tror på sine egne løgner.

psykedeliker
Skrevet

"Hvis man blir oppmerksom på at en person er lystløgner, så kan det være nyttig å konfrontere dem" står det å lese hos Akerselvapsykologene.

Er det noen spesiell grunn til at offentlige psykologer ikke anbefaler det samme? Eller er det bare jeg som har hatt maksimalt uflaks og møtt feile behandlere mtp. denne problemstillingen?

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (8 timer siden):

Dette blir veldig generelt og svevende uten konkrete eksempler. Men det finnes nok mange eksempler på at folk tror på sine egne løgner.

Ja det er det jeg frykter, at de tror på det selv. Det er både små og store løyner, hva hjelper det å konfrontere dem? De slutter aldri med det uansett. 

stjernestøv
Skrevet (endret)
Ikkeanonymnok skrev (8 timer siden):

Er nok mye sannhet i dette ja, har konfrontert løgnere men de står på sitt og når det var helt opplagt sa han ene han hadde sluttet å lyve. Det blir aldri slutt på løynene og det sa jeg til han og og det stemte, må jo være en sykdom. Det er jo i aller høyeste grad en fantasiverden de lever i. 

Endret av stjernestøv
Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

Er nok mye sannhet i dette ja, har konfrontert løgnere men de står på sitt og når det var helt opplagt sa han ene han hadde sluttet å lyve. Det blir aldri slutt på løynene og det sa jeg til han og og det stemte, må jo være en sykdom. Det er jo i aller høyeste grad en fantasiverden de lever i. 

Kanskje de har det så vondt at de skaper en alternativ virkelighet som de så og si ender med å tro på selv? 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Kanskje de har det så vondt at de skaper en alternativ virkelighet som de så og si ender med å tro på selv? 

Ja ikke vet jeg, virker ikke som om de har det vondt da. Lever livets glade dager selv om de har gjort andre urett, det er derfor jeg tviler på karma men vi har jo flere liv. De må vel betale for det i neste liv kanskje. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Ja ikke vet jeg, virker ikke som om de har det vondt da. Lever livets glade dager selv om de har gjort andre urett, det er derfor jeg tviler på karma men vi har jo flere liv. De må vel betale for det i neste liv kanskje. 

Kanskje. Jeg vet ikke om jeg tror på karma. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (5 minutter siden):

Kanskje. Jeg vet ikke om jeg tror på karma. 

Nei, min ene bror sier han er alkoholiker fordi han ikke har funnet kjærligheten og det er damenes feil, for han er jo drømmemannen. Og delvis min feil for alle han har trodd han skulle dele livet med har jeg sagt at det blir ikke noe av, han innbiller seg jo at de er forelsket i han. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Nei, min ene bror sier han er alkoholiker fordi han ikke har funnet kjærligheten og det er damenes feil, for han er jo drømmemannen. Og delvis min feil for alle han har trodd han skulle dele livet med har jeg sagt at det blir ikke noe av, han innbiller seg jo at de er forelsket i han. 

Det er nå i hvertfall ikke din feil. Dårlig gjort å skylde på deg for at han er alkis. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er nå i hvertfall ikke din feil. Dårlig gjort å skylde på deg for at han er alkis. 

Ja for jeg er jo ansvarlig for han, vært som en mor for han men nå bare jatter jeg med. Han oppførte seg ikke sånn mot vår mor en gang, det var meg som han tydde til. Må si han er den som har vært mest krevende av mine brødre, vil jo ikke tenke på alt som har skjedd men leve i nuet. Vernepleier sa jeg kunne kutte kontakten men ikke så lett når jeg må informere om min far, han er jo ivaretatt der han bor nå så han kan snakke med dem og få omsorg der. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ja for jeg er jo ansvarlig for han, vært som en mor for han men nå bare jatter jeg med. Han oppførte seg ikke sånn mot vår mor en gang, det var meg som han tydde til. Må si han er den som har vært mest krevende av mine brødre, vil jo ikke tenke på alt som har skjedd men leve i nuet. Vernepleier sa jeg kunne kutte kontakten men ikke så lett når jeg må informere om min far, han er jo ivaretatt der han bor nå så han kan snakke med dem og få omsorg der. 

Skjønner det må være skikkelig utmattende. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Skjønner det må være skikkelig utmattende. 

Ja det er det og jeg vil ikke ha den rollen lenge, min bror som er død var også alkoholiker og han begynte å drikke på ungdomsskolen og er åtte år eldre enn meg. Så er oppvokst med bråk og selvmords truing, da var denne broren i IOGT. Latterlig å tenke på nå, han hev alkoholen til min andre bror på elva. 

stjernestøv
Skrevet

Min bror pleide å kalle IOGT for idioter og gamle tullinger eller idioter og gamle tanter :D Glemmer ikke det, han sa det når jeg lurte på hva det var og det stemte jo det. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (11 minutter siden):

Ja det er det og jeg vil ikke ha den rollen lenge, min bror som er død var også alkoholiker og han begynte å drikke på ungdomsskolen og er åtte år eldre enn meg. Så er oppvokst med bråk og selvmords truing, da var denne broren i IOGT. Latterlig å tenke på nå, han hev alkoholen til min andre bror på elva. 

Huff. Høres kjipt ut. Forståelig at du er lei nå. 

Glitter
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Min bror pleide å kalle IOGT for idioter og gamle tullinger eller idioter og gamle tanter :D Glemmer ikke det, han sa det når jeg lurte på hva det var og det stemte jo det. 

Aldri hørt om IOGT. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Huff. Høres kjipt ut. Forståelig at du er lei nå. 

Ja en blir jo lei og har alltid vært det men var jo et ansvar jeg måtte ta siden jeg var og er den sterkeste av oss søsken, men nå får det være nok. Han her var jo 20 år når jeg var 10 år og han snakker om oppveksten vår og når vi var små, syns han er litt fucka. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt om IOGT. 

Nei spørs om det finnes nå, var en forening for avholdsfolk. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (8 minutter siden):

Aldri hørt om IOGT. 

Spurte chat gpt og det står for organisation of good templars, ja der har du bror min hehe :D 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...