Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at en person er heldig om den har god familie, gode venner, god økonomi, god partner, god helse osv. Det sier ingenting om man har jobbet for det eller ikke. Hvilke annet ord skal man bruke? Hvorfor blir du fornærmet av det ordet? Jeg skjønner det ikke. Sier ikke noe om å jobbe for det eller ikke det ordet. 
 

Anonymkode: cf14f...d0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heldig betyr jo hell, at det er noe man har fått tilfeldig. 

Fra google:

"Å være heldig betyr å ha flaks, oppleve uventet suksess, eller at noe gunstig inntreffer uten at det nødvendigvis skyldes egen innsats."

Når man har jobbet for å oppnå det man har, så er det ikke flaks. Det er egeninnsats.

Det kan også være lett å gjemme seg bak "Nei, de er bare heldige som har disse tingene" som en ubevisst måte å slippe å ta ansvar selv. Man kan jo ikke gjøre noe med eget liv hvis man mener man er dømt til å være "uheldig".

Anonymkode: 53581...ea7

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Heldig betyr jo hell, at det er noe man har fått tilfeldig. 

Fra google:

"Å være heldig betyr å ha flaks, oppleve uventet suksess, eller at noe gunstig inntreffer uten at det nødvendigvis skyldes egen innsats."

Når man har jobbet for å oppnå det man har, så er det ikke flaks. Det er egeninnsats.

Det kan også være lett å gjemme seg bak "Nei, de er bare heldige som har disse tingene" som en ubevisst måte å slippe å ta ansvar selv. Man kan jo ikke gjøre noe med eget liv hvis man mener man er dømt til å være "uheldig".

Anonymkode: 53581...ea7

Men noen er heldig og har flere ressurser enn andre. De som er født med flere ressurser har bedre muligheter for å jobbe med seg selv og de utfordringene som kommer i løpet av livet. 

Jeg er innlagt på akuttpsykiatrisk og ser at jeg har bedre ressurser enn noen av de som er her, selv om jeg kanskje til og med er sykere ifølge de som jobber her da jeg sitter på tvang imens de skrives ut. Imens andre ser jeg antakelig har mer ressurser enn det jeg har. De som er mer ressurssterk er jo heldige. Men de må likevel jobbe hardt for å få det bra og der kommer egeninnsats inn i bildet. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (20 minutter siden):

Men noen er heldig og har flere ressurser enn andre. De som er født med flere ressurser har bedre muligheter for å jobbe med seg selv og de utfordringene som kommer i løpet av livet. 

Jeg er innlagt på akuttpsykiatrisk og ser at jeg har bedre ressurser enn noen av de som er her, selv om jeg kanskje til og med er sykere ifølge de som jobber her da jeg sitter på tvang imens de skrives ut. Imens andre ser jeg antakelig har mer ressurser enn det jeg har. De som er mer ressurssterk er jo heldige. Men de må likevel jobbe hardt for å få det bra og der kommer egeninnsats inn i bildet. 

Men TS vet ikke hvem som har hvor mye ressurser, det blir bare en antagelse. Kanskje TS har mer ressurser i seg enn mange andre her på DOL?

I tillegg er det ikke slik at selv om man evt er mer ressurssterk så er livet enkelt og det å jobbe for ting er enkelt.

Det å bare si "dere er heldige som har det bra" blir som å avfeie alt jobben man har gjort med at man har hatt flaks og ting har landet i fanget på en. Det provoserer når jeg vet hvor mye jeg har jobbet og slitt for å komme dit jeg er i dag i mitt eget liv.

Anonymkode: 53581...ea7

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men TS vet ikke hvem som har hvor mye ressurser, det blir bare en antagelse. Kanskje TS har mer ressurser i seg enn mange andre her på DOL?

I tillegg er det ikke slik at selv om man evt er mer ressurssterk så er livet enkelt og det å jobbe for ting er enkelt.

Det å bare si "dere er heldige som har det bra" blir som å avfeie alt jobben man har gjort med at man har hatt flaks og ting har landet i fanget på en. Det provoserer når jeg vet hvor mye jeg har jobbet og slitt for å komme dit jeg er i dag i mitt eget liv.

Anonymkode: 53581...ea7

Jeg kan skjønne ditt perspektiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk ser ofte kun resultatet, ikke innsatsen og forsakelsene som ligger bak. Enten det gjelder suksess, karriere, helse eller vekt.

Når det gjelder det sistnevnte, er det så klart enklere å holde vekten om man ikke går på medisiner med vektøkning som bivirkning, som jo en del sliter med her. For de fleste vil det likevel kreve en viss innsats og selvdisiplin å holde seg slank i hvert fall når man kommer opp i en viss alder. Se færreste er så genetisk «heldige» at de kan spise hva de vil uten å legge på seg. 

Anonymkode: 15e06...f41

stjernestøv
Skrevet

Alle skaper jo sitt eget liv, det må jobbes med hele veien og noen klarer det veldig godt. Syns de er heldig ja. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Alle skaper jo sitt eget liv, det må jobbes med hele veien og noen klarer det veldig godt. Syns de er heldig ja. 

Heldig betyr flaks/uten egeninnsats. Synes du det er riktig ord å bruke om noen som har jobbet hardt for å få et bedre liv?

Anonymkode: 53581...ea7

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Heldig betyr flaks/uten egeninnsats. Synes du det er riktig ord å bruke om noen som har jobbet hardt for å få et bedre liv?

Anonymkode: 53581...ea7

Å betyr heldig flaks? Det visste jeg ikke, ja er mange som jobber hardt for å få et godt liv. Hva annet enn heldig er de da, vellykket? 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (12 minutter siden):

Å betyr heldig flaks? Det visste jeg ikke, ja er mange som jobber hardt for å få et godt liv. Hva annet enn heldig er de da, vellykket? 

Suksess, mestring, fått det til. 
 

Men man er jo aldri ferdig. Ordene jeg skrev over virker ikke helt riktig det heller, for det er jo en evig prosess. 

Anonymkode: 53581...ea7

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Suksess, mestring, fått det til. 
 

Men man er jo aldri ferdig. Ordene jeg skrev over virker ikke helt riktig det heller, for det er jo en evig prosess. 

Anonymkode: 53581...ea7

Nei man lærer stadig og alle utvikler seg hele livet men noen har fått det til ja :) Men ferdig blir man aldri og det dukker stadig ting opp i livet til alle mennesker, det er jo en utfordring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.6.2026 den 20.59):

Heldig betyr jo hell, at det er noe man har fått tilfeldig. 

Fra google:

"Å være heldig betyr å ha flaks, oppleve uventet suksess, eller at noe gunstig inntreffer uten at det nødvendigvis skyldes egen innsats."

Når man har jobbet for å oppnå det man har, så er det ikke flaks. Det er egeninnsats.

Det kan også være lett å gjemme seg bak "Nei, de er bare heldige som har disse tingene" som en ubevisst måte å slippe å ta ansvar selv. Man kan jo ikke gjøre noe med eget liv hvis man mener man er dømt til å være "uheldig".

Anonymkode: 53581...ea7

Men si f.eks familie det er ikke noe man har jobbet for det er noe man får, helse er likt (jo kan vel prøve å gjøre det man kan), men eller ikke. Dette er viktige ting.

Jeg skjønner og hva du mener med det du skriver.Har man disse og andre dårlige odds må man prøve selvom. 
 

Men allikevel selvom man har jobbet for noe kan man være heldig med det. Så heldig i å få det til eller i å lykkes. Er faktisk noen som jobber og allikevel ikke får det til. Livet kan og er en evig kamp. 

Anonymkode: cf14f...d0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men si f.eks familie det er ikke noe man har jobbet for det er noe man får, helse er likt (jo kan vel prøve å gjøre det man kan), men eller ikke. Dette er viktige ting.

Jeg skjønner og hva du mener med det du skriver.Har man disse og andre dårlige odds må man prøve selvom. 
 

Men allikevel selvom man har jobbet for noe kan man være heldig med det. Så heldig i å få det til eller i å lykkes. Er faktisk noen som jobber og allikevel ikke får det til. Livet kan og er en evig kamp. 

Anonymkode: cf14f...d0b

Viktig for meg å understreke at jeg på ingen måte undergraver den jobben de som får det til gjør, men og at de som kanskje ikke får det like godt til faktisk også jobber på tross av dårlig odds. 

Anonymkode: cf14f...d0b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...