Gå til innhold

Vi kan ikke ha det slik at all annen nasjonal kultur er spennende og viktig, mens akkurat den norske er harry og høyreekstrem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mímir Kristjánsson langer ut om kritikken mot de nye landslagsdraktene til Norges herrelandslag i fotball.

Nå har vi altså kommet dit at viking-estetikken på herrelandslagets drakter er blitt problematisk. Ja, det er faktisk sant. Noen selverklærte kulturvoktere har fått panikk over runer, dragehoder, nordisk ornamentikk og det som måtte minne om vår egen historie. For det er jo sånn det er nå: alt som lukter av fortid, stolthet og egenart er mistenkelig.

Dette er post-kolonialisme på steroider. En ideologi der européere ikke engang får lov til å feire sin egen forhistorie uten at noen roper "problematisk!". Vikingene var ikke noen fredelige blomsterbarn, de var brutale, eventyrlystne og fryktinngytende. Akkurat som romerne, mongolene, osmannerne og alle andre folkeslag gjennom historien. Men bare én sivilisasjon skal viskes ut eller fremstilles som skamfull: vår egen.

https://www.nrk.no/ytring/ja_-vi-elsker-vikinglandslaget-1.17908343

Anonymkode: fd64a...caa

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har vi altså kommet dit at viking-estetikken på herrelandslagets drakter er blitt problematisk.

Ikke vi, det er du som gjør det til et problem, anonymtroll.

AnonymBruker
Skrevet

kunne ikke brydd meg mindre om hverken fotball eller vikinggreier  jeg skjønner bare ikke hva vikinger har med fotball å gjøre? åj så tøff vi er liksom, litt oppbrukt ell? har vi ikke noe annet som er kult som kunne vært brukt? 

Anonymkode: e68f5...fe2

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

kunne ikke brydd meg mindre om hverken fotball eller vikinggreier  jeg skjønner bare ikke hva vikinger har med fotball å gjøre? åj så tøff vi er liksom, litt oppbrukt ell? har vi ikke noe annet som er kult som kunne vært brukt? 

Selbuvotter og nikkers?

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, psykedeliker said:

Sier den største kverulanten på hele forumet. Du bidrar sjelden til å diskutere selve saken, men bruker heller tiden på å være frekk, spydig og kranglete mot andre brukere. Når argumentene tar slutt, går du etter personen i stedet for innholdet.

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, psykedeliker said:

Tror du har lest feil, det var "journalister" som gjorde det til et problem, også mimir som kritiserer kritikken for å være dum.

Hva mener du om saken, som egentlig handler om at nasjonalisme betyr indirekte at andre kulturer er mindre verdt, i Norge, enn den norske kulturen. Skal norsk kultur ha prioritet i Norge, eller bør draktene kanskje ha multikulturelt preg heller? Hva med islam symboler etc på draktene isteden, mer berikende og mangfolding, isteden for denne ekle nasjonalismen ?

Skal Norge være preget av norsk historie og verdier, eller er det rasistisk, mener du, anonymtbrukernavntroll 🙄

Anonymkode: 83f4e...893

Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg liket vår Viking-arv veldig godt. Jeg er av norrøn ett og liker det faktum. Men i det er ikke noe jeg har levd opp til, men jeg synes fotball-landslaget fint kan bruke den arven symbolsk. Det er ikke noe feil med litt patriotisme.

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du har lest feil, det var "journalister" som gjorde det til et problem, også mimir som kritiserer kritikken for å være dum.

Nei, det er du og alle de andre historieløse tullingene som gjør det til et problem, ved å i det hele tatt gi saken oppmerksomhet.

Jeg har forøvrig gjort en mye større innsats for å bevare norsk kulturarv enn dere "nasjonalister" noen gang kommer til å være i nærheten av.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (16 minutter siden):

Nei, det er du og alle de andre historieløse tullingene som gjør det til et problem, ved å i det hele tatt gi saken oppmerksomhet.

Jeg har forøvrig gjort en mye større innsats for å bevare norsk kulturarv enn dere "nasjonalister" noen gang kommer til å være i nærheten av.

Og hva er det? Vil du dele? 

Anonymkode: 19b6f...c6a

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Og hva er det? Vil du dele? 

Anonymkode: 19b6f...c6a

Han viderefører den gode gamle kveruleringsarven fra 1600-tallet.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Han viderefører den gode gamle kveruleringsarven fra 1600-tallet.

Hvilken tradisjon refererer du til nå?

Grendel
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selbuvotter og nikkers?

that`s it liksom, det er det vi har, full vikingmodus som er så oppbrukt at det ikke ligner grisen, eller selbuvotter og brunost :D 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva trollet Mimir mener bør ingen bry seg om. Det er fint at vi bruker nasjonale konkurranser til å markere kulturarven vår, mye heller det enn pride. Vårt opphav er viktig å huske, spesielt i dag, når det nasjonale mangfoldet er under kraftig angrep fra fremmede kulturer. At alle tar vare på sin egen kultur er avgjørende for å bevare det globale kulturelle mangfoldet. Helrøde drakter i første kamp, og vikingeskrift, det er bra. Manglet bare rød nisselue, da hadde det typisk norske vært glimrende markert. 
Herlig seier i første kamp!!! Til tross for en pinlig forestilling som aldri fører oss langt. Dommertrioen var også en katastrofe, har de noensinne dømt en seniorkamp disse tre sortkledde herrene?? Tvilsomt.

Anonymkode: a3f2a...efc

Drømmeautomat
Skrevet

Viking-estetikken er smakløs og latterlig. Draktene: Runefonter på ryggen og det kristne flagget på brystet — velg én. Ro-bevegelsene til publikum får det til å se ut som alle som har reist ned fra Norge er psykisk utviklingshemmede.

Italienerne ville aldri ha spilt på sin romerske historie på denne måten, nettopp fordi de skjønner at det er smakløst.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (13 minutter siden):

Viking-estetikken er smakløs og latterlig. Draktene: Runefonter på ryggen og det kristne flagget på brystet — velg én. Ro-bevegelsene til publikum får det til å se ut som alle som har reist ned fra Norge er psykisk utviklingshemmede.

Italienerne ville aldri ha spilt på sin romerske historie på denne måten, nettopp fordi de skjønner at det er smakløst.

Det blir pinlig når de såkalte vikingene er woket ned av årtier med sosialisme og feminisme til blautfisker som preges av nevrotisk angst. Det så virkelig ikke ut til at Norge ville vinne denne kampen, fra første spark på ballen. Uansett hva Solbakken sier, laget var langt i fra klar for denne oppgaven. Irakerne gikk inn i hver duell med dødsforakt og vinnervilje. Vi surret rundt og snublet i hverandre. Lite å være stolt av i denne kampen, bortsett fra vår eneste sanne viking, Haaland selvfølgelig. Det var han som sa drit i Solbakken og få ballen inn foran mål, på siste frispark før slutt. Da ble det også mål. Enda ett, i tillegg til de han selv scoret. Uten Haaland ville dette blitt maks uavgjort.

Anonymkode: a3f2a...efc

Skrevet

Jeg synes det er gøy med landslaget og patriotismen i forbindelse med VM, og tenker at vikingestetikken er litt "tacky", men også et genialt trekk. Den spiller jo på vikingene som i sin tid dro i vesterled - slik våre fotballspillere nå gjør. Lurer dog på om jeg burde mene noe annet når Fox News kaller bildet "greatest team photo of all time" 😅

Skrevet
Drømmeautomat skrev (På 17.6.2026 den 12.50):

Jeg leste debattinnlegget til Mimir Kristjansson om dette. 

Jeg synes akkurat når det gjelder viking-kulturen til Norge, så er det litt spesielt all den tid f.eks. nazistiske og høyreekstreme grupperinger i Norge spiller så sterkt på denne kulturen og denne tiden, altså der Norge var en stormakt. I lys av hva disse vikingene gjorde når det gjaldt drap, plyndring og overgrep, så synes jeg egentlig ikke det er noe å være stolte av. Litt som Italia og romerriket, som du nevner.

Jeg har et inntrykk av at f.eks. Sverige i større grad spiller på Carl 12. (Carolus Rex) og den delen av historien, og ikke vikingtiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...