Gå til innhold

Er ufør egentlig så lite betalt som alle skal ha det til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

25.000 utbetalt netto. Vil si det er ganske mye. Hadde jeg røyke eller snusa kan jeg skjønne man har dårlig råd, men da velger man det selv. Ellers er uføren veldig bra. 

Om man betaler 11.000kr i husleie og 1000kr i strøm. 250 mobil. 500 forsikringer. 500 månedskort offentlig transport. 250 legeregninger hvis man betaler 3000 i året på maks frikort. 

Så 13.500 på faste og det jeg vil si er de nødvendige regningene. Så klarer man seg som kvinne fint på 2000-3000 til mat og menn 3-4000.

Da sitter man igjen med nesten 10.000kr til sparing og alt annet unødvendig forbruk i måneden. 

Hvorfor klager folk over ufør? 

Anonymkode: 794f3...6eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
55 minutes ago, AnonymBruker said:

25.000 utbetalt netto. Vil si det er ganske mye. Hadde jeg røyke eller snusa kan jeg skjønne man har dårlig råd, men da velger man det selv. Ellers er uføren veldig bra. 

Om man betaler 11.000kr i husleie og 1000kr i strøm. 250 mobil. 500 forsikringer. 500 månedskort offentlig transport. 250 legeregninger hvis man betaler 3000 i året på maks frikort. 

Så 13.500 på faste og det jeg vil si er de nødvendige regningene. Så klarer man seg som kvinne fint på 2000-3000 til mat og menn 3-4000.

Da sitter man igjen med nesten 10.000kr til sparing og alt annet unødvendig forbruk i måneden. 

Mange betaler vel mer enn 11K i husleie, har bil, har ekstra helseutgifter (medisin som ikke er på blå resept, etc.), sliter med gammel gjeld, etc?

Anonymkode: c5479...175

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette var et lite nyansert regnestykke.

Bokostnader er for de fleste vesentlig høyere. Med dagens matpriser er 2-4000 knapt. Sifo sier i snitt 3500-4000 per person. Endel har også behov for spesialkost som er vesentlig dyrere. Ønsker man et normalt, sunt og næringsrikt kosthold er disse summene knappe.

Jeg fikk frikort i februar men går på endel medisiner som ikke fås på blå resept så da kommer jo den kostnaden i tillegg. Jeg mottar i tillegg nødvendige helsetjenester fra en annen kommune og reisen dit 1-2 ganger i uken dekkes ikke. 

Her jeg bor er man avhengig av bil så da kommer alle kostnader i forbindelse med det også.

For de som bor i de dyreste strømsonene er nok 1000kr i snitt også litt knapt, spesielt mtp den lange kalde vinteren som var nå. Om man da i tillegg bor i en eldre trekkfull bolig og må fyre med ved så øker oppvarmingskost vesentlig. 

Eier man bolig selv kommer kommunale avgifter i tillegg. For å ikke glemme vedlikehold av bolig (reperasjoner, rør/elektrisk/tak, oppgraderinger, maling, evt husleie/fellesutgifter i tillegg til boliglån. 

I forhold til mange andre land synes jeg Norge har et generøst velferdssystem, men de som lever på de laveste satsene lever på ingen måte i luksus. 

Jeg har forøvrig ca 33000 utbetalt, som er mer enn mange uføre men samtidig vesentlig mindre enn da jeg var i arbeid. Da blir også overgangen fra lønnet arbeid til uføretrygd veldig merkbar.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg lever helt greit på trygden min, men det er mange faktorer som påvirker. Bil og barn koster mye, boligprisene varierer sterkt med hvor man bor. 

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Liker at du våkner 3 på natta for å fortelle oss hvor bra økonomisk det er å være ufør 😅

Mer presist er det vel å si at det er bra økonomiskt å være nordmann, selv om en tilhører den fattigste gruppen nordmenn, gitt rimelige utgifter og ikke behov for bil og ingen barn (kan at en flytter vekk fra supportnettverket sitt som kan være vanskelig for uføre mennesker). Det er korrekt

3000 i året i ekstrautgifter relatert til helse var en god vits forøvrig, du bør prøve å bli så syk at du kvalifiserer for ufør og se hvordan livet ditt blir og hvilke ekstra kostander du ikke tenker over dukker opp relatert til sykdommen som du ikke vil få dekket noe sted. 

Anonymkode: ccd48...6fb

AnonymBruker
Skrevet

rettelse ord forsvant : "kan kreve at en flytter vekk"

Anonymkode: ccd48...6fb

AnonymBruker
Skrevet

du glemmer alt forsikringer, diverse avgifter, det er mye du glemmer her. NEI det er ikke lønnsomt å være på uføre.

Anonymkode: 7e657...ae4

Worrisome_plenty
Skrevet

F.eks. å kjøpe bolig er ganske vanskelig for en med 25k i trygd. De månedlige rentene vil ikke være mulig å betale. Samtidig er bostøtten kraftig redusert og nå får du ikke bostøtte når du har 25k utbetalt.

Jo dyrere alt blir jo vanskeligere blir det å få det til å gå rundt.

Selv har jeg flaks for jeg kjøpte bolig til 400000 på nittitallet og dermed bor billig med nedbetalt leilighet. I dag koster min bolig 652% mer. I dag ville jeg vært prisgitt et mangelfullt leiemarked. Så det har gått nedover med velferdstaten.

UtakknemligDiva
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (8 timer siden):

F.eks. å kjøpe bolig er ganske vanskelig for en med 25k i trygd. De månedlige rentene vil ikke være mulig å betale. Samtidig er bostøtten kraftig redusert og nå får du ikke bostøtte når du har 25k utbetalt.

Jo dyrere alt blir jo vanskeligere blir det å få det til å gå rundt.

Selv har jeg flaks for jeg kjøpte bolig til 400000 på nittitallet og dermed bor billig med nedbetalt leilighet. I dag koster min bolig 652% mer. I dag ville jeg vært prisgitt et mangelfullt leiemarked. Så det har gått nedover med velferdstaten.

Hvorfor får man ikke støtte? Hvor fattig er den jævla staten? jeg betaler faen meg 15-20.000 i mnd i skatt!!!! men hvor går de pengene? Staten skal ha omtrent alt, har ikke råd til å gi noe tilbake.

Og for en gjeng ordinære kveg vi er. Vi løper til jobb og jobber mange timer hver dag vi. Og så er utgiftene større enn hva man klarer å spare. Sunn mat er selvfølgelig dyrere, men hvorfor det tro? Det er jo gjort mer med ferdigmaten. Det er helt åpenbart at en viss industri vil at vi skal være syke.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, UtakknemligDiva said:

Hvorfor får man ikke støtte? Hvor fattig er den jævla staten? jeg betaler faen meg 15-20.000 i mnd i skatt!!!! men hvor går de pengene? Staten skal ha omtrent alt, har ikke råd til å gi noe tilbake.

Du tror ikke staten bruker penger på noe som kommer innbyggerene tilgode? Skattepengene dine går til:

Hovedposter i statsbudsjettet (utgifter)

1. Folketrygden (pensjoner, trygd, NAV)

• ca. 700 mrd. kr
  • Alderspensjon, uføretrygd, sykepenger, dagpenger

2. Kommuner og fylker (rammetilskudd)

• ca. 280 mrd. kr
  • Skole, barnehage, eldreomsorg, lokale tjenester

3. Helse og sykehus

• ca. 240–390 mrd. kr (ulike måter å gruppere)
  • Sykehus, spesialisthelsetjenester, psykisk helse

4. Forsvar

• ca. 165–180 mrd. kr
  • Militær drift, investeringer, beredskap

5. Utdanning og forskning

• ca. 110–120 mrd. kr
  • Universitet, høgskoler, forskning

6. Samferdsel (vei, tog, kollektiv)

• ca. 100–105 mrd. kr
  • Veibygging, jernbane, kollektivtransport

7. Bistand (utviklingshjelp)

• ca. 50–60 mrd. kr
  • Internasjonal bistand

8. Barn og familie

• ca. 30–40 mrd. kr
  • Barnetrygd, kontantstøtte, familieordninger

9. Politi og justis

• ca. 30–40 mrd. kr
  • Politi, domstoler, fengsler

10. Landbruk, klima, kultur m.m.

• ca. 50–100 mrd. kr samlet
  • Subsidier, kultur, miljøtiltak, næring

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette kan bare være et trolleinnlegg. Så du tror alle uføretrygdede har de utgiftene og summene som du skriver her? Forstår jo at du skal provosere her. Ingen har like utgifter slik du skriver her. For et liv enkelte har.

Anonymkode: 0a801...840

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du tror ikke staten bruker penger på noe som kommer innbyggerene tilgode? Skattepengene dine går til:

Hovedposter i statsbudsjettet (utgifter)

1. Folketrygden (pensjoner, trygd, NAV)

• ca. 700 mrd. kr
  • Alderspensjon, uføretrygd, sykepenger, dagpenger

Ja den helvetes alderdommen skal jo ta sin del av kaka. Må holde igjen mange goder mens man kan leve livet, man skal jo bli gammel en gang………

2. Kommuner og fylker (rammetilskudd)

• ca. 280 mrd. kr
  • Skole, barnehage, eldreomsorg, lokale tjenester

De legger ned skoler, slik at de som bor lenger ut i landet på pendle nesten 2 timer bare 1 vei! 

3. Helse og sykehus

• ca. 240–390 mrd. kr (ulike måter å gruppere)
  • Sykehus, spesialisthelsetjenester, psykisk helse

Hvorfor er det så milelange køer? Jeg kjenner noen som har fått sykdommer, men de må dekke operasjon selv. Hvorfor det?!?! Har selv hatt store smerter forårsaket av dritt gener, men de mente det ikke var alvorlig nok. Hvem er de til å si at det ikke er alvorlig nok?? Jeg måtte leve i smerte helvete pga dritt gener, men det e mulig å operere det. Men dritt staten mener man skal få skader av det først. Jeg klarte til slutt å finne en lege som gikk med på det og jeg fikk det dekket. 

4. Forsvar

• ca. 165–180 mrd. kr
  • Militær drift, investeringer, beredskap

Dette er en bra ting. men kan ikke politikerne heller sendes til å krige med hverandre? De i forsvaret er liksom bare verdiløse slaver som skal beskytte et land og svi for det verdenslederne driver med.

5. Utdanning og forskning

• ca. 110–120 mrd. kr
  • Universitet, høgskoler, forskning

Synes nesten alle studier koster ekstremt.

6. Samferdsel (vei, tog, kollektiv)

• ca. 100–105 mrd. kr
  • Veibygging, jernbane, kollektivtransport

Det er ingen air condition på kollektivtrafikken i Oslo. Togene her går heller aldri full strekning. ALLTID buss for tog. På vinteren kan du garantere at det ikke går. Det samme gjelder trikk og buss. Ett snøfnugg og hele trafikken stopper.

7. Bistand (utviklingshjelp)

• ca. 50–60 mrd. kr
  • Internasjonal bistand

Og likevel er det full nød. Og tigging «vipps til xxx nå» trist musikk i bakgrunnen, for å vekke følelser i oss. Dette er altså fra vår netto lønn.

8. Barn og familie

• ca. 30–40 mrd. kr
  • Barnetrygd, kontantstøtte, familieordninger

Hvorfor sliter så mange da?

9. Politi og justis

• ca. 30–40 mrd. kr
  • Politi, domstoler, fengsler

Mye henlegges.

10. Landbruk, klima, kultur m.m.

• ca. 50–100 mrd. kr samlet
  • Subsidier, kultur, miljøtiltak, næring

Bondene tjener mye mindre enn de skulle gjort.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

3000 i året i ekstrautgifter relatert til helse var en god vits forøvrig, du bør prøve å bli så syk at du kvalifiserer for ufør og se hvordan livet ditt blir og hvilke ekstra kostander du ikke tenker over dukker opp relatert til sykdommen som du ikke vil få dekket noe sted. 

Man trenger ikke være syk for å kvalifisere til uføretrygd, det holder å defineres som syk. Og det er jo helt rasjonelt egentlig, når det overordnede målet er å opprettholde samfunnsløgnen og redusere demokratiet til en tilskuersport. På den måten kjøper/truer staten kritiske stemmer og opposisjonelle til taushet, uten å bryte noen menneskerettigheter.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, psykedeliker said:

Man trenger ikke være syk for å kvalifisere til uføretrygd, det holder å defineres som syk.

Nei, behøver ikke defineres som syk. For å kvalifisere til uføretrygd må inntektsevnen være varig nedsatt med minst 50 prosent.

AnonymBruker
Skrevet
36 minutes ago, UtakknemligDiva said:

Ja den helvetes alderdommen skal jo ta sin del av kaka. Må holde igjen mange goder mens man kan leve livet, man skal jo bli gammel en gang………

De legger ned skoler, slik at de som bor lenger ut i landet på pendle nesten 2 timer bare 1 vei! 

Hvorfor er det så milelange køer? Jeg kjenner noen som har fått sykdommer, men de må dekke operasjon selv. Hvorfor det?!?! Har selv hatt store smerter forårsaket av dritt gener, men de mente det ikke var alvorlig nok. Hvem er de til å si at det ikke er alvorlig nok?? Jeg måtte leve i smerte helvete pga dritt gener, men det e mulig å operere det. Men dritt staten mener man skal få skader av det først. Jeg klarte til slutt å finne en lege som gikk med på det og jeg fikk det dekket. 

Dette er en bra ting. men kan ikke politikerne heller sendes til å krige med hverandre? De i forsvaret er liksom bare verdiløse slaver som skal beskytte et land og svi for det verdenslederne driver med.

Synes nesten alle studier koster ekstremt.

Det er ingen air condition på kollektivtrafikken i Oslo. Togene her går heller aldri full strekning. ALLTID buss for tog. På vinteren kan du garantere at det ikke går. Det samme gjelder trikk og buss. Ett snøfnugg og hele trafikken stopper.

Og likevel er det full nød. Og tigging «vipps til xxx nå» trist musikk i bakgrunnen, for å vekke følelser i oss. Dette er altså fra vår netto lønn.

Hvorfor sliter så mange da?

Mye henlegges.

Bondene tjener mye mindre enn de skulle gjort.

Det koster å finansiere en moderne velferdsstat. Kanskje du vil betale mer skatt for å gjøre tjenestene bedre?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å kvalifisere til uføretrygd må inntektsevnen være varig nedsatt med minst 50 prosent.

Det er nok teknisk riktig ja, men i praksis blir det det samme.

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det koster å finansiere en moderne velferdsstat. Kanskje du vil betale mer skatt for å gjøre tjenestene bedre?

Nei for de bruker pengene der det ikke trengs, og det funker tydeligvis ikke selv om de bruker dem heller. 

psykedeliker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (Akkurat nå):

Nei for de bruker pengene der det ikke trengs, og det funker tydeligvis ikke selv om de bruker dem heller. 

Her er du inne på noe. Men det er nok konfliktskyheten hos vanlige folk som er det største problemet. Nordmenn har en lavt utviklet kultur for å protestere mot - og stille krav til - myndighetene, der kan vi nok lære litt av andre kulturer.

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (1 time siden):

Her er du inne på noe. Men det er nok konfliktskyheten hos vanlige folk som er det største problemet. Nordmenn har en lavt utviklet kultur for å protestere mot - og stille krav til - myndighetene, der kan vi nok lære litt av andre kulturer.

Vi har lavt utviklet kultur generelt. Vi har ekstrem drikking i helgene. Vi vil bare ha det stille. (ja det er alltid noen som skal klage på at russen spiller musikk). 

Ellers er alt likt over alt. Alle kopierer alle. Og vi har ikke noe temperament. Synes det er kjipt å presentere meg som norsk i utlandet. 

Endret av UtakknemligDiva
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli lite utbetalt vis en må til tannlegen eller andre store utgifter. 

Anonymkode: 0dd37...416

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...