Gå til innhold

Tror dere ensom eller de som er alene tenker/grubler mer enn andre?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Få å snakke med eller være med. Sitter mye hjemme av diverse grunner. Masse tid. Er det derfor? 
 

Mine tanker i dag. Gratulerte en på Facebook. Alle fikk likes og takk i kommentarfeltet. Eneste jeg som bare fikk likes. Hvorfor? Ville det såret? 
 

Hvordan kan foreldre ikke vill ta kontakt eller ha kontakt? Synes det er veldig dårlig og skjønner det ikke. 
 

Hvorfor kan en venn dumpe deg uten varsel eller noen beskjed? Er det dårlig gjort? 
 

Skjønner ikke hva vi holder på med i dette livet. Hva er meningen? Hvorfor kan et barn på 2 år dø? Hvorfor skal det være så store forskjeller på folk? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Videoannonse
Annonse
psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitter mye hjemme av diverse grunner.

Hva er "diverse grunner"?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Få å snakke med eller være med. Sitter mye hjemme av diverse grunner. Masse tid. Er det derfor? 
 

Mine tanker i dag. Gratulerte en på Facebook. Alle fikk likes og takk i kommentarfeltet. Eneste jeg som bare fikk likes. Hvorfor? Ville det såret? 
 

Hvordan kan foreldre ikke vill ta kontakt eller ha kontakt? Synes det er veldig dårlig og skjønner det ikke. 
 

Hvorfor kan en venn dumpe deg uten varsel eller noen beskjed? Er det dårlig gjort? 
 

Skjønner ikke hva vi holder på med i dette livet. Hva er meningen? Hvorfor kan et barn på 2 år dø? Hvorfor skal det være så store forskjeller på folk? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Det gjelder å skaffe seg en bråte hobbies.

Anonymkode: 277c7...7a1

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Hva er "diverse grunner"?

Sykemeldt, ufør, pensjonist osv. 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det gjelder å skaffe seg en bråte hobbies.

Anonymkode: 277c7...7a1

Ja, kan være greit det. Problemet er om man er låst til hjemmet. 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet

Det kan absolutt hjelpe å få seg hobbyer, noe mer meningsfullt å fordrive tiden med. Det trenger ikke være noe som må være utenfor hjemmet, hvis man av ulike grunner ikke kan gå ut.

Men noen ganger er man så låst i egne negative tanker og tankemønster at man kan trenge hjelp via psykolog og/eller medisin for å komme ut av det. 

 

Anonymkode: 20d96...5cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan absolutt hjelpe å få seg hobbyer, noe mer meningsfullt å fordrive tiden med. Det trenger ikke være noe som må være utenfor hjemmet, hvis man av ulike grunner ikke kan gå ut.

Men noen ganger er man så låst i egne negative tanker og tankemønster at man kan trenge hjelp via psykolog og/eller medisin for å komme ut av det. 

 

Anonymkode: 20d96...5cd

Ja, kan være fint med noen  hobbyer.
 

Tror du det er mulig å komme ut av når ikke situasjonen er annerledes? Kan det hjelpe med psykolog når livet er likt? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet
17 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja, kan være greit det. Problemet er om man er låst til hjemmet. 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Det er mye en kan drive med inne hjemme.

Anonymkode: 277c7...7a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye en kan drive med inne hjemme.

Anonymkode: 277c7...7a1

Har du eksempler? 
 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, kan være fint med noen  hobbyer.
 

Tror du det er mulig å komme ut av når ikke situasjonen er annerledes? Kan det hjelpe med psykolog når livet er likt? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Ja, fordi det handler ikke om å endre det i situasjonen man ikke kan endre. Det handle om å endre egne reaksjoner og tankemønstre på det som skjer.

Anonymkode: 20d96...5cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, fordi det handler ikke om å endre det i situasjonen man ikke kan endre. Det handle om å endre egne reaksjoner og tankemønstre på det som skjer.

Anonymkode: 20d96...5cd

Har vurdert det lenge, men synes sånt er skummelt. Utlevere seg selv og om det i hele tatt hjelper. Erfaring med det som er bra? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vurdert det lenge, men synes sånt er skummelt. Utlevere seg selv og om det i hele tatt hjelper. Erfaring med det som er bra? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Hva har du å tape på å prøve?

Anonymkode: 20d96...5cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har du å tape på å prøve?

Anonymkode: 20d96...5cd

Ingenting egentlig. Uten at det sikkert koster en del. Så burde sikkert gjøre det. Som et forsøk. 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Lillemus
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du eksempler? 
 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Samlerhobbyer, scrapbooking, matlaging, musikk, potteplanter, yoga, tegning, maling, søm, strikking og annet håndarbeide... 

Nattestid
Skrevet

Jeg tror det handler mye om personlighet, tror ikke at alle reflekterer og grubler like mye. Men handler klart også om at har man mer tid til å gruble og tenke, så gjør man det gjerne og. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har du eksempler? 
 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Kreative hobbyer

  • Tegning og skissing
  • Maling (akryl, akvarell, digital kunst)
  • Skriving (fortellinger, poesi, blogg)
  • Fotoredigering / bildebehandling
  • Grafisk design (Illustrator, Photoshop, Figma)
  • Scrapbooking
  • Origami og papirhåndverk

Musikk og lyd

  • Spille instrument (gitar, piano, synth)
  • Produksjon av musikk i DAW (f.eks. Ableton, Reaper)
  • Lyddesign og sampling
  • Podcasting
  • DJ-miksing hjemme

Teknologi og programmering

  • Lære programmering (Python, C#, etc.)
  • Lage små apper eller spill
  • Elektronikkprosjekter (Arduino, Raspberry Pi)
  • Bygge plugins (VST/CLAP)
  • Hjemmeserver / NAS-oppsett

Håndverk

  • Strikking og hekling
  • Modellbygging (fly, biler, tog)
  • 3D-printing og design
  • Trearbeid (små prosjekter)
  • Smykkelaging

Spill og underholdning

  • Videospill
  • Brettspill (solo eller digitalt)
  • Puslespill
  • Rollespill (D&D, solo RPG)
  • Sjakk og strategispill

Læring og selvutvikling

  • Språklæring
  • Online kurs (Coursera, Udemy)
  • Lesing av fagbøker
  • Notatteknikker og systemer (Zettelkasten)

Hjem og livsstil

  • Matlaging og baking
  • Kaffe- eller te-testing
  • Innendørs plantepleie
  • Organisering og minimalisme
  • DIY-reparasjoner hjemme

Anonymkode: 277c7...7a1

AnonymBruker
Skrevet
Lillemus skrev (5 timer siden):

Samlerhobbyer, scrapbooking, matlaging, musikk, potteplanter, yoga, tegning, maling, søm, strikking og annet håndarbeide... 

Takk for tips! 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet
Nattestid skrev (4 timer siden):

Jeg tror det handler mye om personlighet, tror ikke at alle reflekterer og grubler like mye. Men handler klart også om at har man mer tid til å gruble og tenke, så gjør man det gjerne og. 

Ja, tenker det er en kombinasjon der. 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kreative hobbyer

  • Tegning og skissing
  • Maling (akryl, akvarell, digital kunst)
  • Skriving (fortellinger, poesi, blogg)
  • Fotoredigering / bildebehandling
  • Grafisk design (Illustrator, Photoshop, Figma)
  • Scrapbooking
  • Origami og papirhåndverk

Musikk og lyd

  • Spille instrument (gitar, piano, synth)
  • Produksjon av musikk i DAW (f.eks. Ableton, Reaper)
  • Lyddesign og sampling
  • Podcasting
  • DJ-miksing hjemme

Teknologi og programmering

  • Lære programmering (Python, C#, etc.)
  • Lage små apper eller spill
  • Elektronikkprosjekter (Arduino, Raspberry Pi)
  • Bygge plugins (VST/CLAP)
  • Hjemmeserver / NAS-oppsett

Håndverk

  • Strikking og hekling
  • Modellbygging (fly, biler, tog)
  • 3D-printing og design
  • Trearbeid (små prosjekter)
  • Smykkelaging

Spill og underholdning

  • Videospill
  • Brettspill (solo eller digitalt)
  • Puslespill
  • Rollespill (D&D, solo RPG)
  • Sjakk og strategispill

Læring og selvutvikling

  • Språklæring
  • Online kurs (Coursera, Udemy)
  • Lesing av fagbøker
  • Notatteknikker og systemer (Zettelkasten)

Hjem og livsstil

  • Matlaging og baking
  • Kaffe- eller te-testing
  • Innendørs plantepleie
  • Organisering og minimalisme
  • DIY-reparasjoner hjemme

Anonymkode: 277c7...7a1

Takk for tips! Mange alternativer der. 

Anonymkode: 4fc87...8e5

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har lyst å ta noen andre av spm jeg hadde i hovedinnlegget? 

Anonymkode: 4fc87...8e5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...