Gå til innhold

Den farlige maten


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

I det siste har det vært oppe i media at det finnes mye akrylamid i chips og brød og annet stekt mat. Det er flott at vi blir bevisstgjort på det.

Men det irriterer meg at det ikke taes opp i media om farlige tilsetningstoffer som også tilsettes i maten. Ikke alle er skadelige, men en god del. Jeg har kjøpt ei bok som viser hvilke tilsetningsstoffer/konserveringsmidler som ikke er bra for helsen. Det er veldig mange matvarer som inneholder tilsetningstoffer som er skadelige. Jeg kjøper minst mulig av desse matsortene. Hadde vi vært flere som også ble bevisst på desse og unngått og kjøpt matvarer med de skadelige tilsetningsstoffene, så ville produsentene helt sikkert lagd mat som heller inneholdt konserveringssmidler som ikke var farlige.

Jeg blir så pottesur om jeg har kjøpt en matvare som inneholder skadelige e-stoff hvis jeg ikke var oppmerksom nok når jeg kjøpte den, ja til og med har jeg kastet slik mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"I det siste" - det er vel faktisk først i dag at dette med akrylamid har blitt en sak? *pirker* Det svenske Livsmedelverket hadde jo pressekonferanse tidligere i dag, og det er etter den at de store oppslagene har kommet.

Angående dette med kunstige tilsetningsstoffer - er ikke dette noe alle egentlig er klar over, men stort sett velger å se bort fra allikevel, fordi varene som inneholder disse tross alt er i butikkene? Det er jo også snakk om et doseringsspørsmål her - de aller, aller fleste må opp i anselige doser før man kan si at stoffene er helsefarlige (ser bort fra de som reagerer med allergi på stoffene nå).

Dessuten: dette er jo bare nyhetsstoff én gang - etter det har det tapt nyhetens interesse og noe nytt kommer på forsidene. Dette med at kunstige tilsetningsstoffer er potensielt helseskadelige er jo allerede "gammelt nytt". Det er jo ikke avisenes ansvar å drive helseundervisning. Hvordan hadde du sett for deg at slik informasjon skulle spres? Den ligger jo tilgjengelig for alle på ulike nettsteder og hos forskjellige forbrukerorganisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

"I det siste" - det er vel faktisk først i dag at dette med akrylamid har blitt en sak? *pirker* Det svenske Livsmedelverket hadde jo pressekonferanse tidligere i dag, og det er etter den at de store oppslagene har kommet.

Angående dette med kunstige tilsetningsstoffer - er ikke dette noe alle egentlig er klar over, men stort sett velger å se bort fra allikevel, fordi varene som inneholder disse tross alt er i butikkene? Det er jo også snakk om et doseringsspørsmål her - de aller, aller fleste må opp i anselige doser før man kan si at stoffene er helsefarlige (ser bort fra de som reagerer med allergi på stoffene nå).

Dessuten: dette er jo bare nyhetsstoff én gang - etter det har det tapt nyhetens interesse og noe nytt kommer på forsidene. Dette med at kunstige tilsetningsstoffer er potensielt helseskadelige er jo allerede "gammelt nytt". Det er jo ikke avisenes ansvar å drive helseundervisning. Hvordan hadde du sett for deg at slik informasjon skulle spres? Den ligger jo tilgjengelig for alle på ulike nettsteder og hos forskjellige forbrukerorganisasjoner.

Det er mange som ikke er så opptatt av hva de spiser, bare det smaker godt. Media er ofte den eneste makt som kan nå inn til desse.

Du skriver at det er så små mengder av de skadelige tilsetningstoffene at det ikke har noen betydning. Det kunne sikkert vært riktig om det kun var en matvare du spiste i løpet av en dag som inneholdt det, men når du legger sammen f.eks E211 fra både syltetøyet, ketshjupen, majonesen, brusen, baconosten, safta og mye mere, så begynner du å komme opp i en viss mengde hvor jeg tror det øker sjangsen for kreft. Kanskje du skal ta en titt i kjøleskapet ditt å se?Mange putter i seg E211 hver dag fra mange ulike varer. Jeg gjorde også det før helt til en person gjorde meg oppmerksom på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som ikke er så opptatt av hva de spiser, bare det smaker godt. Media er ofte den eneste makt som kan nå inn til desse.

Du skriver at det er så små mengder av de skadelige tilsetningstoffene at det ikke har noen betydning. Det kunne sikkert vært riktig om det kun var en matvare du spiste i løpet av en dag som inneholdt det, men når du legger sammen f.eks E211 fra både syltetøyet, ketshjupen, majonesen, brusen, baconosten, safta og mye mere, så begynner du å komme opp i en viss mengde hvor jeg tror det øker sjangsen for kreft. Kanskje du skal ta en titt i kjøleskapet ditt å se?Mange putter i seg E211 hver dag fra mange ulike varer. Jeg gjorde også det før helt til en person gjorde meg oppmerksom på det.

Ut fra den lista du ramser opp der ser jeg ut til å være på den sikre side.. Jæk! ;o) Jeg er faktisk en relativt bevisst forbruker når alt kommer til alt, så meg skal du ikke være bekymret for.

Men spøk til side: mener du virkelig at det skal være en artikkel i avisa ukentlig som gjør oppmerksom på dette? Hvor tjukke skal avisene være da, dersom alt som er potensielt helseskadelig skal advares mot via avisene, igjen og igjen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra den lista du ramser opp der ser jeg ut til å være på den sikre side.. Jæk! ;o) Jeg er faktisk en relativt bevisst forbruker når alt kommer til alt, så meg skal du ikke være bekymret for.

Men spøk til side: mener du virkelig at det skal være en artikkel i avisa ukentlig som gjør oppmerksom på dette? Hvor tjukke skal avisene være da, dersom alt som er potensielt helseskadelig skal advares mot via avisene, igjen og igjen..?

Hehe...da ville avisene fylt seg opp, ja.

1.side: "E-stoffer er ikke sunne"

2.side: "For mye sol er skadelig" og "Smør barna godt om sommeren"

3.side: "Bruk redningsvest", "Slik får man kjønnssykdommer" og "Stekt mat kan gi kreft - spis mer grønnsaker"

4. side: "Tørk ikke puddelen i mikrobølgeovnen"

etc.etc.

*unnskylder ydmykt for å ha ødelagt en seriøs tråd og lover (nesten) at det ikke skal gjenta seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...da ville avisene fylt seg opp, ja.

1.side: "E-stoffer er ikke sunne"

2.side: "For mye sol er skadelig" og "Smør barna godt om sommeren"

3.side: "Bruk redningsvest", "Slik får man kjønnssykdommer" og "Stekt mat kan gi kreft - spis mer grønnsaker"

4. side: "Tørk ikke puddelen i mikrobølgeovnen"

etc.etc.

*unnskylder ydmykt for å ha ødelagt en seriøs tråd og lover (nesten) at det ikke skal gjenta seg*

Skjerp deg, malun!

*morsk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, det er alltid folk som tror at det som er tillatt å selge er ufarlig. Noen stoler blindt på at "myndighetene" passer på oss og forbyr skadelige stoffer - de fleste mennesker (tør jeg påstå) går også rundt og tror at den mengden som er angitt som max daglig inntak er en slags gudegitt greie, og at bare man holder seg under den er man på den sikre siden.

Selv får jeg i meg tilsetningsstoffer kun når jeg spiser ute (eller hos andre folk...). Min egen husholdning er kjemisk (he!) fritt for kjemi, noe jeg regner med vil komme ungene mine tilgode hele livet. De eneste fargestoffer de har fått i seg er trykkefargene i bøker og blader de har spist...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...