Gå til innhold

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Er litt interessert i å prøve dette og lurer på om jeg skal få en time til legen for å få det, men får vel ikke time før høsten nå. Sånn er det på legesenteret om sommeren, min venninne skal begynne på det i morgen så håper det går bra med henne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan høre med fastlegen din. 

Endret av Musikk
stjernestøv
Skrevet
Musikk skrev (1 minutt siden):

Du kan høre med fastlegen din. 

Ja kan jo det, venninna mi sku få hjelp av rus og psykisk helse de første gangene og det kunne jo jeg og ha gjort. 

Skrevet

Slankesprøyter er veldig effektivt for mange. Utfordringen er at hvis man ikke tar tak i årsaken til at man overspiser/spiser usunt så vil man som regel ramle tilbake til gamle vaner når man slutter på sprøytene igjen.

Sprøytene reduserer appetitten, men den vil jo komme tilbake når man slutter på dem. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (34 minutter siden):

Er litt interessert i å prøve dette og lurer på om jeg skal få en time til legen for å få det, men får vel ikke time før høsten nå. Sånn er det på legesenteret om sommeren, min venninne skal begynne på det i morgen så håper det går bra med henne. 

Overspiser du av emosjonelle grunner? Bruk pengene på samtaleterapi hos en god psykiater istedenfor?

Anonymkode: 4b1c7...3c8

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Overspiser du av emosjonelle grunner? Bruk pengene på samtaleterapi hos en god psykiater istedenfor?

Anonymkode: 4b1c7...3c8

Ja gjør nok det, er ikke privat psykiater her men har fact. Tror ikke han kan noe om sånt men vernepleier vil jeg skal gå til ernæringsfysiolog pga høyt kolesterol. 

Glitter
Skrevet

Undersøkelser viser at når man slutter på de så går man opp igjen. Så man må gå på en vedlikeholdsdose for å holde vekta. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

Undersøkelser viser at når man slutter på de så går man opp igjen. Så man må gå på en vedlikeholdsdose for å holde vekta. 

Ok. Da får jeg gå på vedlikeholdsdose da, holder sikkert med en liten dose. Men vil helst ha rybelsus som er det samme i pilleform, men en sommer jeg ville ha det sa legesenteret at jeg fikk ikke time og at det kunne vente til høsten. De tok bare inn ting som hastet om sommeren. 

Skrevet
stjernestøv skrev (23 minutter siden):

Men vil helst ha rybelsus som er det samme i pilleform

Det kan være litt tricky å få Rybelsus, i og med at den (tåpelig nok) kun har diabetes som indikasjon. Men det er jo samme virkestoff som Wegovy.

Et større problem med Rybelsus er at effekten er veldig uforutsigbar. Kort sagt fordi semaglutid (virkestoffet) i veldig liten grad tas opp av kroppen via tarmen, slik at det som skjer er at du får en veldig stor dose og så tas en bitteliten del av stoffet opp. Denne bittelille delen kan imidlertid variere veldig fra person til person, slik at noen får ingen effekt og andre igjen får masse bivirkninger. Det er mye mer forutsigbart å bruke sprøyte, det gjør ikke vondt og du trenger bare å ta den en gang i uka. Kan du bruke sprøyte, bør du gjøre det.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (3 minutter siden):

Det kan være litt tricky å få Rybelsus, i og med at den (tåpelig nok) kun har diabetes som indikasjon. Men det er jo samme virkestoff som Wegovy.

Et større problem med Rybelsus er at effekten er veldig uforutsigbar. Kort sagt fordi semaglutid (virkestoffet) i veldig liten grad tas opp av kroppen via tarmen, slik at det som skjer er at du får en veldig stor dose og så tas en bitteliten del av stoffet opp. Denne bittelille delen kan imidlertid variere veldig fra person til person, slik at noen får ingen effekt og andre igjen får masse bivirkninger. Det er mye mer forutsigbart å bruke sprøyte, det gjør ikke vondt og du trenger bare å ta den en gang i uka. Kan du bruke sprøyte, bør du gjøre det.

Å det visste jeg ikke, takk for info. Nei da kan jeg jo ikke ta den når det er sånn, får vel til sprøyte jeg og når andre gjør det. Er vel ikke så komplisert, bare de viser meg hvordan jeg skal gjøre det. Trodde det var hver dag jeg hehe. 

frosken
Skrevet
stjernestøv skrev (14 timer siden):

Å det visste jeg ikke, takk for info. Nei da kan jeg jo ikke ta den når det er sånn, får vel til sprøyte jeg og når andre gjør det. Er vel ikke så komplisert, bare de viser meg hvordan jeg skal gjøre det. Trodde det var hver dag jeg hehe. 

Er du sikker på at du ønsker å bruke så mye penger i årevis på dette?

emilie321
Skrevet

Fikk ozempic en god stund, men fikk så mange bivirkninger at jeg måtte slutte. Synes livskvaliteten sank med den sprøyta. Nå har jeg greid å gått ned 12kg på ca 1,5 år uten noe hjelpemidler. Det går sakte, men har bedre livskvalitet nå. Så det er ikke alltid bare bare å gå på slike medisiner.  

frosken
Skrevet
emilie321 skrev (14 minutter siden):

Fikk ozempic en god stund, men fikk så mange bivirkninger at jeg måtte slutte. Synes livskvaliteten sank med den sprøyta. Nå har jeg greid å gått ned 12kg på ca 1,5 år uten noe hjelpemidler. Det går sakte, men har bedre livskvalitet nå. Så det er ikke alltid bare bare å gå på slike medisiner.  

Jeg synes det er underkommunisert at mange får redusert livskvalitet ved bruken av disse medisinene. Som du sier, så er det fortsatt mulig for veldig mange å få redusert vekt og økt aktivitetsnivået på en god måte. 

Ved å klare å gå ned 12 kg, så har du sørget for den vektreduksjonen som har desidert størst helsemessig gevinst:-)

stjernestøv
Skrevet
frosken skrev (31 minutter siden):

Er du sikker på at du ønsker å bruke så mye penger i årevis på dette?

Vet ikke jeg, kan jo gå ned naturlig og. 

stjernestøv
Skrevet
emilie321 skrev (21 minutter siden):

Fikk ozempic en god stund, men fikk så mange bivirkninger at jeg måtte slutte. Synes livskvaliteten sank med den sprøyta. Nå har jeg greid å gått ned 12kg på ca 1,5 år uten noe hjelpemidler. Det går sakte, men har bedre livskvalitet nå. Så det er ikke alltid bare bare å gå på slike medisiner.  

Ok, fikk du bivirkninger ja..det er ikke bra. Du er nå flink da som har gått ned :) Kanskje jeg og skal prøve naturlig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...