Gå til innhold

Hvordan vet man forskjell på alvorlige selvmordstanker og bare _tanker_?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vet ikke helt om jeg klarer spørre på den beste måten, men jeg lurer altså på det som står i overskriften. Det var jeg som opprettet tråden om selvmordstankene var en tvangstanke. Får tanker om at jeg kan jo bare *gjennomføre selvmord på en konkret måte*. Har egentlig ikke spesielt lyst til å dø, men har flere selvmordsforsøk bak meg. Hvordan vet jeg om jeg er trygg?

Anonymkode: be762...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med flere selvmordsforsøk har du nok en forhøyet risiko, men det betyr jo ikke at du ikke bestemmer selv hvorvidt du vil leve eller dø. 

Du spør om disse tankene er tvangstanker. Jeg tror egentlig ikke det. Tvangstanker er en egen lidelse, og det man får tvangstanker om er gjerne det man er redd for at skal skje. Ofte (dog ikke alltid) fører tvangstanker til mye angst og ubehag.

Med det sagt: Tanker om hvordan man potensielt kan ende livet uten noe særlig ønske om å dø, framstår for meg mer som eksistensielle tanker enn rene selvmordsplaner. Men her må nok helsepersonell gjøre vurderingen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! Jeg vet ikke helt om jeg klarer spørre på den beste måten, men jeg lurer altså på det som står i overskriften. Det var jeg som opprettet tråden om selvmordstankene var en tvangstanke. Får tanker om at jeg kan jo bare *gjennomføre selvmord på en konkret måte*. Har egentlig ikke spesielt lyst til å dø, men har flere selvmordsforsøk bak meg. Hvordan vet jeg om jeg er trygg?

Har du behandler?

Anonymkode: f83bf...aaf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

er du diagnostisert med tvangstanker ? 

Anonymkode: a95a7...51c

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (8 minutter siden):

Med flere selvmordsforsøk har du nok en forhøyet risiko, men det betyr jo ikke at du ikke bestemmer selv hvorvidt du vil leve eller dø. 

Du spør om disse tankene er tvangstanker. Jeg tror egentlig ikke det. Tvangstanker er en egen lidelse, og det man får tvangstanker om er gjerne det man er redd for at skal skje. Ofte (dog ikke alltid) fører tvangstanker til mye angst og ubehag.

Med det sagt: Tanker om hvordan man potensielt kan ende livet uten noe særlig ønske om å dø, framstår for meg mer som eksistensielle tanker enn rene selvmordsplaner. Men her må nok helsepersonell gjøre vurderingen. 

Du har et veldig godt poeng i det du skriver i første setning! Tar det til meg! Jeg tror det er ekstra vanskelig for meg fordi at jeg ikke har hatt tilgang på denne metoden å ta livet mitt på på lenge men jeg har det nå. Og det har på en måte alltid vært "min" metode.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du behandler?

Ja.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

er du diagnostisert med tvangstanker ? 

Nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har et veldig godt poeng i det du skriver i første setning! Tar det til meg! Jeg tror det er ekstra vanskelig for meg fordi at jeg ikke har hatt tilgang på denne metoden å ta livet mitt på på lenge men jeg har det nå. Og det har på en måte alltid vært "min" metode.

Ja.

Nei.

hvorfor tror du dette er tvangstanker da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvorfor tror du dette er tvangstanker da?

Fordi det føles slik.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det føles slik.

å, du mener du kan ha fått en tvangslidelse _nå_ mener du? 

Skrevet

Tar det til meg! Jeg tror det er ekstra vanskelig for meg fordi at jeg ikke har hatt tilgang på denne metoden å ta livet mitt på på lenge men jeg har det nå. Og det har på en måte alltid vært "min" metode.

Hei igjen, så bra.

Hvis jeg i min frivillige tjeneste skulle utforsket disse tankene dine, så ville jeg nok spurt om du hadde en grunn til å ikke ville leve. De aller fleste som er selvmordstruet har en nokså solid rasjonalisering rundt hvorfor (f.eks at man er en belastning for de rundt seg eller har det så jævlig at de ikke ser noen annen utvei).

Jeg vet jo f.eks om sikkert 50 måter man kan ta livet sitt på, men det er jo ikke noe problem i seg selv. Alle mennesker har jo mulighet til å gjøre dårlige og farlige valg hele tiden, men de fleste velger dem ikke. Jeg vet at jeg kan begynne med heroin i dag hvis jeg vil, og det er såklart farlig eller til og med dødelig. Men denne bevisstheten er jo i seg selv ikke farlig. Det er når man faktisk gjør dårlige valg eller handler etter dårlige impulser, man er i fare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja.

Nei.

Håper du snart har neste time hos terapeuten. Ta opp tankene der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er de som får tvangstanker om selvmord etter et selvmordsforsøk.

Søk etter «Suicidal ideation versus suicidal obsession, a case report» ved interesse. 

Skrevet
ISW skrev (15 minutter siden):

Jeg vet jo f.eks om sikkert 50 måter man kan ta livet sitt på, men det er jo ikke noe problem i seg selv. Alle mennesker har jo mulighet til å gjøre dårlige og farlige valg hele tiden, men de fleste velger dem ikke. Jeg vet at jeg kan begynne med heroin i dag hvis jeg vil, og det er såklart farlig eller til og med dødelig. Men denne bevisstheten er jo i seg selv ikke farlig. Det er når man faktisk gjør dårlige valg eller handler etter dårlige impulser, man er i fare.

Så sant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja.

ISW skrev (26 minutter siden):

Hei igjen, så bra.

Hvis jeg i min frivillige tjeneste skulle utforsket disse tankene dine, så ville jeg nok spurt om du hadde en grunn til å ikke ville leve. De aller fleste som er selvmordstruet har en nokså solid rasjonalisering rundt hvorfor (f.eks at man er en belastning for de rundt seg eller har det så jævlig at de ikke ser noen annen utvei).

Grunnen min for å ikke ville leve er at jeg ikke fortjener det. Det er en stor greie for meg.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Håper du snart har neste time hos terapeuten. Ta opp tankene der.

Har i morgen heldigvis, skal ta det opp.

Skrevet

synes du heller skal snakke med fastlegen eller noen andre fagpersoner som kjenner deg, enn å ta det her, ingen her kjenner deg godt nok til å svare på dette. det er tydelig at dette er vanskelig for deg.

Skrevet

synes du heller skal snakke med fastlegen eller noen andre fagpersoner som kjenner deg, enn å ta det her, ingen her kjenner deg godt nok til å svare på dette. det er tydelig at dette er vanskelig for deg.

Beklager så mye. Kanskje Admin kan slette tråden?

Skrevet

Beklager så mye. Kanskje Admin kan slette tråden?

det er lov å stille spørsmål her, du har ikke gjort noe galt. men for din egen helse sin skyld er dette noe du heller bør snakke med fagfolkene rundt deg om :) 

Skrevet

det er lov å stille spørsmål her, du har ikke gjort noe galt. men for din egen helse sin skyld er dette noe du heller bør snakke med fagfolkene rundt deg om :) 

Hva mener du for min egen helse sin skyld?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du for min egen helse sin skyld?

at når du har det slik du har det er det er bedre å få råd av kvalifisert fagpersoner og ikke bare tilfeldige på nett

Skrevet

at når du har det slik du har det er det er bedre å få råd av kvalifisert fagpersoner og ikke bare tilfeldige på nett

Jeg skjønner. Men jeg lurer litt på hvordan kan jeg ta det opp med behandler uten at hun skal bekymre seg?

Skrevet

Jeg skjønner. Men jeg lurer litt på hvordan kan jeg ta det opp med behandler uten at hun skal bekymre seg?

de jobber i psykisk helse, de er vant til det .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...