Gå til innhold

Hvordan er psykiatrien i land nær oss?

Anbefalte innlegg

Worrisome_plenty
Skrevet

Virker som det er lite ressurser i Norge, hvordan står det til ellers i Norden?

Videoannonse
Annonse
Eva Sofie
Skrevet

Jeg har fått med meg litt om psykiatrien i Sverige gjennom Sveriges Radio, trolig mest kritisk journalistikk.

Det totale inntrykket er at det utredes mye, særlig i BUP, uten å iverksette videre behandling.

Jeg har et inntrykk av at det er mer bruk av institusjoner og ulike barne- og ungdomshjem. Terskel for å bruke tvang mot rusmisbruk, spiseforstyrrelser og barn som generelt strever psykisk og i egen familie (LVU), har jeg et inntrykk av at er lavere etter å ha hørt på et 3-sifret antall radiodokumentarer/podcaster. Faktiske sammenlignbare tall kjenner jeg ikke til.

I Sverige strever de ellers med noe av det samme. At noe er kommuners ansvar, noe er fylkenes ansvar og annet er statens ansvar. Særlig mellom de ulike kommunene og delvis fylkene, er det ulikt hvor godt lovpålagte tjenester ivaretas (tilsvarende som i Norge).

psykedeliker
Skrevet
Worrisome_plenty skrev (13 timer siden):

Virker som det er lite ressurser i Norge, hvordan står det til ellers i Norden?

Det er ikke lite ressurser i Norge, men de ressursene vi har brukes feil. Først må vi kvitte oss med New Public Management.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...