Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Og at de symptomene jeg har altså ikke trenger å være noe sykt. Kanskje alle opplever forskjellige ubehagelige ting, og at det er en del av det å være menneske. Hvordan kan jeg vite? 

Bare noen tanker jeg gjør meg av og til i alle fall. 

Endret av Vendi
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (6 minutter siden):

Og at de symptomene jeg har altså ikke trenger å være noe sykt. Kanskje alle opplever forskjellige ubehagelige ting, og at det er en del av det å være menneske. Hvordan kan jeg vite? 

Hvilken sykdom har legen satt?

Anonymkode: dd772...9d6

AnonymBruker
Skrevet

har du vært stabil de siste årene?

Anonymkode: bd01d...681

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs også på hvordan sykdommen påvirker ditt daglige funksjonsnivå.

frosken
Skrevet
Vendi skrev (9 timer siden):

Noe av det som er ubehagelig er ikke sykdom, mens andre symptomer er uttrykk for sykdom. Her gjelder det å ikke tenke svart-hvitt. 

Glitter
Skrevet

Ja skjønner du lurer på det. 

stjernestøv
Skrevet
frosken skrev (7 timer siden):

Noe av det som er ubehagelig er ikke sykdom, mens andre symptomer er uttrykk for sykdom. Her gjelder det å ikke tenke svart-hvitt. 

Nei som å sove dårlig om natten er ikke sykdom og å bekymre seg over folk er ikke sykdom. Det er menneskelig, og å ha følelser og tanker er ikke sykdom. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Nei som å sove dårlig om natten er ikke sykdom

Å sove dårlig om natten kan være et sykdomstegn, med mindre det er eksterne årsaker til det.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Å sove dårlig om natten kan være et sykdomstegn, med mindre det er eksterne årsaker til det.

Ok men man lider jo ikke av det? Har det fint jeg når jeg er oppe om nettene stort sett, det er jo dagen derpå man blir litt koko men det blir jo alle om de ikke sover. 

psykedeliker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ok men man lider jo ikke av det?

Hvis det fører til at man ikke klarer å få gjort det man skal resten av døgnet lider man. I mange yrker stilles det krav til 100% oppmerksomhet og konsentrasjon i arbeidstiden, av helt rasjonelle grunner.

stjernestøv
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Hvis det fører til at man ikke klarer å få gjort det man skal resten av døgnet lider man. I mange yrker stilles det krav til 100% oppmerksomhet og konsentrasjon i arbeidstiden, av helt rasjonelle grunner.

Ja det er så klart noe annet med dem som jobber og de må kanskje sykemelde seg også, det må være tungt å gå på jobb uten søvn og jeg hadde ikke klart det. 

Skrevet (endret)
frosken skrev (10 timer siden):

Det er nok sant det. Ble bare usikker på om det egentlig feiler meg noe. Kanskje har de gitt meg uriktig diagnose, kanskje har jeg egentlig ingen diagnose, osv. Vet jo at jeg tidvis har problemer og utfordringer, men kanskje det bare er "livet" og sånn alle har det. Snakket med mannen min og ei nær venninne om det, og de sier begge at jeg må stole på legene og på hva utredningene har vist. Så da får jeg vel bare snu om og på ny godta at jeg har psykisk sykdom. 

Jeg ble "sånn" i går etter at legen ønsket at jeg skulle øke på en medisin. Først var jeg glad for det, men så begynte jeg å tenke at jeg kanskje egentlig ikke feiler noe, og at det da blir feil å ta medisiner. Men skal ta dem. 

Endret av Vendi
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvilken sykdom har legen satt?

har du vært stabil de siste årene?

Anonymkode: bd01d...681

Det spørs også på hvordan sykdommen påvirker ditt daglige funksjonsnivå.

Hadde vært litt tryggere og triveligere å svare hvis dere hadde brukt nick. Jeg vet ikke hvem som skjuler seg bak ab. Det kan være hvem som helst... og jeg vet ikke hva intensjonen med å spørre er. Som sagt ville det ha vært greiere å gi et svar hvis jeg hadde sett et "ansikt" (nick). 

Skrevet
Vendi skrev (3 timer siden):

Det er nok sant det. Ble bare usikker på om det egentlig feiler meg noe. Kanskje har de gitt meg uriktig diagnose, kanskje har jeg egentlig ingen diagnose, osv. Vet jo at jeg tidvis har problemer og utfordringer, men kanskje det bare er "livet" og sånn alle har det. Snakket med mannen min og ei nær venninne om det, og de sier begge at jeg må stole på legene og på hva utredningene har vist. Så da får jeg vel bare snu om og på ny godta at jeg har psykisk sykdom. 

Jeg ble "sånn" i går etter at legen ønsket at jeg skulle øke på en medisin. Først var jeg glad for det, men så begynte jeg å tenke at jeg kanskje egentlig ikke feiler noe, og at det da blir feil å ta medisiner. Men skal ta dem. 

Jeg forstår godt at du får slike tanker. Samtidig så tenker jeg at en del av symptomene du har ikke er en del av «livet» for de aller fleste og at du bør stole på utredninger og diagnoser. Hvis medisiner hjelper deg til å ha det bedre, er det kanskje likegyldig hva man svarer på det filosofiske spørsmålet om hva som er sykdom og ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...