Gå til innhold

Forebygge selvmord ved å fjerne metode, til hjelp eller gjør det det hele verre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva deres erfaring og/eller tanker er om å fjerne en selvmordsmetode? Er det til hjelp eller gjør det bare det hele verre? Det er jo ikke lov å omtale metoder her inne, så jeg gjør derfor ikke det, men dere kan sikkert tenke dere til eksempler?

For fjerner man en metode finnes det alltids en annen metode å gjøre det på, er min tanke nå. Jeg snakket med hun som følger meg opp i kommunen og hun ville ta med seg det jeg hadde tenkt å bruke til å ta selvmord hvis jeg skulle gjort det. Jeg sitter igjen og lurer på om det hadde vært bedre å bare lære meg å stå i det selv? 

Anonymkode: 436d8...c48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tankene kverner bare rundt hva annet jeg heller kan gjøre. Tror ikke det var et bra valg å la henne ta fra meg den muligheten.

Skrevet

Tror ikke det hjelper at hun tok med seg det hun tok med seg. Du virker opphengt i dette med selvmord nå så som du sier begynner du da å fundere på en annen metode. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Tror ikke det hjelper at hun tok med seg det hun tok med seg. Du virker opphengt i dette med selvmord nå så som du sier begynner du da å fundere på en annen metode. 

Du har rett i det du sier her. Men hva gjør man da? Forsøker avlede meg selv med å gjøre andre ting men det er ikke så lett.

Skrevet

Jeg tenker det handler litt om preferanser. Hvis din foretrukne metode er A, så vil det nok hjelpe at A ble fjernet. Du kan godt vite om metode B, C, D, osv, men at terskelen for å benytte deg av det da blir høyere. Fordi det ikke er din foretrukne metode. 

AnonymBruker
Skrevet
Vendi skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker det handler litt om preferanser. Hvis din foretrukne metode er A, så vil det nok hjelpe at A ble fjernet. Du kan godt vite om metode B, C, D, osv, men at terskelen for å benytte deg av det da blir høyere. Fordi det ikke er din foretrukne metode. 

Ja, det er et godt poeng.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva deres erfaring og/eller tanker er om å fjerne en selvmordsmetode? Er det til hjelp eller gjør det bare det hele verre? Det er jo ikke lov å omtale metoder her inne, så jeg gjør derfor ikke det, men dere kan sikkert tenke dere til eksempler?

For fjerner man en metode finnes det alltids en annen metode å gjøre det på, er min tanke nå. Jeg snakket med hun som følger meg opp i kommunen og hun ville ta med seg det jeg hadde tenkt å bruke til å ta selvmord hvis jeg skulle gjort det. Jeg sitter igjen og lurer på om det hadde vært bedre å bare lære meg å stå i det selv? 

Jeg tenker at det er fornuftig å fjerne det som enkelt kan fjernes og som dermed ikke gjør det altfor enkelt å skade seg selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Tankene kverner bare rundt hva annet jeg heller kan gjøre. Tror ikke det var et bra valg å la henne ta fra meg den muligheten.

Velger du å la disse tankene få oppta deg eller velger du deg bort fra tankene?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Velger du å la disse tankene få oppta deg eller velger du deg bort fra tankene?

Jeg "velger" å la tankene få oppta meg. Klarer ikke velge meg bort fra tankene. Hvordan gjør man det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg "velger" å la tankene få oppta meg. Klarer ikke velge meg bort fra tankene. Hvordan gjør man det?

Det går an å bestemme seg for å ikke la disse tankene dominere. Velg aktiviteter som gjør at du må fokusere på noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Det går an å bestemme seg for å ikke la disse tankene dominere. Velg aktiviteter som gjør at du må fokusere på noe annet. 

Har ingen aktiviteter som hjelper, tenker bare på det mens jeg gjør aktivitetene...

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ingen aktiviteter som hjelper, tenker bare på det mens jeg gjør aktivitetene...

Hvis du f.eks. hører på en lydbok, så vil du ikke kunne la de tankene flyte fritt om du skal få med deg handlingen i boken. Tilsvarende hvis du snakker med en annen person om et helt annet tema - det vil gi redusert plass til tankene. Osv. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Hvis du f.eks. hører på en lydbok, så vil du ikke kunne la de tankene flyte fritt om du skal få med deg handlingen i boken. Tilsvarende hvis du snakker med en annen person om et helt annet tema - det vil gi redusert plass til tankene. Osv. 

Oki, takk for eksempler. Har ingen jeg kan snakke med men skal se om jeg finner en lydbok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

I så fall, en slik øvelse, gjør du i fredstid, og ikke når du strever med vanskelige tanker.

Det var bra, for dere begge, at du leverte det fra deg. Selvmordstanker kommer jo som resultat av vanskelige tanker/følelser eller håpløshetsfølelse. Ikke et konkret dødsønske.

Det vil gå over, denne gangen også... Avled deg. Gjør noe du synes er trivelig? Eller noe helt nytt...

Gjør avtaler frem i tid - det hjelper mange.

Eller at du skal ta kontakt med noen før du handler på sterke følelser...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...