Gå til innhold

Hvorfor skriver fastlegene heller ut zopiklone enn alimemazin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har bare dårlige erfaringer med zopiclone. Alimemazin virker snillere, har bedre effekt og mindre bivirkninger. 

Anonymkode: cca66...1e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier bare å be dem skrive ut det jeg vil ha, så får jeg.

Anonymkode: 8fb1d...196

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg pleier bare å be dem skrive ut det jeg vil ha, så får jeg.

Ja ja da har du jo mye kunnskap om emnet da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja ja da har du jo mye kunnskap om emnet da. 

Ja, litt kanskje. Vært mye innlagt.

Trinity80
Skrevet

Jeg kunne ikke stå i jobb med Alimemazin pga to faktorer: jeg var ekstrem sløv både i hodet og kropp dagen. Og søvnkvaliteten ver ikke like bra som på Zopiklone. Den sløver ned men er ikke søvnfremmende. 

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (6 timer siden):

Jeg kunne ikke stå i jobb med Alimemazin pga to faktorer: jeg var ekstrem sløv både i hodet og kropp dagen. Og søvnkvaliteten ver ikke like bra som på Zopiklone. Den sløver ned men er ikke søvnfremmende. 

Merkelig jeg har helt motsatt opplevelse. Zopiclone hjalp lite med søvn og jeg ble " full" av den. Alimemazin påvirker meg ikke så mye. Litt trøtt men det er alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merkelig jeg har helt motsatt opplevelse. Zopiclone hjalp lite med søvn og jeg ble " full" av den. Alimemazin påvirker meg ikke så mye. Litt trøtt men det er alt. 

Mens jeg reagerer ikke negativt på noen av dem.

Så slikt er så forskjellig fra person til person. 

Men ville prøvd Alimemazin først for den er mer egnet for langtidsbruk. Zopiclone skal man jo egentlig kun bruke et par uker av gangen. Men jeg brukte den 1,5 år i strekk uten problemer bortsett fra at jeg hallisunerte litt hvis jeg åpnet øynene på mørkt rom. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har bare dårlige erfaringer med zopiclone. Alimemazin virker snillere, har bedre effekt og mindre bivirkninger. 

Jeg har motsatt erfaring, og jeg tror de fleste fastleger anser Alimemazin som en langt "snillere" og ufarlig medisin enn Zoplikone og Imovane.

(edit: Så nå at dette lå under psykiatri, jeg burde kanskje avstått fra å svare)

Endret av Ekstra
Skrevet
Ekstra skrev (9 minutter siden):

Jeg har motsatt erfaring, og jeg tror de fleste fastleger anser Alimemazin som en langt "snillere" og ufarlig medisin enn Zoplikone og Imovane.

(edit: Så nå at dette lå under psykiatri, jeg burde kanskje avstått fra å svare)

Hvorfor kan du ikke svare fordi det ligger under psykiatri? 

Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan du ikke svare fordi det ligger under psykiatri? 

Har fått kommentarer om det tidligere. Medisinspørsmål får jo en litt annen kontekst på psykiatri.

FjellOgDalar
Skrevet

Det synes jeg høres litt spesielt ut. Jeg har jo inntrykk av at leger er blitt langt mer restriktive med tradisjonelle sovemedisiner og beroligende. At de gjerne skriver ut Qutetiapin el.l. off lable. 

Samtidig er det vel en vurdering mtp. hvor lenge det skal brukes, bivirknnger osv. 

Skrevet
Ekstra skrev (2 timer siden):

Har fått kommentarer om det tidligere. Medisinspørsmål får jo en litt annen kontekst på psykiatri.

Åja. Men jeg synes svaret ditt var helt relevant og innafor jeg. 

Skrevet

Jeg tenker også at det er motsatt. 

De er jo også veldig forskjellige så det kan vel være det som gjør at du får råd om en foran en an annen

Skrevet

Har prøvd alimemazin, quetiapin og en del andre preparater som har søvn som bivirkning eller bi-effekt. Det er klin umulig å fungere på for meg. Jeg endte opp med Imovane og opplevde den som helt uten bivirkninger bortsett fra litt rar smak i munnen i starten. Alimemazin kunne bruke alt fra 20min-5-6t på å slå inn, quetiapin 15min til 4t så den var veldig ustabil. Begge de to krevde jevnlig doseøkning for å funke mens Imovane funka stabilt på 7,5mg i et års tid med unntak av 3-4 netter i løpet av et år.

tilstede
Skrevet

Er det noen som vet hvor mange uker en skal stå på den før en tar en liten pause for at den skal begynne å virke igjen. jeg skal til legen i morgen og begynne på alimemazin.

Skrevet

Jeg har også motsatt erfaring. Hos fastlegen jeg har nå har jeg fått tilbud om både alimemazin og ulike antipsykotika, og jeg har fått inntrykk av at han ikke ønsker skrive ut z-hypnotika (har ikke spurt om å få det, men han har aldri tilbudt meg det). 

AnonymBruker
Skrevet
Sjø skrev (På 11.6.2026 den 22.19):

Jeg har også motsatt erfaring. Hos fastlegen jeg har nå har jeg fått tilbud om både alimemazin og ulike antipsykotika, og jeg har fått inntrykk av at han ikke ønsker skrive ut z-hypnotika (har ikke spurt om å få det, men han har aldri tilbudt meg det). 

Hmm jeg slet med alvorlig insomni. sannsynligvis utløst av at jeg hadde gått på quetiapine i over 10 år og den plutselig sluttet å fungere. Var rett og slett horribelt sov ikke mange netter ble psykotisk. Dro til legen, fikk avvent meg quetiapine og siden satt på zopiclone ( imovane)  Imovane gjorde at jeg sov i 3 timer men etter det følte meg våken på tvang. Det var som tortur hele denne tiden. Ellers hadde en overdøvende bitter smak i munnen hele døgnet og følte meg full. Ikke bra. Gikk på det i en måned eller to. Så klarte ikke mer. Sov ikke bra. Har deretter blitt satt på andre medisiner, frem til jeg til slutt fikk alimemazin, som fungerer. Men som noen sa kan være litt ulikt hvor lang tid det tar å virke. Dessuten syns jeg det er sjenerende på flyplassen. Noen ganger sier de ingenting på flaske medisiner. Men sidt jeg var der begynte de å stille spørsmål om flasken i sikkerhets kontrollkøen. Spurte meg om det er flaske medisiner, og løftet opp og så på flaska der foran andre. Det syntes jeg var sjenerende. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...